The perspective of academic Practicum tutors in Primary Education
DOI:
https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9830Keywords:
Primary education, University, tutors, perception, practicumAbstract
The practicum is a learning opportunity, not only for students, but also for academic tutors and external tutors. This study shows the perceptions of four academic tutors of the Degree in Primary Education of the University of Vigo about the previous training of students, the working methodology used, the contact with school institutions and the support and obstacles found in the tutoring. The results show the disparity in opinions about previous training, a reflective work methodology, differences in contact with schools, the involvement of students as support for tutoring and the lack of certain reflective and critical skills in students as a barrier to tutoring. Likewise, technologies play an essential role in the process. The conclusions drawn are in line with the state of the art of the issue.
Downloads
Metrics
References
Amar, V. (2019). La experiencia del prácticum en educación infantil. Una narración en primera persona. Revista Prácticum, 4(2), 60-76. https://doi.org/10.37042/practicum.2019.4.2.4
Cannon, P. (2002). A handbook for teachers in universities and colleges: A gude to improving teaching methods.
Londres: Kogan Page.
Castaño, N., Prieto, C., Ruiz, E. y Sánchez, M. (1997). El profesor tutor del Prácticum: propuesta de modelo. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 1(0),1-5. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2786700
Cebrián de la Serna, M., Bartolomé, A., Cebrián Robles, D. y Ruiz Torres, M. (2015). Estudio de los Portafolios en el Prácticum: Análisis de un PLE-Portafolios. Relieve, 21(2). https://doi.org/10.7203/relieve.21.2.7479
Cuenca, A. (2010). Care, thoughtfulness, and tact: conceptual framework for university supervisors. Teaching Edcation, 21(3), 263-278. https://doi.org/10.1080/10476210903505807
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana.
Díaz, L., Torruco, U., Martínez, M. y Varela, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Metodología de Investigación en Educación Médica, 2(7), 162-167. https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72706-6
Diez, Á. y Domínguez, R. (2018). El tutor como impulsor del aprendizaje reflexivo de los alumnos durante las prácticas docentes. Estudios pedagógicos, 44(2), 311-328. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000200311
Domínguez, R., González, M. I., Fernández, R., Pérez-Pueyo, Á., Gutiérrez, C., Alonso, M. D., ... Diez, A. (2015). Propuesta para una doble evaluación triádica del Máster de Educación Secundaria. En A. Fidalgo, M.L. Sein-Echaluce y F. J. García-Peñalvo (Coords.), La sociedad del Aprendizaje. Actas del III Congreso internacional sobre Aprendizaje Innovación y Competitividad. CINAIC 2015 (16 octubre de 2015, Madrid, España, pp. 565-570). Madrid: Fundación General de la Universidad Politécnica de Madrid. Recuperado de http://www.dmami. upm.es/dmami/documentos/liti/Actas_CINAIC_2015.pdf.
Fluckiger, J., Tixier, Y., Pasco, R. y Danielson, K. (2010). Formative Feedback: Involving Students as Partners in Assessment to Enhance Learning. College teaching, 58, 136–140. https://doi.org/10.1080/87567555.2010.484031
González Sanmamed, M. (2006). O EEES: perspectiva do alumnado das universidades galegas. Santiago de Compostela: Axencia para a Calidade do Sistema Universitario de Galicia.
González, M., Fuentes, E.J. y Raposo, M. (2006). De alumno a profesor: análisis de las tareas realizadas durante las prácticas escolares. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 11-12(13), 277-294. Recuperado de: https://core.ac.uk/download/pdf/61900646.pdf
González, M. L. y Laorden, C. (2012). El Prácticum en la formación inicial de los maestros en las nuevas titulaciones de Educación Infantil y Primaria. El punto de vista de profesores y estudiantes. Pulso, 35, 131-154. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4118824
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Larrivee, B. (2008). Development of a tool to assess teachers’ level of reflective practice. Reflective Practice, 9(3), 341-360. https://doi.org/10.1080/14623940802207451
Latorre, M. J. y Blanco, F. J. (2011). El prácticum como espacio de aprendizaje profesional para docentes en formación. Revista de Docencia Universitaria, 9(2), 35–54. Recuperado de: https://goo.gl/DiLgs0
Lázaro, A. (2003). Competencias tutoriales en la universidad. En F. Michavilla y J. García (Eds.), La tutoría y los nuevos modos de aprendizaje en la universidad (pp. 107-128). Madrid: CAM-Cátedra UNESCO.
Pérez García, M. P. (2009). Metodología docente y evaluación del Prácticum. En A. Bolívar (Dir.), Conocimiento y competencia profesional del profesor universitario sobre enseñanza y el aprendizaje en entornos de Tecnología avanzada de la Información y la Comunicación. Proyecto de Excelencia de la Consejería de Innovación, Ciencia y Tecnología de la Junta de Andalucía.
Putnam, R. T. y Borko, H. (2000). El aprendizaje del profesor: implicaciones de las nuevas perspectivas de la cognición. En B. Biddle et al. (Coords.), La enseñanza y los profesores. La profesión de enseñar (pp. 2019-309). Barcel: Paidós.
Romero, C. (2003). El prácticum de 3º de la especialidad de educación Física: una estimación de los estudiantes de Magisterio. En J. Gutiérrez, A. Romero y M. Coriat (Eds.), El Prácticum en la formación inicial del profesorado de Magisterio y Educación Secundaria: avances de investigación, fundamentos y programas de formación (pp.81-89). Granada: Editorial Universidad de Granada.
Rubia, B. y Torres, R. (2001). El perfil del prácticum como definidor de competencias profesionales. En L. Iglesias, M. Zabalza, A. Cid y M. Raposo (Coords.), Desarrollo de competencias personales y profesionales en el Prácticum. VI Symposium Internacional sobre el Prácticum. Lugo: Unicopia.
Vaillant, D. y Marcelo, C. (2001). Las tareas del formador. Málaga: Aljibe.
Zabalza, M. A. (2003). El prácticum en la formación de profesionales universitarios: principios para una enseñanza de calidad. Seminario para el estudio comparado de la formación práctica en el sistema universitario. Universidad de Granada, Granada.
Zabalza, M. A. (2011). El prácticum en la formación universitaria: El estado de la cuestión. Revista de Educación, 354, 21-43. Recuperado de https://goo.gl/tQ5Sdh
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License