Teacher Portraits: Exploring School Memories During the Preservice Teacher Training of Early Childhood Educators
DOI:
https://doi.org/10.24310/mar.6.1.2025.20982Keywords:
Educational Theory, narrativity, teaching gestures, pre-service teacher trainingAbstract
Advancing our interest in connecting teaching and inquiry, we invited the students of the Educational Theory course to compose teacher portraits through which they could undertake a dual exercise: (i) re-creating their school memories and (ii) reflecting on teaching from a relational pedagogy perspective. Once the exercises were collected, we carried out a process of thematization and categorization, which we later presented back to the group to continue exploring one of the central topics of the course: the educational relationship.Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Aldridge, D. (2019). Education’s Love Triangle. Journal of Philosophy of Educa-tion, 53(3), 531-546. https://doi.org/10.1111/1467-9752.12373
Alonso, T. y Gil, F. (2020). "La condición narrativa de la identidad docente". En E. Vila e I. Grana (Coords.). Investigación educativa y cambio social (pp. 35-50). Octaedro.
Bárcena, F. (2005). La experiencia reflexiva en la educación. Paidós.
Biesta, G. (2022). Por qué la forma de la enseñanza importa: una defensa de la integridad de la educación y del trabajo de los profesores más allá de programas y buenas intenciones. Revista de Educación, 395, 13-33.
https://doi.org/10.17811/rifie.50.3.2021.705-712
Blanco, N. y Sierra, J. E. (2013). La experiencia como eje de la formación: una propuesta de formación inicial de educadoras y educadores sociales. Education Policy Analysis Archives, 21 (28).
https://doi.org/10.14507/epaa.v21n28.2013
Blanco, N. (2006). “Saber para vivir”. En A. M. Piussi y A. Mañeru (Eds.), Educación, nombre común femenino (pp. 158-183). Octaedro.
Caparrós, E. y Sierra, J. E. (2022). “Recuperare il valore della trasmissione culturale per un´educazione inclusiva”. En A. Lavinia Rizzo (Coord). Strumento musicale e inclusione nelle SMIM. Ricerca, itinerari di-dattici e processi valutativi (pp. 38-50). Franco Angeli. Disponible en:
https://series.francoangeli.it/index.php/oa/catalog/view/771/613/4572
Contreras, J. (2013). El saber de la experiencia en la formación inicial del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 78 (27,3), 125-136.
Contreras, J. y Pérez de Lara, N. (2010). “La experiencia y la investigación
educativa”. En J. Contreras y N. Pérez de Lara, (Comps.). Investigar la
experiencia educativa (pp. 21-86). Morata.
Dal Masetto, A. (1994). La tierra incomparable. Planeta.
Dubet, F. (2007). La experiencia sociológica. Gedisa.
Forster, R. (1996). Los usos de la memoria. Confines, 2/3, 53-71.
García Bastán, G. (2016). ‘Estar en los bordes’. Modos de gestión de la reciproci-dad en interacciones entre docentes y estudiantes de escuela secundaria. Cuadernos de Educación Año XIV – Nº 14 – diciembre 2016. Recupera-do de: https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/26690
Goodson, I. (Ed.) (2004). Historias de vida del profesorado. Octaedro.
Hodgson, N., Vlieghe, J. y Zamojski, P. (2018). Education and the love for the world: Articulating a post-critical educational philosophy. Foro de Educación, 16(24), 7-20. https://doi.org/10.14516/fde.576
Larrosa, J. (2020). “Aprender/estudiar una lengua”, en Bárcena, F., López, M.V. y Larrosa, J. (Eds.) Elogio del estudio. Buenos Aires. Miño y Dávila 2020. Págs. 69-98.
Larrosa, J. (2019). Retratos de maestrxs. El cardo, 15, 9-34. Recuperado de: http://rct.fcedu.uner.edu.ar/index.php/cardo/article/view/124
Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia. Revista Educación y Pedagogía, 18. Recuperado de: https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/19065
Larrosa, J. (2003). “Experiencia y pasión”. En J. Larrosa, Entre las lenguas. Lenguaje y educación después de Babel (pp. 165-188). Laertes.
Masschelein, J. y Simons, M. (2014). Defensa de la escuela. Una cuestión pública. Miño y Dávila.
Meirieu, P. (2001). La opción de educar. Ética y pedagogía. Octaedro.
Recalcati, M. (2016). La hora de la clase. Por una erótica de la enseñanza. Ana-grama.
Sebastián, C. (2024). Ronson. Autsaider Cómics.
Ripamonti, P., Lizana, P., & Yori, P. (2016). La construcción de los saberes prácticos docentes. Una mirada desde narraciones biográficas y peda-gógicas. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 1, 1–23. Re-cuperado a partir de https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/saberesypracticas/article/view/780
Rosales, G. et al. (2023). “Máscaras en una pantalla”: sentidos de docentes y estudiantes de escuelas secundarias de la ciudad de San Luis en torno a las relaciones intergeneracionales pedagógicas en el contexto de pan-demia. KIMÜN. Revista interdisciplinaria de formación docente; IX (12) marzo-diciembre 2023. Recuperado de: https://ojs.ifdcsl.edu.ar/index.php/kimun/article/view/88
Rosales, G., Martín, M., Labella, M. y Gómez, N. (2020). “Entre” nuevas y viejas generaciones en la escuela secundaria: aproximaciones a un pai-saje en transición. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1 (1), 163-182. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7224
Sampiero, D. (1999). El tiempo cautivo. Pre-textos.
Tavernier, B. (Director) (1999). Hoy empieza todo [película]. Les Films Alain Sarde, Little Bear, TF1 Films Production.
Van Manen, M. (2004). El tono en la enseñanza. El lenguaje de la pedagogía. Pai-dós.
Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Ciencia hu-mana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Idea Books.
Vélez, G. (2005). Ingresar a la universidad. Aprender el oficio de estudiante universitario. En Colección de Cuadernillos de actualización para pen-sar la enseñanza universitaria. Universidad Nacional de Río Cuarto; Ar-gentina: Secretaría Académica, Área de Vinculación. Año 2, N° 1. Re-cuperado de: https://www.unrc.edu.ar/unrc/academica/docs/publicaciones/cuadernillo02.pdf
Viñao, A. (2002). “Relatos y relaciones autobiográficas entre profesores y maestros”. En A. Escolano y J. Mª Hernández (Coords), La memoria y el deseo. Cultura de la escuela y educación deseada. Tirant Lo Blanch.
Zambrano, M. y Gómez Cambres, G. (2000). La vocación de maestro; La aurora de la razón poética. Ágora.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The editorial team of Márgenes supports an open Access policy of scientific knowledge. apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (see Berlin Declaration).
Authors with work published in this journal accept the following conditions:
- This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All contents published in Márgenes are subject to the Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or deposit in open-access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
- Authors can enter into other additional independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. including it in an institutional repository or publishing it in a book) on the condition that they clearly indicate that the work was originally published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), before and after the publication, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).

