The ethnographical method as construction of knowledge: a descriptive analysis on its use and conceptualization in social sciences
DOI:
https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7241Keywords:
ethnography, social sciences, investigation, method, educationAbstract
Qualitative research focuses its interests on the analysis of social relations. Numerous are the disciplines and methodologies that derive from it. A good example is the case of the ethnographic method interested in analyzing, describing and understanding the functioning of cultures and what happens to them. From an educational point of view, this approach will allow analyzing and interpreting social reality through human relationships and their context by attributing meanings. Motivated by this context, the present work has as aim objective to carry out a bibliographic review on the ethnographic method. With a descriptive methodology, a review will be made about the origin of this method, as well as its conceptualization and characterization. Secondly, its importance will be approached from an educational point of view and some guidance proposals will be made for its implementation. Finally, it will focus on making a proposal for guidance for its implementation. It will conclude with a section of conclusions among which the multiple advantages that the use of this method offers, highlighting its pro-active nature towards the search for improvements and its descriptive, naturalistic, holistic and inductive characterDownloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Álvarez, C. (2008). La etnografía como modelo de investigación en educación. Gazeta de Antropología, 24(1), 1-15. Disponible en https://digibug.ugr.es/handle/10481/6998
Ameigeiras, A.R. (2006). El abordaje etnográfico en la investigación social. In I. Vasilachis de Gialdino, (Coord.) (2006). Estrategias de Investigación Cualitativa (PP.107-151). Barcelona: Gedisa.
Atkinson, P., y Hammersley, M. (1994). Etnografía, Métodos de investigación. Barcelona: Paidos.
Axpe, Mª A. (2003). La investigación etnográfica en el campo de la educación. Una aproximación meta-analítica. Tesis Doctoral. Universidad de la Laguna, Santa Cruz de Tenerife, España.
Barrio, J.Mª. (1995). El aporte de las ciencias sociales a la Antropología de la Educación. Revista Complutense de Educación, 6(1), 159-184. Disponible en https://core.ac.uk/download/pdf/38821198.pdf
Boyle, J. (2003). Estilos de etnografía. En J.M. Morse, Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa (pp.185-214). Primera edición en español. Colombia. Editorial Universidad de Antioquia.
Cajide, J. (1992). Investigación cualitativa. Tradiciones y perspectivas contemporáneas. Bordón, 44(4), 357-375.
Cortés, P. (2013). El guiño del poder, la sonrisa del cambio. Estudio pedagógico sobre Identidad Resiliente en situaciones de desventaja social, cultural y jurídica. Tesis Doctoral, Facultad Ciencias de la Educación, Universidad de Málaga, Málaga, España.
Del Rincón, D. (1997). Metodologies qualitatives orientades a la comprensió. Barcelona: Paidós.
Denzin, N. K. (1978). The Research Act. 2d ed. New York: McGraw-Hill.
Douglas, J.D. (1976). Investigative Social Research: Individual and Team Field Research. Beverly Hills, Calif.: Sage Publications.
García Jiménez, E. (1994). Investigación etnográfica. En V. García Hoz (dir.), Problemas y métodos de investigación en educación (pp. 343-375). Rialp: Madrid.
Geertz, C. (1973). The interpretation of cultures. New York: Basic Books.
Giacomelli, A., Guedes, J.L., Soares, S.B, y Leite, J.L. (2009). La etnografía utilizada en una investigación en etnografía: La construcción de una “descripción densa”. Index de Enfermería, 18(1), 47-51.
Glaser, B. & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York: Aldine Publishing Company.
Goetz J.P., y LeCompte, M.D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
González Monteagudo, J. (1996). La Antropología y la Etnografía educativas. Aportaciones teóricas y metodológicas. En Actas del VIII Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa (pp.487-491). Sevilla, ICE de la Universidad de Sevilla y AIDIPE.
Gumperz, J. (1981). Conversational Inference an classroom learning. In J.L. Green y C. Wallat (Comps.), Ethnography and
Language in Educational Settings (pp.3-23). Norwood, Nueva Jersey: Ablex.
Hammersley, M., y Atkinson, P. (1994). Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.
Jacob, E. (1987). Traditions of qualitative researh: A review. Review of Educational Research, 57, 1-50.
Köhler, C. (2008). Narrative methods for the Human Sciences. CA USA: Sage Publications.
Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Beberly Hills, CA: Sage Publications.
Pérez, D.A.A. (2011). La hermenéutica y los métodos de investigación en ciencias sociales. Estudios de Filosofía, 44, 9-37. Disponible en http://www.scielo.org.co/pdf/ef/n44/n44a02.pdf
Pujadas, J. J., Comas, D., y Roca, J. (2010) (Coords). Etnografía. Barcelona: UOC.
Real Academia Española (2019). Diccionario de la lengua española. Versión electrónica.
Reeves, M. (1979). The ethnographic paradigm(s). Administrative Science Quarterly, 24, 4, 527-538.
Sanday, P.R. (1983). The ethnographic pradigm(s). In J. Van Maanen (ed.), Qualitative methodology (19-25). Beverly Hills, California: Sage.
Sandín, Mª P. (2003). Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones. Madrid: McGraw Hill.
Sandoval, C. (1996). La formulación y el diseño de los procesos de investigación social cualitativos. En C.Sandoval, Invetsigación cualitativa (111-128). Bogotá: Instituto Colombiano para el Fomento de Educación Superior.
Serra, C. (2004). Etnografía escolar, etnografía de la educación. Revista de Educación, 334, 165-176. Disponible en http://www.revistaeducacion.mepsyd.es/re334/re334_11.pdf
Spindler, G. & Spindler, L. (1992). Cultural processa and ethnography: an anthropologicalperspective. In LeCompte, M. D. et al. (Eds.): The Handbook of Qualitative Research in education (53-92). Academic Press, San Diego.
Spradley, J.P. (1979). The ethnographic interview. New York: Holt, Rinehart & Winston.
Spradley, J.P. (1980). Participant observation. New York: Holt, Rinehart & Winston
Taylor, S.J., y Bodgan, R. (2010). Introducción a los métodos cualitativos. Nueva York, Book Print.
Tesch, R. (1990). Qualitative research: Analysis Types and Software Tools. New York: Falmer.
Torres, J. (1988). La investigación etnográfica y la reconstrucción crítica en educación. En J. Goetz y M. D. Lecompte, Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid, Morata.
Velasco, H., y Díaz de Rada, A. (1997). El trabajo de campo. La lógica de la investigación etnográfica. Un modelo de trabajo para etnógrafos de la escuela. Madrid: Ed. Trotta
Velasco, J. J. (2003) La investigación etnográfica y el maestro. Tiempo de Educar, 4, 7, 153-169.
Wilcox, K. (1993). La etnografía como una metodología y su aplicación al estudio de la escuela: una revisión. En H.M.
Velasco, F.J. García Castaño, y A. Díaz de Rada (Eds). Lecturas de antropología para educadores (95-126). Madrid: Trotta.
Wolcott, H.F. (1992). Posturing in qualitative research. In M. LeCompte, W Millroy, & J. Preissle (Eds), The Handbook of Qualitative research in education (pp 3-52). London: Academic Press.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The editorial team of Márgenes supports an open Access policy of scientific knowledge. apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (see Berlin Declaration).
Authors with work published in this journal accept the following conditions:
- This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All contents published in Márgenes are subject to the Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or deposit in open-access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
- Authors can enter into other additional independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. including it in an institutional repository or publishing it in a book) on the condition that they clearly indicate that the work was originally published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), before and after the publication, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).

