Implementation of a comprehensive model for the evaluation of the practicum in Education
DOI:
https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v6i2.12035Keywords:
Prácticum, evaluación formativa, Grado Maestro, criterios de evaluación, instrumentos de evaluaciónAbstract
The article describes the implementation of an evaluation program for the student teaching practicums that form part of the Early Childhood and Primary Education degrees at the Centro Universitario Cardenal Cisneros. The objective of the developed procedure is to remedy the dissatisfaction with the practicum expressed by various professionals. To do this, the subject’s competences were used to create the most valid evaluation criteria to verify the learning of them. Various tools and work materials specifically designed to measure these criteria have been elaborated below. Finally, each criteria item’s weight has been established and the most suitable context to apply each of the developed instruments. First, the developed system has allowed for the alignment and correlation of all of the elements of the evaluation process. Furthermore, the new system evaluates students with a set of resources and instruments that incorporate greater rigor and precision. Lastly all the people who collaborate have greater involvement in the evaluation and continue to progress in their formative nature.
Downloads
Metrics
References
Biggs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Narcea.
Ballester, L., Marco, L., Moril, R. y Paulo, M. (2013). Diseño y análisis de un prácticum basado en competencias en la UCV. En P.C. Muñoz Carril, M. Raposo-Rivas, M. González Sanmamed, M.E. Martínez-Figueira, M. Zabalza-Cerdeiriña y A. Pérez-Abellás, Un Practicum para la formación integral de los estudiantes (pp. 457-471). REPPE.
Cano, E. (2008). Evaluación por competencias en la educación superior. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación de Profesorado, 12(3), 1-16. https://cutt.ly/5ReLzyI
Chacón, M. A. y Chacón, A. E. (2006). Los diarios de prácticas: una estrategia de reflexión en la formación docente. Acción pedagógica, 15 (1), 120-127. https://cutt.ly/ceRB0Rn
Chica, E. y Domínguez Alfonso, R. (2015). Evaluación por competencias en el prácticum de Magisterio por tutores profesionales: propuesta de cuestionario. Aula de Encuentro, 17(2), 59-80. https://cutt.ly/zReLWSZ
Cid, A., Pérez Abellás, A. y Sarmiento, J.A. (2016). Evaluación del programa de Prácticum del grado de maestro de la Universidad de Vigo: su reconstrucción. Revista de Docencia Universitaria, 14, 285-320. https://doi.org/10.4995/redu.2016.5796
Díaz Alcaraz, F. (2004). Apuntes para un modelo de evaluación del prácticum de los estudiantes de magisterio. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 19. 185-199. https://cutt.ly/LeRB30y
Domingo, A. y Gómez, M. V. (2014). La práctica reflexiva. Bases, modelos e instrumentos. Madrid.
Elwes, O. Fernández, R. y Rivas, B. (2011). Gestión, docencia y experiencias de Prácticum en la Facultad de Educación de Toledo. REDU- Revista de Docencia Universitaria, 10(3), 441?457. https://cutt.ly/feRB5is
Gabarda Méndez, V. y Colomo Magaña, E. (2019). La autoevaluación como herramienta de evaluación: percepciones del proceso de aprendizaje de los estudiantes en prácticas del Grado en Educación Primaria. Revista Prácticum, 4(1), 37-54.https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v4i1.9874
Gibbs, G. (2003). Uso estratégico de la evaluación en el aprendizaje. En S. Brown y A. Glasner (Eds.), Evaluar en la Universidad (pp. 61-70). Narcea.
González-Garzón, M. y Laorden, C. (2012). El prácticum en la formación inicial en las nuevas titulaciones de Educación Infantil y Primaria. El punto de vista de profesores y alumnos. Pulso. Revista de Educación, 35, 131-154. https://cutt.ly/sReZssN
González, M. y Fuentes, E. J. (2011). El prácticum en el aprendizaje de la profesión docente Revista de Educación, 354, 47-70. https://cutt.ly/qReZghX
Liesa, M. y Vived, E. (2010). El nuevo prácticum del grado de magisterio. Aportaciones de alumnos y profesores. Estudios sobre educación, 18, 201-218. https://hdl.handle.net/10171/9826
López Pastor, V. (2009). Fundamentación teórica y revisión del estado de la cuestión. En V. López Pastor (Coord.), Evaluación Formativa y Compartida en la Educación Superior (pp. 45-64).Narcea.
Martínez, E. y Raposo, M. (2011). Funciones generales de la tutoría en el prácticum: entre la realidad y el deseo en el desempeño de la acción tutorial. Revista de educación, 354, 155-181. https://cutt.ly/CReZGKF
Ruiz-Bernardo, P., Sánchez-Tarazaga, L. y Matéu-Pérez, R. (2018). La innovación pedagógica de la mano de la investigacion-acción para mejorar la calidad de las prácticas externas de los Grados de Maestro/a en Educación Primaria y Educación Infantil. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(1), 33-49. https://doi.org/10.6018/reifop.21.1.277681
Ruiz-Callado, R. (2011). ¿Cómo evaluar las prácticas externas universitarias? Retos, alternativas, propuesta de un modelo y análisis de resultados. En M.T. Tortosa, J.D. Álvarez y N. Pellín. (Coords.), Actas de las IX Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria: diseño de buenas prácticas docentes en el contexto actual (pp. 1592-1605). https://cutt.ly/9ReZ15g
Ruiz-Gallardo, J. R., Valdés, A. y Moreno, C. (2012). Prácticum y evaluación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15(3), 93-111. https://cutt.ly/uReZ7R5
Sánchez Claros, J.P. (2016). El carácter bipolar del prácticum de Magisterio: un reto para la innovación. Opción, 32(10), 715-733. https://cutt.ly/1ReXwZM
Zabalza, M. A. (2011). El prácticum en la formación universitaria: Estado de la cuestión. Revista de Educación, 354, 21-43. https://cutt.ly/BReXoqW
Zabalza, M. A. (2013). El prácticum y las Prácticas en empresas en la formación universitaria. Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License