Information Literacy as a Tool for Academic Tasks at Secondary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/isl.vi18.14364

Keywords:

Reading, Media and information literacy, Research, Basic education, Secondary school

Abstract

This research integrates qualitative and quantitative approaches, so it is a mixed study. It seeks to answer the problem of what characterizes the informational competence of eleventh year high school students in the process of searching for and evaluating information when doing their academic work? The main objective of research is to analyze the informational competence of students in the last year of basic education in Peru in relation to the search and evaluation of information for academic work using web search engines, which is linked to a competence related to the development of functional literacy in the Information Society. The study was carried out with a sample of eighty-five students in the last year of secondary education in a private school. The experiment consisted of a learning experience where the students had to read on Internet. This situation was a task where they had to search for and select information. Two techniques were applied to collect information: documentary analysis and questionnaire, both corresponding to the qualitative and quantitative approach respectively. The results confirm a relationship between reading skills and informational competence, specifically in terms of searching for and choosing relevant information to perform a task. The importance of eleventh grade adolescents learning to read strategically by putting into practice different reading skills in relation to the tasks assigned is emphasized. Finally, it is concluded that it is necessary to educate autonomy, judgment, and the ability to make the right decisions when faced with the information offered on the Internet.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Giannina Bustamante Oliva, Pontificia Universidad Católica del Perú

Doctoranda en Lectura y Comprensión - Universidad de Valencia (España). Magíster en Gestión de la Educación (PUCP). Magíster en Literatura Hispanoamericana (PUCP).Especialista en Comunicación. Directora de la Maestría en Docencia Universitaria (Escuela de Posgrado - PUCP).

María del Pilar García Torres , Pontificia Universidad Católica del Perú, Departamento de Educación, Grupo de Investigación EDUTEC

Docente del Departamento de Educación de la Pontificia Universidad Católica del Perú. 

Magíster en Educación con mención en Gestión de la Educación.

Docente y asesora de Tesis en la Maestría en Integración e Innovación Educativa de las TIC.

References

Alonso Valera, L. & Saraiva Cruz, I. (2020). Búsqueda y evaluación de información: dos competencias necesarias en el contexto de las fake news. Palabra Clave (La Plata), 9(2), 1-12. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/101773/Versi%C3%B3n_en_PDF.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Badia A. & Becerril, L. (2016). La competencia informacional aplicada a la escritura académica. Guía didáctica. Pontificia Universidad Católica del Perú. Maestría en Integración e Innovación Educativa de las TIC.

Cassany, D., Luna, M. & Sanz, G. (1998). Enseñar lengua. Graö.

Cho, B. (2013). Adolescents’ constructively responsive reading strategy use in a critical internet reading task. Reading Research Quarterly, 48(4), 329-332. https://www.jstor.org/stable/43497158

Cohen, L. & Manion, L. (2002). Métodos de investigación educativa. 2ª ed. La Muralla. Colección Aula Abierta.

Consejo de la Unión Europea. (2018, 4 de junio). Recomendación del Consejo del 22 de mayo de 2018 relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=SV

De la Parra, N. (2012). La incorporación de las TICS en forma transversal al currículo y la utilización de estas para organizar nuevas modalidades de enseñanza. [Tesis doctoral, Universidad de Islas Baleares]. Repositorio UIB. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=78651

Gonzales Madueño, C. & Osorio Maza, M. (2018). Aplicación del “Modelo Gavilán” para desarrollar la competencia de manejo de información en estudiantes del I ciclo de la especialidad de Ingeniería Ambiental de la Universidad Nacional de Ingeniería. Archivo digital. [Tesis de Maestría en Docencia Universitaria, Universidad Antonio Ruiz de Montoya]. Repositorio UARM. http://repositorio.uarm.edu.pe

Gonzales, L. & Sánchez Molano, B. (2007). Modelo Gavilán 2.0. Una propuesta para el desarrollo de la Competencia para Manejar la Información. https://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/ModeloGavilan.pdf

Hampson Lundh, A., Dolatkhah, M. & Limberg, L. (2018). From informational reading to informational literacy. Change and continuity in document work in Swedish schools. Journal of Documentation: 74(5), 1042-1053. www.emeraldinsight.com/0022-0418.htm

Hernández, R., Fernández, L. & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. 6ª. ed. Mc Graw Hill.

Jaramillo-Campaña, F. & Bedón-Bedón, A. (2019, 19-22 de junio). Desarrollo de la competencia en Manejo de la información, usando ingeniería pedagógica, en la educación militar del Ecuador. [Conferencia]. 14th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), Coimbra, Portugal. https://web-s-ebscohost-com.ezproxybib.pucp.edu.pe/ehost/detail/detail?vid=0&sid=f7617547-d6d2-4c49-8af4-4afb0858f44b%40redis&bdata=Jmxhbmc9ZXMmc2l0ZT1laG9zdC1saXZl#AN=139263206&db=iih

López Flamarique, M. (2017). Buscar, evaluar y seleccionar información digital: una experiencia didáctica en Educación Secundaria Obligatoria. [Tesis doctoral. Mondragon Unibertsitatea, Mondragón, País Vasco]. http://academica-e.unavarra.es/xmlui/handle/2454/26022

Martínez-Abad, F. (2013). Evaluación y Formación en Competencias Informacionales en la Educación Secundaria Obligatoria. [Tesis doctoral. Universidad de Salamanca. Departamento de Didáctica, Organización y Métodos de Investigación].Repositorio Documental de la Universidad de Salamanca. https://gredos.usal.es/handle/10366/121869

Monereo, C. & Badia, A. (2013). Aprendizaje estratégico y tecnologías de la información y la comunicación: una revisión crítica. TESI, 14(2), 15-41. https://www.redalyc.org/pdf/2010/201028055002.pdf

Negre Bennasar, F., Marín Juarros, V. & Pérez Garcías, A. (2018). La competencia informacional como requisito para la formación de docentes del siglo XXI: Análisis de estrategias didácticas para su adquisición. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 22(1), 277-300. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/63645

Organization for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2002). Definition and selection of competences (DeSeCo): Theoretical and conceptual foundations. Strategy paper. https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/02.parsys.34116.downloadList.87902.DownloadFile.tmp/oecddesecostrategypaperdeelsaedcericd20029.pdf

Pinto, M. (2009). Design of the IL-HUMASS survey on information literacy in higher education: A self-assessment approach. Journal of Information Science, 36 (1), 86-103. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0165551509351198

Rodríguez-Conde, M., Olmos-Migueláñez, S. & Martínez-Abad, F. (2012). Propiedades métricas y estructura dimensional de la adaptación española de una escala de evaluación de competencia informacional autopercibida (IL-HUMASS). Revista de Investigación Educativa, 30(2), 347-365.

Rodríguez-Conde, M., Martínez-Abad, F. & Olmos- Migueláñez, S. (2013a). Autoevaluación de Competencias Informacionales en educación secundaria: Propuesta de modelo causal desde una perspectiva de género. Bordón 65(2), 111-125. https://www.researchgate.net/publication/270542942_Autoevaluacion_de_competencias_informacionales_en_educacion_secundaria_propuesta_de_modelo_causal_desde_una_perspectiva_de_genero

Rodríguez Conde, M., Martínez- Abad, F. & Olmos-Migueláñez, S. (2013b). Evaluación de competencias informacionales en educación secundaria: un modelo causal. Cultura y Educación, 25(3), 361-373. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4411360

Rodríguez-Conde, M., Martínez-Abad, F. & Olmos-Miguelañez, S. (2015). Evaluación de un programa de formación en competencias informacionales para el futuro profesorado de E.S.O. Revista de Educación 370, 46-70. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/evaluacion-de-un-programa-de-formacion-en-competencias-informacionales-para-el-futuro-profesorado-de-eso--evaluation-of-a-information-literacy-training-program-for-future-secondary-school-teachers/investigacion-educativa/20494

Saux, G. & Cevasco, 2019. Decoding digital literacy. Developing 21st century skills for today’s learners. Literacy Today Magazine, July/August, 10-11. https://www.literacyworldwide.org/get-resources/em-literacy-today-em-magazine

Taguma, M. & Rychen, D. (2016). E2030 Conceptual framework: Key competencies for 2030. Organization for Economic Co-operation and Development. Directorate for Education and Skills. https://www.oecd.org/education/2030/E2030-CONCEPTUAL-FRAMEWORK-KEY-COMPETENCIES-FOR-2030.pdf

Published

2022-12-13

How to Cite

Bustamante Oliva, G., & García Torres , M. del P. (2022). Information Literacy as a Tool for Academic Tasks at Secondary School. Investigaciones Sobre Lectura, 17(2). https://doi.org/10.24310/isl.vi18.14364

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.