Hábitos de lectura y consumo de información de los adolescentes en el ámbito digital

Reading habits and information consumption of adolescents in the digital environment

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.24310/revistaisl.vi13.11116

Resumen

The present work tries to echo how the communicative metamorphoses occurred in the last years, inferring in the reading habits and in the consumption of information in a general way and more specifically in adolescents. The analysis will start from the report prepared by the writers’ guild 2018 (2019), since it allows us to monitor the state of reading habits and book purchases in a generalized way in Spain. Then, apply what has been poured out to young people extensively and, finally, materializing by extrapolating all the data analyzed to the geographical area of Cádiz adolescents and their position in relation to the rest of Spanish adolescents. Gender variables will also be taken into account in a very special way, to see if there is a certain preference depending on the sex of the reader in the choice of medium (digital or analogue) and if within the digital medium there are discrepancies in the type of text read. We will also check whether digital reading by young people is reduced exclusively to short texts and whether this choice can be derived from the very nature of digital. In the same way, we will pay special attention to the preferences of analogical reading versus digital reading, when we talk about long texts, again due to the personal nature of paper reading. We will analyze the reading frequency of the different digital media, as well as the choice of other shorter texts, categorized within the taxonomy of digital reading. Finally, we will take into account what types of readers with respect to reading frequency become from digital media. The idea is to draw up a panorama that shows how reading occurs among adolescents in the digital world, by definition, closer to their thoughts and feelings.

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Biografía del autor/a

Rosa Tabernero Sala, Universidad de Zaragoza

Profesora Titular de Literatura Infantil en la Universidad de Zaragoza y Doctora en Filología. Investigadora sobre educación literaria, tal como se refleja en los proyectos de investigación en los que ha participado, tanto de su universidad como de otras universidades. Desde el Campus de Huesca, impulsó y coordinó las Jornadas Universitarias de LIJ en Aragón. Escribe reseñas y artículos para diversos medios. En la actualidad dirige el Posgrado sobre lectura, libros y lectores infantiles y juveniles para la Universidad de Zaragoza. Dirige, así mismo, la colección (Re)pensar la educación de Prensas Universitarias de Zaragoza. En la actualidad es Investigadora Principal del Proyecto de la Agencia Estatal RTI2018-093825-B-I00 “FORMAR LECTORES EN LA SOCIEDAD DIGITAL DESDE EL LIBRO DE NO FICCIÓN”

Eva Álvarez Ramos, Universidad de Valladolid

Doctora en Filología Hispánica y profesora de Didáctica de la Lengua y la Literatura en la Universidad de Valladolid. Ha participado como docente en cursos de formación de profesores en instituciones nacionales como los Cursos Internacionales de la UVa, el Instituto Cervantes, el Instituto Castellano y Leonés de la Lengua y la Fundación de la Lengua Española e internacionales, fue profesora invitada de la Facoltà di Lingue e Letterature Straniere de Ragusa (Sicilia)

Hugo Heredia Ponce, Universidad de Cádiz

Doctor y profesor sustituto interino del Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura en la Universidad de Cádiz. Las investigaciones se centran en la lectura entre los adolescentes y el uso de las nuevas tecnologías.

Publicado

27-05-2020

Cómo citar

Tabernero Sala, R., Álvarez Ramos, E., & Heredia Ponce, H. (2020). Hábitos de lectura y consumo de información de los adolescentes en el ámbito digital: Reading habits and information consumption of adolescents in the digital environment. Investigaciones Sobre Lectura, (13). https://doi.org/10.24310/revistaisl.vi13.11116

Número

Sección

Artículos