Hábitos lectores de los adolescentes en un ecosistema llamado escuela: factores determinantes en estudiantes de educación secundaria
Adolescent Reading Habits in an Ecosystem Called School: Determining Factors in High School Students
DOI:
https://doi.org/10.24310/revistaisl.vi13.11112Resumen
This work is part of the project “Determining factors in the reading habits of Secondary Education students. A study from the variables of the educational context” (PR2017040), financed by the Own Research Plan of the University of Cadiz. The main objective of the study is focused on analyzing those determining factors that affect the formation of new readers in the school in a global and integrating way. Taking as a reference the idea of the ecosystem or ecological environment of Bronfenbrenner (2001), an analogy is made with the educational system and the agents that intervene in the reading habits of adolescents in their educational stage of Compulsory Secondary Education (ESO). These approaches were used to review a Questionnaire on Reading Habits, which the Ministry of Education, Culture and Sport presented in an ambitious Plan to Promote Reading in 2001 and to adapt it to the needs of the PR2017040 Project. The conclusions illustrate that this complex issue of reading habits cannot be studied with a questionnaire as the only research instrument, since it is necessary to give voice to the different agents that participate in the process and, therefore, agree with Molina et al. (2011) in proposing the design research model to understand and improve the educational reality through the consideration of natural contexts in all their complexity.
Descargas
Métricas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Todos los contenidos publicados en Investigaciones sobre la Lectura están sujetos a la licencia Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 cuyo texto completo puede consultar en <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que:
- Se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra).
- No se usen para fines comerciales.
- Se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
Los derechos de autor son de dos clases: morales y patrimoniales. Los derechos morales son prerrogativas perpetuas, irrenunciables, intransferibles, inalienables, inembargables e imprescriptibles. De acuerdo con la legislación de derechos de autor, Investigaciones sobre la Lectura reconoce y respeta el derecho moral de los autores/as, así como la titularidad del derecho patrimonial, el cual será cedido a la Universidad de Málaga para su difusión en acceso abierto. Los derechos patrimoniales, se refieren a los beneficios que se obtienen por el uso o divulgación de las obras. Investigaciones sobre la Lectura se publica en open access y queda autorizada en exclusiva para realizar u autorizar por cualquier medio el uso, distribución, divulgación, reproducción, adaptación, traducción o transformación de la obra.
Es responsabilidad de los autores/as obtener los permisos necesarios de las imágenes que están sujetas a derechos de autor.