Practicum, teaching competencies and quality education: students' perception

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/rep.8.2.2023.17713

Keywords:

teaching competence, sustainable development, quality education, initial teacher training, practicum

Abstract

The SDGs are global goals established by the UN to achieve a sustainable future, this implies a certain educational approach and teachers as a central element of this innovation, which puts the focus on their training. The exploratory study presented aims to describe the perception of students of the master's degree in Secondary Education Teaching at USC (academic year 2022-23) about the development of professional teaching competencies related to the SDGs during their internship period. Quantitatively and with the questionnaire as an instrument for collecting information, the results obtained show that the participants consider the practicum as a scenario for the development of professional teaching competencies related to the SDGs and identified areas for improvement, such as the need to develop their skills to plan and design learning activities on the SDGs and to work in collaboration with other professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

María del Mar Sanjuán Roca, Universidad de Santiago de Compostela

Profesora Contratada Doctora del Área de Didáctica y Organización Escolar en la Universidad de Santiago de Compostela. Miembro del grupo de investigación GEFIL desde el 2006 y de la red RIES (http://redries.usc.es/) desde 2012. Líneas de investigación: Formación Profesional, Formación-empleo, Didáctica, Formación del Profesorado.

Carmen Sarceda Gorgoso, Universidad de Santiago de Compostela

Profesora Contratada Doctora del Departamento de Pedagogía y Didáctica en la Facultad de Formación del Profesorado de la Universidad de Santiago de Compostela. Coordinadora del grupo de investigación GEFIL y miembro de la Red de excelencia RIES, sus líneas de investigación se centran en la Formación Profesional, Tecnología educativa y Prácticum.

References

Arroyo Salgueira, S., Iglesias Martínez, M.J., y Lozano Cabezas, I. (2022). The initial secondary school teacher education: perceptions of students in practices. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 12(2), 1–10. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3926

Castro-Zubizarreta, A., Calvo, A. y Rodríguez Hoyos, C. (2022). La educación para la ciudadanía global a través de los objetivos de desarrollo sostenible. Un proyecto de innovación en la formación inicial del profesorado. EDETANIA, 62, 157-175. https://doi.org10.46583/edetania_2022.62.1093

Eurostat (2023). Sustainable development in the European Union Monitoring report on progress towards the SDGs in anEU context 2023 edition. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-flagship-publications/w/ks-04-23-184

Guardeño Juan, M., Calatayud Requena, L., García-Tort, E., y García-Rubio, J. (2022). Prior knowledge about Susteinable Development Goals of future teachers. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 14(2), 1–11. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4103

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3

López Esteban, C. (ed.) (2022). Los ODS. Avanzando hacia una educación sostenible. Modelos y experiencias en el Máster de Educación Secundaria Obligatoria, Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas. Ediciones Universidad de Salamanca.

Lueg, C. F., y Díaz, O. T. (2022). Perspectives of teachers at the school on their contribution to teacher training from the practicum. In SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.4614

Martín-Romera, A., Martínez-Valdivia, E. e Higueras-Rodríguez, L. (2022). The Practicum in Teacher Training: Conditions for Integral Training. European Journal of Educational Research, 11(4), 2115-2126.

Naciones Unidas (2015). Resolución aprobada por la Asamblea General el 25 de septiembre de 2015. Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. A/RES/70/1. https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N15/291/93/PDF/N1529193.pdf?OpenElement

Sáenz-Rico de Santiago, B., Mendoza Carretero, M.D.R., García Medina, R., y Sánchez Sáinz, M. (2023). Retos en las prácticas docentes para la incorporación del enfoque del desarrollo sostenible en la Educación Secundaria Obligatoria. Revista de Educación, 401, 55-80. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2023-401-583

UNESCO (2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa

UNESCO (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: objetivos de aprendizaje. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423

UNESCO (2019). Enseñando y aprendiendo para promover una participación transformadora. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368961_spa

Published

2023-12-27

How to Cite

Sanjuán Roca, M. del M., & Sarceda Gorgoso, C. (2023). Practicum, teaching competencies and quality education: students’ perception. Diario De Practicum, 8(2), 17–31. https://doi.org/10.24310/rep.8.2.2023.17713

Issue

Section

Mycelaneous

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.