Pedro Almodóvar y la muerte no-normativa: el ars moriendi en Matador (1986) y La habitación de al lado (2024)
DOI:
https://doi.org/10.24310/fotocinema.31.2025.21510Keywords:
Almodóvar, death, matador, the room next door, euthanasiaAbstract
Pedro Almodóvar has developed an aesthetic and narrative exploration of death throughout his filmography, challenging the norms imposed by hegemonic culture. This research analyzes the two films the director has identified as centered on this theme -Matador (1986) and The Room Next Door (2024)- examining their differing perspectives shaped by the 36-year gap between them. In both, the filmmaker explores the ars moriendi from a transgressive standpoint, distancing himself from traditional conceptions of death as a tragic or redemptive event and instead proposing an ambiguous and poetic vision. Both films problematize the relationship with death while addressing the impact of social norms on the end of life. In Matador, death is observed through the lens of youth and passion, inscribing it within the world of bullfighting—a space symbolically tied to virility and ritualized violence. In The Room Next Door, Almodóvar revisits the theme of death from a contemporary and mature perspective, linking it to a friendly and considered yet still disruptive agreement: euthanasia. Cinema, in both films, emerges as a space of resistance against the antiseptic approach with which contemporary society tends to conceal death. Almodóvar thus suggests that cinema is not only a reflection of reality but also a tool that reveals death, offering alternative images to the normative death imposed by dominant culture.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Abril, G. (2007). Análisis crítico de textos visuales. Madrid: Síntesis.
Allouch, J. (1995) Erótica del duelo en tiempos de la muerte seca. Buenos Aires: Cuenco de Plata. 9789871228232
Almódovar, P. (2021) “Sex and Death in Matador – New York Times Talks. YouTube https://www.youtube.com/watch?v=JR0qRiQPd0Y
Ariès, P. (2º00). Historia de la muerte en Occidente. Barcelona: El Acantilado.
Baquero Gallardo, J. (2023) Capturar la muerte: el cine y la representación. Vorágine Revista Interdisciplinaria de Humanidades y Ciencias Sociales Vol. 5 Núm. 9 ISSN 2425-5022, Agosto 2023, pp. 51-65.
Barthes, R. (1989). La cámara lúcida. Barcelona: Editorial Paidós.
Benjamin, W. (2017). Escritos sobre cine. Madrid: Abada Editores.
Benjamin, W. (2018). Iluminaciones. Bogotá: Penguin Random House.
Butler, J. (2010) Marcos de guerra. Las vidas lloradas. Buenos Aires: Paidós,
Colaizzi, G. (2007). La pasión significante. Teoría de género y cultura audiovisual. Madrid: Biblioteca Nueva
Conde, E. & Iturrate, L.F. (2003) Reacciones emocionales en el cine: el caso de la muerte. Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, 20 ; ISSN: 1134-3478; páginas 168-172
De Miguel, J. (1995). "El último deseo: para una sociología de la muerte en España”. Revista Española De Investigaciones Sociológicas, (71-72), 109–156. https://doi.org/10.5477/cis/reis.71-72.109
Della Porta, D. & Keating, M. (Eds.) (2008). Approaches and Methodologies in the Social Sciences. Cambridge: Cambridge University Press.
Fernández-Santos, E. (2024). Dentro de la aventura americana de Pedro Almodóvar: así se gestó ‘La habitación de al lado.’ El País. 1 de septiembre. https://elpais.com/eps/2024-09-01/dentro-de-la-aventura-americana-de-pedro-almodovar-asi-se-gesto-la-habitacion-de-al-lado.html
Gayol, S & Kessler, G. (2011) La muerte en las ciencias sociales: una aproximación. Persona y Sociedad. Vol. XXV / Nº 1. 51-74.
Gorer, Geofrrey (1965). ‘“The pornography of death’”. En: Williamson, J.onh y Shneidman, E.dwin (1965). Death Current Perspectives., Mountain View: Mayfeld Publishing Compagny.
Guarinos, V., & Medina, R. (2023). Palabras mayores. La necesidad de los estudios etarios en comunicación para un cambio social. Fonseca, Journal of Communication, (26), 1–9. https://doi.org/10.14201/fjc.31337
Marzabal, I. & Marijuán, M. (2004) “¡Oh muerte! ¿Dónde está tu victoria?” La muerte en el cine. Ars Medica. Revista de Humanidades. 1:130-147
Metz, C. (2000). Ensayos sobre la significación en el cine (1964-1968). Barcelona: Editorial Paidós.
Muñoz Torrecilla N. (2024). Disidencias pasionales. El plano háptico del deseo queer en el cine de Pedro Almodóvar en Extraña forma de vida (2023). Estudios LGBTIQ+, Comunicación y Cultura, 4(1), 67-77. https://doi.org/10.5209/eslg.92897
Rouillé, A. (2017). La fotografía. Entre documento y arte contemporáneo. Ciudad de México: Editorial Herder.
Sancho Cardiel, M. (2020). Estudio comparativo del impacto de la homosexualidad en el proceso de envejecimiento del hombre gay en Nueva York y Madrid. [Tesis Doctoral, UNED]. Repositorio de la UNED: https://e-spacio.uned.es/entities/publication/5735a411-c918-4cfd-b364-4147a6db9b2c.
Stam, R. (2001). Teorías del cine. Barcelona: Paidós
Strauss, F. (1995). Pedro Almodóvar: Un cine visceral. Madrid: Ediciones El País, S.A. y Santillana, S.A.
Torres Lana, E.; Conde, E. & Ruiz, C. (1999): «La influencia de las pantallas en el desarrollo socioafectivo», en LÓPEZ, F. (Ed.): Desarrollo afectivo y social. Madrid, Pirámide; 285-301.
Zurian, F. A. & Caballero, A. ¿Tiene la imagen género? Una propuesta metodológica desde los Gender Studies y la Estética audiovisual. Actas del 2º Congreso Nacional sobre Metodología de la Investigación en Comunicación ISBN: 978‐84‐616‐4124‐6
Zurian, F. A. (2011). Sexualidad y políticas de género en el audiovisual. Monográfico Revista de Historia del Cine Secuencias, 2º semestre, nº 34, IV época.
Downloads
Published
Versions
- 2025-07-15 (2)
- 2025-07-07 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nestor Muñoz Torrecilla, Mateo Sancho Cardiel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.







13.png)


