El Deseo S.A. in the Spanish Film Industry: Strategies and Evolution of an Iconic Production Company
DOI:
https://doi.org/10.24310/fotocinema.31.2025.21495Keywords:
Coproduction, Spanish motion picture, Drama films, Audiovisual production, Almodóvar Pedro, Distribution strategyAbstract
This research analyzes the evolution, production strategies, and impact of the production company El Deseo S.A., founded in 1985 by Pedro and Agustín Almodóvar. Despite the extensive bibliography on the filmmaker's work, the role of his production company has been less explored. The study examines the proportion of productions directed by Almodóvar compared to other filmmakers, production frequency and patterns, the economic success of its films, and its participation in co-productions, among other key aspects.To achieve this, a quantitative methodology based on content analysis is employed, with a sample of 52 productions selected from specialized databases and distribution criteria in Spain. The results highlight the consolidation of El Deseo S.A. as a benchmark production company in contemporary cinema, emphasizing its adaptability to industry changes and its growing involvement in international co-productions. Additionally, the study underscores the impact of the dramatic genre on its profitability and the relevance of its distribution strategy in the international projection of Spanish cinema.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Bernal-Salgado D. (2024). La Ley del Deseo; masculinidades posfranquistas, homosexualidades liberadas. Estudios LGBTIQ+, Comunicación y Cultura, 4(2), 63-73. https://doi.org/10.5209/eslg.98393
Camarero, G. (2019). Madrid en el cine de Pedro Almodóvar.Akal.
Canet, F., Valero, M.A. & Codina, L. (2016). Quantitative approaches for evaluating the influence of films using the IMDb database. Communication&Society, 29(2), 151- 172. r
Casanova, B. (2019). La Mancha en el cine de Pedro Almodóvar. Trama y fondo: revista de cultura, (46), 25-32.
García, L (2020). Almodóvar: La película de su vida. Letrame Grupo Editorial
García, M. y Deltell, L. (2022). Representación de género en el tema del doble. Castigo, deseo y rol social en La piel que habito (Pedro Almodóvar, 2011), Laurence Anyways (Xavier Dolan, 2012) y Tomboy (CélineSciamma, 2011). Investigaciones Feministas, 13(1), 447-459. https://doi.org/10.5209/infe.75632
Gómez, A. (2024). Edad, envejecimiento y edadismo en Julieta (2016) de Pedro Almodóvar. Historia y Comunicación Social, 29(1), 141-150. https://doi.org/10.5209/hics.90616
Jiménez, A. (2016). La música de Alberto Iglesias en el cine de Pedro Almodóvar: pliegues de la historia en Amante menguante de Hable con ella (2002). Cuadernos de Etnomusicología, (8), 153 - 181. https://www.sibetrans.com/etno/public/docs/11-alberto-jimenez-maquetado_2.pdf
Krippendorff, K. (2019). Content analysis. Sage
Parejo, N. (2022). Los fotógrafos y el acto fotográfico en la filmografía de Pedro Almodóvar. Cuadernos.info, (52), 266-284. https://doi.org/10.7764/cdi.52.36267
Pastor, B. (2021) Almodovarian mother figures: early films. Cuestiones de Género: de la igualdad y la diferencia, (16), 82–101. http://doi.og/10.18002/cg.v0i16.6969
Pierre, J. (2008). Los títulos de créditos en el cine de Pedro Almodóvar. Un caso ejemplar: Mujeres al borde de un ataque de nervios. Historia actual online, (15), 157-164.
Poyato, P. (2014). La forma narrativa en la mala educación (Pedro Almodóvar, 2004). Fonseca, Journal of Communication, 9(9), 207–232. https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/12235
Pucci V. (2024). La performance como rastro efímero y queer en el filme La mala educación (2004) de Pedro Almodóvar. Estudios LGBTIQ+, Comunicación y Cultura, 4(1), 57-66. https://doi.org/10.5209/eslg.92512
Sánchez-Alarcón, Mª. (2008). El color del deseo que todo lo transforma: claves cinematográficas y matrices culturales en el cine de Pedro Almodóvar. Palabra Clave, 11(2), 327 - 342. http://www.scielo.org.co/pdf/pacla/v11n2/v11n02a11.pdf
Sánchez, J.L. (2017). Universo Almodóvar: estética de la pasión en un cineasta posmoderno. Alianza.
Sanz, J. y Aguilar, C. (2018). Análisis del fenómeno fan y antifan desde los datos de la IMDB. En V. Lope, C. Marta-Lazo y J. M. Gabelas (Coord.). Investigaciones en datificaciones de la era digital (pp. 95-114). Ediciones Egregius.
Shulman, L. (2020). Los films de Almodóvar: Un entramado de evocaciones, autobiografía y emociones. Editorial biblos
Silverman, D. (2016). Qualitative Research. SAGE.
Sobchack, V. (2013). WHY I ( LOVE ) IMDb. Film Comment 48, (3), 38-40.
Sorolla-Romero, T. (2018). El relato tiembla. Narrativas fracturadas contemporáneas en el cine de Alejandro Amenábar y Pedro Almodóvar. Cuadernos.info, (43), 31-44. https://doi.org/10.7764/cdi.43.1466
Strauss, F. (2000). Conversaciones con Pedro Almodóvar.Akal.
Torre-Espinosa, M. (2020). Almodóvar y la cultura: del tardofranquismo a la Movida. TREA.
Tovar-Vicente, M. (2015). Ecos de la "glocalización" de la música popular la identidad mestiza del cancionero cinematográfico de Pedro Almodóvar. En J. Bornar; F. Romero; V. Ruiz y J. Vera (Coord.) Fronteras reales, fronteras imaginadas (pp. 425-438). Letra de Palo.
Virué, L. (2012). La fotografía fija en Los abrazos rotos: categorías y uso en la construcción de la marca Almodóvar. Fotocinema. Revista Científica De Cine Y Fotografía, (5). https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2012.v0i5.5899
Zurian, F. A. (2017). La productora El Deseo y la ficción televisiva: origen de la serie Mujeres. Revista Prisma Social, (2), 233–259. https://revistaprismasocial.es/article/view/1608
Downloads
Published
Versions
- 2025-07-15 (3)
- 2025-07-09 (2)
- 2025-07-07 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jorge Zarauza Castro, María José Bogas-Ríos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.







13.png)


