Main Article Content

Rafael Porlán Ariza
Universidad de Sevilla
Spain
Vol. 3 No. 3 (2022): Remembering: a life dedicated to Education. Academic tribute to Professor Ángel I. Pérez Gómez, STUDIES AND ESSAYS, pages 45-54
DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i3.15118
Submitted: Jul 12, 2022 Accepted: Sep 9, 2022 Published: Sep 30, 2022
How to Cite

Abstract

This work is a tribute to my esteemed colleague Ángel Pérez Gómez, because in it I make a reflection on the teacher training of university professors impregnated with some of his ideas and contributions. The central idea that I suppose shared is that university teachers, who have not had initial teacher training, act in their classes with implicit practical knowledge, loaded with automated routines in accordance with the context of conventional normality that characterizes the university teaching culture. The proposal that is presented consists of promoting practical thinking in teachers, through awareness of the aforementioned automatisms and their critical analysis, generating new conscious meanings, more grounded and rigorous, about teaching and learning. (theorize practice). This process is completed with a return to action, designing, experimenting and evaluating new, more conscious and complex patterns of action, gradually replacing the aforementioned automatisms (experimenting the theory). Collaborative action research, Lesson Study and Classroom Improvement Cycles are good examples of these cyclical and progressive teaching improvement strategies. The paper also presents examples that illustrate these cycles, obtained from the Teacher Training and Innovation Program of the University of Seville. In short, the work shows that the key to teacher training is to slowly work on the interaction between automatism in the classroom and the development of conscious thought.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

De-Alba-Fernández, N. y Porlán, R. (Coords.) (2020). Docentes universitarios. Una formación centrada en la práctica. Morata.

Delord, G., Hamed, S., Porlán, R. y De-Alba-Fernández, N. (2020). “Los Ciclos de Mejora en el Aula”. En N. De-Alba-Fernández y R. Porlán (Coords.), Docentes universitarios. Una formación centrada en la práctica, (pp. 127-162). Morata.

Elliot, J. (2022). “Lesson Study: formando en el contexto de la globalización”. En A. I. Pérez-Gómez y E. Soto (Coords.), Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender, (pp. 25-46). Morata.

Pérez-Gómez, A. I. (2022a). “Otra pedagogía para otra normalidad”. En A. I. Pérez-Gómez y E. Soto (Coords.), Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender, (pp. 49-66). Morata.

Pérez-Gómez, A. I. (2022b). “Del conocimiento al pensamiento práctico. La compleja construcción de la subjetividad profesional del profesorado”. En A. I. Pérez-Gómez y E. Soto (Coords.), Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender, (pp. 67-88). Morata.

Porlán, R. (Coord.) (2017). La enseñanza universitaria. Cómo mejorarla. Morata.

Porlán, R., Delord, G., Hamed, S y Rivero, A. (2020). El cambio de las concepciones y emociones sobre la enseñanza a través de ciclos de mejora en el aula: un estudio con profe-sores universitarios de ciencias. Formación universitaria, 13(4), 183-200. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000400183

Porlán, R. y Villarejo-Ramos, A. F. (Coords.) (2022). Aprendizaje universitario. Resultados de investigaciones para mejorarlo. Morata.

Rivero, A., Hamed, S., Delord, G. y Porlán, R. (2020). Las concepciones de docentes universitarios de ciencias sobre los contenidos. Enseñanza de las ciencias, 38(3), 15-35. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2845

Schön, D. (1989). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesores cuando actúan. Paidós.

Soto, E. (2022). “Lesson Study: teorizar la práctica y experi-mentar la teoría”. En A. I. Pérez-Gómez y E. Soto (Coords.), Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender, (pp. 113-138). Morata.

Vygotsky, L. S. (2009). El desarrollo de los procesos psicoló-gicos superiores. Crítica.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.