Main Article Content

Rosa Vázquez Recio
Profesora Titular de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Cádiz
Spain
https://orcid.org/0000-0001-6595-177X
Biography
Vol. 3 No. 1 (2022), MINIMAL STORIES, pages 142-147
DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i1.13638
Submitted: Oct 6, 2021 Accepted: Nov 29, 2021 Published: Jan 31, 2022
How to Cite

Abstract

The paper gathers reflections about the expression, more and more frequently used, "give voice to" or "give voice to". Starting from the etymology of the verb "give", the nuances and meanings contained in this expression are addressed. It is revealed that the good intention to give the voice can remain in an act of solidarity or charity, in a way to reproduce the already existing domination. The way is opened to suppress the expression "give voice to" by other forms that refer to the participation, recognition and presentation of those who have a voice, but who cannot speak or are heard. Listening is presented as an act of recognition, an ethical-political act and an act of emancipation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Beverly, J. (2004). Subalternidad y representación. Debates en teoría cultural. Iberoamericana.

Escobar, A. (2004). Más allá del tercer mundo globalidad imperial, colonialidad global y movimientos sociales anti-globalización. Nómadas, (20), 86-100.

Fanon, F. (1999[1961]). Los condenados de la tierra. Txalaparta.

Fanon, F. (2009). Piel negra, máscaras blancas. Akal.

Flinterud, G. (2014). Stealing from bakhtin.Writing the Voices of the “Voiceless”. Nordic Journal of Science and Technology Studies, 2 (1), 71-76.

Freeman, C. P., Bekoff, M., y Bexell, S.M. (2011). Giving voice to the “voiceless”. Journalism Studies, 12(5), 590–607. http://dx.doi.org/10.1080/1461670X.2010.540136

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Editorial Tierra Nueva.

Freire, P. (1984). La importancia de leer y el proceso de liberación. Siglo XXI Editores.

Moliner, M. (1998). Diccionario del uso del español. Gredos.

RAE (2020). Diccionario de la Lengua Española. Edición del Tricentenario. https://dle.rae.es/

Sierra, E., y Blanco, n. (2017). El aprendizaje de la escucha en la investigación educativa. Qualitative Research in Education, 6(3), 303-326. https://doi.org/10.17583/qre.2017.2783

Spivak, G. Ch. (1988). Can the Subaltern Speak? En C. Nelson y L. Grossberg (Eds.), Marxism and the interpretation of Culture (pp. 271-313). University of Illinois Press.

Susinos, T., y Parrilla, A. (2008). Dar la voz en la investigación inclusiva: debates sobre inclusión y exclusión desde un enfoque biográfico-narrativo. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(2), 157-171. http://www.rinace.net/arts/vol6num2/art11.pdf

Thompson, P. (1989). The Voice of the Past. Oral History (2ª ed.). Oxford University Press.