Juan A. Hernández Les and his “true” history of cinema
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.v0i20.7607Keywords:
Hernández Les, Godard, true history of cinema, Hollywood, French New Wave, Berlanga, Querejeta, Haneke, WellesAbstract
In autumn of 1978 Juan-Luc Godard accepted the Conservatoire d’Árt Cinèmatographique de Montrèal’s offer to teach a course titled, “Introduction to a true history of cinema”. With the term “true”, Godard referred to it consisting of images and sounds, and not text, even illustrated. This article tries to relive the “true” history of cinema, as explained by the professor Juan A. Hernández Les. He lectured at the Universidad de Santiago de Compostela since 1993 and died in 2019. His relationship with Godard, his selection of films, inferences, forms of production, topics, directors, and his vision of the historical dimensions of cinema are also explained.
Downloads
Metrics
References
Bermeosolo, P. (1962). El periodismo amarillo. Madrid: Rialp.
Bugallal, I. (2010). Juan A. Hernández Les: Mizoguchi hizo poner en su tumba: Nada, La Opinión (30/4/2010).
Casals, M.J. (2002). Del incesante océano de la existencia. Madrid: EMP, Vol. 8.
Galán, D. (2005). Casablanca. Madrid: El País.
Godard, J-L. (1980). Introducción a una verdadera historia del cine. Madrid: Ediciones Alphaville.
Gómez, A. (2011). Lecciones autobiográficas del maestro Oliveira. En R. Esparza y N. Parejo, Solos ante la cámara. Biopics de fotógrafos y cineastas (pp. 113-120). Barcelona: Luces de Gálibo.
Hernández Les, J.A. (1977). La Iglesia y la lucha de clases. Madrid: Tiempo de Historia, Año III, nº 29.
Hernández Les, J.A. (1977). La cuestión de las ocho horas. Madrid: Tiempo de Historia, Año III, nº 30.
Hernández Les, J.A. & Gato, M. (1978). El cine de autor en España. Madrid: Castellote.
Hernández Les, J.A. (1979). El perdedor en el cine americano, El viejo Topo, nº 33, junio, 60-61.
Hernández Les, J.A. (1980). El compromiso del intelectual. Madrid: ERE. 10/12/1980.
Hernández Les, J.A. & Hidalgo, M. (1981). El último austro-hungaro. Conversaciones con Berlanga. Barcelona: Anagrama.
Hernández Les, J.A. (1982). Alain Resnais y sus héroes inmóviles. Santiago de Compostela: USC.
Hernández Les, J.A. (1986). El cine de Elías Querejeta, un productor singular. A Coruña: CGAI.
Hernández Les, J.A. (1993). Cine e literatura: a especificidade da imaxe visual. Madrid: Ediciones Mensajero.
Hernández Les, J.A. (1994). El concepto de historia en el relato cinematográfico. Área 5, nº 3.
Hernández Les, J.A. (1996). Historia Comparada del Periodismo. Santiago de Compostela: Tórculo Edicións.
Hernández Les, J.A. (1999). El discurso del pudor en la comunicación. Santiago de Compostela: Tórculo Edicións.
Hernández Les, J.A. (2001). Estatuto del pudor en la comunicación. Estudios del Mensaje Periodístico, nº 7, 257-270.
Hernández Les, J.A. (2002). Confesiones de un crítico cinematográfico. Autobiografía de los otros. Madrid: Ediciones Mensajero.
Hernández Les, J.A. (2002). La información clandestina, Estudios del Mensaje Periodístico, nº 8, 231-244.
Hernández Les, J.A. (2003). Godard e ó final da escapada. En A. Amorós (coord.), Obradoiros de cine clásico. Santiago de Compostela: Asociación Galega de Guionistas-Tórculo Edicións.
Hernández Les, J.A. (2003). A metáfora fílmica. Porto: Campo das letras.
Hernández Les, J.A. (2003). La controversia revolucionaria, Estudios del Mensaje Periodístico, nº 9, 159-176.
Hernández Les, J.A. (2004). Secretos obstinados de la comunicación. Santiago de Compostela: Tórculo Edicións.
Hernández Les, J.A. (2004). La opinión en la Grecia arcaica. En M. J. Casals (edit.) Homenaje al profesor Martínez Albertos. Madrid: Fraga.
Hernández Les, J.A. (2004). Valle-Inclán: La disparidad de lo trágico, Cuadrante. Revista cultural da Asociación Amigos de Valle-Inclán, nº 9, 86-98.
Hernández Les, J.A. (2004). Educación y universidad, objetos de la ética, Estudios del Mensaje Periodístico, nº 10, 255-270.
Hernández Les, J.A. (2005). Cine y literatura. Una metáfora visual. Madrid: Ediciones JC.
Hernández Les, J.A. (2005). Orson Wells. La dignidad estética. Madrid: Ediciones JC.
Hernández Les, J.A. (2005). Ética de la investigación comparada: una propuesta metodológica, Estudios del Mensaje Periodístico, nº 11, 329-348.
Hernández Les, J.A. (2006). Pudor e identidad. Santiago: Tórculo Edicións.
Hernández Les, J.A. (2006). Julio Camba: individuo y creatividad, Estudios del Mensaje Periodístico, nº 12, 317-329.
Hernández Les, J.A. (2006). A imperdoable diferencia, Frankestein (James Whale, 1931). En A. Amorós & X. Nogueira (coods.), Xéneros Cinematográficos?: aproximacións e reflexións. Santiago: USC, 89-104.
Hernández Les, J.A. (2006). Unha sonata para dous instrumentos. Persona, Ingmar Bergman. En A. Amorós & A. Castro, Xéneros Cinematográficos: Aproximacións e reflexións. Santiago: USC.
Hernández Les, J.A. (2007). Julio Camba y sus circunstancias, Estudios del Mensaje Periodístico, nº 13, 429-448.
Hernández Les, J.A. (2009). F for Fake: el estafador y sus máscaras. En A. Gómez, (edit), Cine, arte y rupturas. (pp. 107-135). Málaga: Fundación Picasso.
Hernández Les, J.A. (2010). Dramas y debates del periodismo. Santiago: Andavira Editora.
Hernández Les, J.A. & Galindo, F. (2012). Para una reflexión sobre la prensa amarilla: el caso de Katharina Blum, Heinrich Böll y Volker Scholodorf. En J.M. González Herrán (edit), Un libro para Ramón. Santander: Ediciones Tantín.
Hernández Les, J.A. (2013). Michael Haneke. La disparidad de lo trágico. Madrid: Ediciones JC.
Hernández Les, J.A. (2013). Del cine y de la prensa: para que sirven. En D. Reno & M. Martínez, Medios y Opinión Pública. Bogotá: Universidad del Rosario.
Hernández Les, J.A. (2014). Kenji Mizoguchi. El héroe sacrílego. Madrid: Ediciones JC.
Hernández Les, J.A. (2015). Condenada belleza del mundo. Una poética del texto fílmico. Santiago: Andavira Editora.
Hernández Les, J.A. (2015). La sombra de una duda. Dos o tres cosas que se de la crítica. Madrid: Ediciones JC.
Hernández Les, J.A. (2016). Y llegará el día o será la noche. Madrid: Ediciones JC.
Hernández Les, J.A. (2019). El libro de las brisas imaginarias. Santiago de Compostela: Andavira Editora.
Hidalgo, M. (2019). Muere el profesor y crítico de cine Juan A. Hernández Les: la intensidad de una mirada. (9/1/2019) Madrid: El Mundo.
Holiday, R. (2013). Confía en mí, estoy mintiendo. Barcelona: Empresa Activa.
Hueso, L. (2012). La preocupación educativo-cinematográfica en la época de entreguerras (1918-1940). En J. M. González Herrán (edit) Un libro para Ramón. Santander: Ediciones Tantín.
Jolý, M. (2002). El arte de medrar. Barcelona: Círculo de lectores/Galaxia Gutenberg.
Julia, S. (2019). Hijos de los vencedores. Madrid: El País.
Leaming, B. (1986). Orson Welles. Barcelona: Tusquets.
Kapuscinski, R. (2003). Un día más con vida. Adaptación cinematográfica de Raúl de la Fuente y Damián Nenow (2018). Barcelona: Anagrama.
López, M.C. (2010). El público de hoy es inmoral. A Coruña: El Ideal Gallego, p. 21.
Montero, T. (2019). Las redes se vuelcan con la despedida al profesor Juan A. Hernández Les. Santiago: La Voz de Galicia (8/1/2019).
Ortega y Gasset, J. (1958). Idea del teatro. Madrid: Revista de Occidente.
Peicovich, E. (2006). El palabrista. Borges visto y oído. Buenos Aires: Marea.
Rentero, J.C. (edit.) (2002-2018). Todos los estrenos. Anuario. Madrid: Ediciones JC.
Rodríguez Merchán, E. & Hernández Les, J.A. (2008). La quijotesca historia de un hidalgo en el cine: Orson Welles como paradigma de la comprensión de un mito. En A. Gómez & N. Parejo (edits.) Laberinto visual. (pp. 13-34). Málaga: Ad Hoc.
Simon, A. y Hernández Les, J.A. (2014). O trovador ou a leiteira. En A. Simón Teatro indómito. A Coruña: Edicións Proscritas.
Villanueva, D. (2008). El Quijote antes del cinema. Madrid: RAE.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.