This is an outdated version published on 2025-07-07. Read the most recent version.

The passion to save to keep the memory alive: the female characters of Pedro Almodovar’s melodramas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/fotocinema.31.2025.21492

Keywords:

Spanish cinema, melodrama, Pedro Almodóvar, Female characters

Abstract

Memories detemine Pedro Almodóvar’s characters. This theme is constant in his filmography, but it is more present in female characters and in melodrama films due to the emotional aspect of this narrative genre. Letters, diaries, photographs –family and youth pictures-, movie collectibles, novels, clothes, are very present in characters who treasaure them because they transport them to a past where they were happy with their loved ones, some already lost. Based on the hypothesis that the characters in melodramas save objects from their past to keep the memory alive, a sample composed of seven melodramas released over three decades has been selected: Entre tinieblas (1983), Law of Desire (1987), High Heels (1991), The Flower of My Secret (1995), All About My Mother (1999), Volver (2006) and Julieta (2016). Thus, the scenes and dialogues where these objects appear are addressed in order to understand their vital importance. In these films, objects build the memories of the main female characters,  connecting them with their past and help them survive in an uncertain present.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
29%
33%
Days to publication 
108
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

Author Biography

Valeriano Durán Manso, Universidad de Sevilla

Valeriano Durán Manso

Senior Lecturer.

Department of Audiovisual Communication and Advertising. Faculty of Communication. University of Seville. Spain.

Email: valerioduran@us.es

https://orcid.org/0000-0001-9188-6166

 

References

Almodóvar, P. (Director) (1983). Entre tinieblas. España: Tesauro

Almodóvar, P. (Director) (1987). La ley del deseo. España: El Deseo, LaurenFilm.

Almodóvar, P. (Director) (1991). Tacones lejanos. España: El Deseo, Ciby 2000, Canal+, TF1 Films Production.

Almodóvar, P. (Director) (1995). La flor de mi secreto. España: El Deseo, Ciby 2000.

Almodóvar, P. (Director) (1999). Todo sobre mi madre. España: El Deseo, Renn Productions, France 2 Cinema, Vía Digital, Canal+.

Almodóvar, P. (Director) (2006). Volver. España: El Deseo.

Almodóvar, P. (Director) (2016). Julieta. España: El Deseo.

Amaya Flores, F. J. (2015). La presencia de la novela picaresca en el cine de Pedro Almodóvar. En E. Camarero, & M. Marcos (coords.). III Congreso Internacional Historia, Literatura y Arte en el Cine en español y portugués. Hibridaciones, transformaciones y nuevos espacios narrativos. Salamanca: Centro de Estudios Brasileños. Universidad de Salamanca. Tomo I, pp. 599-611.

Casetti, F. & Di Chio, F. (2007). Cómo analizar un film. Barcelona: Ediciones Paidós.

De la Torre Espinosa, M. (2018). Adaptaciones teatrales en el cine de Pedro Almodóvar: Cocteau, Williams y Lorca. Revista de Comunicación, 17 (2), 101-124. https://revistadecomunicacion.com/article/view/954/922

Durán Manso, V. (2023). Los ‘chicos’ de Pedro Almodóvar: las masculinidades disidentes a través de sus personajes. Prisma Social. Revista de Ciencias Sociales, 40, 52-83. https://revistaprismasocial.es/article/view/4956/5444

Durán Manso, V. (2017). Los rasgos melodramáticos de Tennessee Williams en Pedro Almodóvar: Estudio de personajes de La ley del deseo, Tacones lejanos y La flor de mi secreto. Vivat Academia, 138, 97-120. www.vivatacademia.net/index.php/vivat/article/view/1013/1110

Gómez Gómez, A. (2021). Dolor y gloria, ¿autobiografía, autoficción o ficción autobiográfica audiovisual? Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos, IX (2), pp. 405-423. https://doi.org/10.37536/preh.2021.9.2.1059

Gubern, R. (2016). Historia del cine. Barcelona: Editorial Anagrama.

Holguín, A. (2006). Pedro Almodóvar. Madrid: Ediciones Cátedra.

Martínez Serrano, L. (2019). Un ángel sin alas. El personaje de Ángel en La flor de mi secreto. En M. Marcos Ramos (coord.). El cine como reflejo de la historia, de la literatura y del arte en la filmografía hispanobrasileña. Salamanca: Universidad de Salamanca, Centro de Estudios Brasileños, pp. 321-329.

Martínez Serrano, L. (2017). El espacio de la soledad: una propuesta de análisis del espacio en la cinematografía de Pedro Almodóvar. En E. Gambi Giménez & M. Marcos Ramos (coords.). IV Congreso Internacional Historia, arte y literatura en el cine español y portugués. Estudios y perspectivas. Salamanca: Universidad de Salamanca, Centro de Estudios Brasileños, pp. 665-672.

Perales Bazo, F. (2008). Pedro Almodóvar: heredero del cine clásico. Zer: Revista de Estudios de Comunicación, 24 (13), pp. 281-301. https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/3626/3258

Pérez Morán, E. (2022). Comedia popular española. La tragedia del tiempo. Barcelona: Editorial Laertes.

Rodríguez del Caño, J. (2004). Almodóvar y el melodrama de Hollywood. Historia de una pasión. Valladolid: Editorial Maxtor.

Sánchez Noriega, J. L. (ed.). (2020). Cine español en la era digital: emergencias y encrucijadas. Barcelona: Editorial Laertes.

Sánchez Noriega, J. L. (ed.). (2017a). Trayectorias, ciclos y miradas del cine español (1982-1998). Barcelona: Editorial Laertes.

Sánchez Noriega, J. L. (2017b). Universo Almodóvar. Estética de la pasión en un cineasta posmoderno. Madrid: Alianza Editorial.

Strauss, F. (2001). Conversaciones con Pedro Almodóvar. Barcelona: Ediciones Akal.

Torreiro, C. (2005). Del tardofranquismo a la democracia (1969-1982). En R. Gubern; J. E. Monterde; J. Pérez Perucha; E. Riambau; C. Torreiro (eds.). Historia del cine español. Madrid: Ediciones Cátedra pp. 341-397.

Vernon, K. M. (2005). Las canciones de Almodóvar. En F. Zurián & C. Vázquez Varela (coords.). Almodóvar: el cine como pasión. Actas del Congreso Internacional “Pedro Almodóvar”. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 161-175.

Zurián, F. & Vázquez Varela, C. (coords.) (2005). Almodóvar: el cine como pasión. Actas del Congreso Internacional “Pedro Almodóvar”. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Published

2025-07-07

Versions

How to Cite

Durán Manso, V. (2025). The passion to save to keep the memory alive: the female characters of Pedro Almodovar’s melodramas . Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (31), 137–158. https://doi.org/10.24310/fotocinema.31.2025.21492