The passion to save to keep the memory alive: the female characters of Pedro Almodovar’s melodramas
DOI:
https://doi.org/10.24310/fotocinema.31.2025.21492Keywords:
Spanish cinema, melodrama, Pedro Almodóvar, Female charactersAbstract
Memories detemine Pedro Almodóvar’s characters. This theme is constant in his filmography, but it is more present in female characters and in melodrama films due to the emotional aspect of this narrative genre. Letters, diaries, photographs –family and youth pictures-, movie collectibles, novels, clothes, are very present in characters who treasaure them because they transport them to a past where they were happy with their loved ones, some already lost. Based on the hypothesis that the characters in melodramas save objects from their past to keep the memory alive, a sample composed of seven melodramas released over three decades has been selected: Entre tinieblas (1983), Law of Desire (1987), High Heels (1991), The Flower of My Secret (1995), All About My Mother (1999), Volver (2006) and Julieta (2016). Thus, the scenes and dialogues where these objects appear are addressed in order to understand their vital importance. In these films, objects build the memories of the main female characters, connecting them with their past and help them survive in an uncertain present.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Almodóvar, P. (Director) (1983). Entre tinieblas. España: Tesauro
Almodóvar, P. (Director) (1987). La ley del deseo. España: El Deseo, LaurenFilm.
Almodóvar, P. (Director) (1991). Tacones lejanos. España: El Deseo, Ciby 2000, Canal+, TF1 Films Production.
Almodóvar, P. (Director) (1995). La flor de mi secreto. España: El Deseo, Ciby 2000.
Almodóvar, P. (Director) (1999). Todo sobre mi madre. España: El Deseo, Renn Productions, France 2 Cinema, Vía Digital, Canal+.
Almodóvar, P. (Director) (2006). Volver. España: El Deseo.
Almodóvar, P. (Director) (2016). Julieta. España: El Deseo.
Amaya Flores, F. J. (2015). La presencia de la novela picaresca en el cine de Pedro Almodóvar. En E. Camarero, & M. Marcos (coords.). III Congreso Internacional Historia, Literatura y Arte en el Cine en español y portugués. Hibridaciones, transformaciones y nuevos espacios narrativos. Salamanca: Centro de Estudios Brasileños. Universidad de Salamanca. Tomo I, pp. 599-611.
Casetti, F. & Di Chio, F. (2007). Cómo analizar un film. Barcelona: Ediciones Paidós.
De la Torre Espinosa, M. (2018). Adaptaciones teatrales en el cine de Pedro Almodóvar: Cocteau, Williams y Lorca. Revista de Comunicación, 17 (2), 101-124. https://revistadecomunicacion.com/article/view/954/922
Durán Manso, V. (2023). Los ‘chicos’ de Pedro Almodóvar: las masculinidades disidentes a través de sus personajes. Prisma Social. Revista de Ciencias Sociales, 40, 52-83. https://revistaprismasocial.es/article/view/4956/5444
Durán Manso, V. (2017). Los rasgos melodramáticos de Tennessee Williams en Pedro Almodóvar: Estudio de personajes de La ley del deseo, Tacones lejanos y La flor de mi secreto. Vivat Academia, 138, 97-120. www.vivatacademia.net/index.php/vivat/article/view/1013/1110
Gómez Gómez, A. (2021). Dolor y gloria, ¿autobiografía, autoficción o ficción autobiográfica audiovisual? Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos, IX (2), pp. 405-423. https://doi.org/10.37536/preh.2021.9.2.1059
Gubern, R. (2016). Historia del cine. Barcelona: Editorial Anagrama.
Holguín, A. (2006). Pedro Almodóvar. Madrid: Ediciones Cátedra.
Martínez Serrano, L. (2019). Un ángel sin alas. El personaje de Ángel en La flor de mi secreto. En M. Marcos Ramos (coord.). El cine como reflejo de la historia, de la literatura y del arte en la filmografía hispanobrasileña. Salamanca: Universidad de Salamanca, Centro de Estudios Brasileños, pp. 321-329.
Martínez Serrano, L. (2017). El espacio de la soledad: una propuesta de análisis del espacio en la cinematografía de Pedro Almodóvar. En E. Gambi Giménez & M. Marcos Ramos (coords.). IV Congreso Internacional Historia, arte y literatura en el cine español y portugués. Estudios y perspectivas. Salamanca: Universidad de Salamanca, Centro de Estudios Brasileños, pp. 665-672.
Perales Bazo, F. (2008). Pedro Almodóvar: heredero del cine clásico. Zer: Revista de Estudios de Comunicación, 24 (13), pp. 281-301. https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/3626/3258
Pérez Morán, E. (2022). Comedia popular española. La tragedia del tiempo. Barcelona: Editorial Laertes.
Rodríguez del Caño, J. (2004). Almodóvar y el melodrama de Hollywood. Historia de una pasión. Valladolid: Editorial Maxtor.
Sánchez Noriega, J. L. (ed.). (2020). Cine español en la era digital: emergencias y encrucijadas. Barcelona: Editorial Laertes.
Sánchez Noriega, J. L. (ed.). (2017a). Trayectorias, ciclos y miradas del cine español (1982-1998). Barcelona: Editorial Laertes.
Sánchez Noriega, J. L. (2017b). Universo Almodóvar. Estética de la pasión en un cineasta posmoderno. Madrid: Alianza Editorial.
Strauss, F. (2001). Conversaciones con Pedro Almodóvar. Barcelona: Ediciones Akal.
Torreiro, C. (2005). Del tardofranquismo a la democracia (1969-1982). En R. Gubern; J. E. Monterde; J. Pérez Perucha; E. Riambau; C. Torreiro (eds.). Historia del cine español. Madrid: Ediciones Cátedra pp. 341-397.
Vernon, K. M. (2005). Las canciones de Almodóvar. En F. Zurián & C. Vázquez Varela (coords.). Almodóvar: el cine como pasión. Actas del Congreso Internacional “Pedro Almodóvar”. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 161-175.
Zurián, F. & Vázquez Varela, C. (coords.) (2005). Almodóvar: el cine como pasión. Actas del Congreso Internacional “Pedro Almodóvar”. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Downloads
Published
Versions
- 2025-07-07 (2)
- 2025-07-07 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Valeriano Durán Manso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.







13.png)


