Annemarie Heinrich: photographer of classic Argentine cinema and agent of cultural modernization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/fotocinema.30.2025.20590

Keywords:

Photography, Women, Argentine cinema, History of cinema, Historiography

Abstract

This article presents the progress of an ongoing investigation into the artistic and commercial contribution of the German nationalized Argentinian photographer Annemarie Heinrich to local cinema during the classic period (1933-1959). Our general objective is to reconnect her professional career with the artistic, social and commercial context of an industry in full modernization, restoring the complex and varied evolution of the practices, collaborations, relationships, interests, concerns and commitments that she maintained throughout for many years.

In this text we present the contextual keys that led to the emergence of the photographer's profile and analyzed a series of counterpoints that constitute the facets of that profile. We seek to understand the way in which this multifaceted mix was the creator of a visual regime transversal to the entertainment industries that functioned as social mediation and favored dynamic feedback between different series of cultural production. Our hypothesis is that Annemarie Heinrich was a true agent of cultural modernization and a synergistic protagonist of the cultural industry, both in iconographic, commercial, and human matters: two characterizations that give her back the agency that corresponds to her and that were not considered until now in the argentine cinema historys

Downloads

Metrics

PDF views
103
Jan 2025Jul 2025Jan 202620
HTML views
300
Jan 31 '25Feb 01 '25Feb 04 '25Feb 07 '25Feb 10 '25Feb 13 '25Feb 16 '25Feb 19 '25Feb 22 '25Feb 25 '25Feb 28 '2523
|

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
27%
33%
Days to publication 
121
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

PFL

1 2 3 4 5
Not useful Very useful

Author Biography

María Aimaretti, CONICET- Universidad de Buenos Aires

María Aimaretti es Doctora en Historia y Teoría de las Artes por la Universidad de Buenos Aires, y cuenta con un posdoctorado en Humanidades por la UBA. Es investigadora adjunta del CONICET (2010-2014).

Es docente concursada en la cátedra de Historia del Cine Latinoamericano y Argentino (2013 a la actualidad), y ha brindado clases especiales y seminarios en universidades nacionales, el Instituto Mora de México y la Universidad de Jaume I (España). Participa del grupo de estudios “Arte, cultura y política en la Argentina reciente” coordinado por Ana Longoni y Cora Gamarnik.

Es autora del libro Video boliviano de los 80. Experiencias y memorias de una década pendiente en la ciudad de La Paz (Buenos Aires, Milena Caserola, 2020).

Es investigadora en los institutos Gino Germani y Artes del Espectáculo, ambos de la UBA. Sus áreas de reflexión son la contribución de mujeres profesionales al cine argentino y su historia; y las figuraciones de la maternidad en el cine clásico desde un enfoque comparado entre las industrias argentina y española.

References

Aimaretti, M. (12 y el 15 de marzo de 2024). Los papeles de Anne: repensando modos de hacer historias del cine [ponencia inédita]. IX Congreso Internacional AsAECA, Buenos Aires, Argentina.

Afonso Esteves, M. I. y Devés, M. A. (2018). Descripción normalizada e investigación histórica. Reflexiones y potencialidades a través del Fondo Heinrich-Sanguinetti, en M. V. Castro y M. E. Sik (comp.) Actas de las II Jornadas de discusión / I Congreso Internacional. Los archivos personales: prácticas archivísticas, problemas metodológicos y usos historiográficos (pp. 213-230). Centro de Documentación e Investigación de la Cultura de Izquierdas (CeDInCI/ UNSAM).

Baldasarre, M. I. (2011). Mujer/artista: trayectorias y representaciones en la Argentina de comienzos del siglo XX. Separata, (16), 21-32.

Cecilia Belej, C. y Hrycyk, P. (2017). El archivo annemarie heinrich: El patrimonio de una mirada. En P. Caldo, J. Vassallo, Y. de Paz Trueba (coordinación general) Actas de las III Jornadas de Investigación y Reflexión sobre Historia, Mujeres y Archivos (133-141). UNICEN.

Binaghi, P. y Lombardi, P. (eds.) (2024). Annemarie Heinrich. InKomplett. Peripébooks.

Burke, P. (1996). Obertura: la nueva historia, su pasado y su futuro. En P. Burke (ed.), Formas de hacer historia (pp. 11-37). Alianza.

Burke, P. (2006). ¿Qué es la historia cultural? Paidós.

Calistro, M., Cetrángolo, O., España, C., Insaurralde, A. y Landini, C. (1978). Reportaje al cine argentino. Los pioneros del sonoro. Abril.

Cordero Reiman, K. y Sáenz, I. (comp.) (2001). Crítica feminista en la teoría e historia del arte. Conaculta.

Cortés-Rocca, P. (2015). Mirada de mujer. Annemarie Heinrich y el oficio del siglo XX. En P. Cortés Roca, A. Pérez Rubio y V. Giraudo Annemarie Heinrich, intenciones secretas (pp. 31-45). Fundación Constantini-MALBA.

Cuarterolo, A. (2014). De la foto al fotograma. Relaciones entre cine y fotografía en la Argentina (1840-1933). CDF.

Despret, V. (2022). Habitar como un pájaro: modos de hacer y de pensar los territorios. Cactus.

Devés, M. A. (2017). El fondo Annemarie Heinrich y sus potencialidades historiográficas. Revista Electrónica de Fuentes y Archivos (REFA). Centro de Estudios Históricos “Prof. Carlos S. A. Segreti” Córdoba, (8), 238-243.

Di Núbila, D. (1959). Historia del cine argentino. Vols. I y II. Cruz de Malta.

D’Lugo, M. (2007). “Gardel, el film hispano y la construcción de la identidad auditiva”. En N. Berthier y J.-C. Seguin (eds.) Cine, nación y nacionalidades en España (pp. 147-163). Casa de Velázquez.

España, C. (dir.) (2000). Cine argentino. Industria y clasicismo. Vol I. Fondo Nacional de las Artes.

España, C. (2000b). Cine argentino. Industria y clasicismo. Vol II. Fondo Nacional de las Artes.

Facio, S. (selección y textos) (1987). Annemarie Heinrich. El espectáculo en Argentina 1930-1970. La Azotea.

Gil Mariño, C. (2015). El mercado del deseo. Tango, cine y cultura de masas en la Argentina de los años ’30. Teseo.

Gluzman, G. (2016). Trazos invisibles. Mujeres artistas en Buenos Aires (1890-1923). Biblos.

Gluzman, G. (2021). Mujeres modernas en la obra de Annemarie Heinrich: fotografía, glamour y visibilidad femenina. En E. Zerwes y H. Costa Mulheres fotógrafas/Mulheres Fotografadas. Fotografía e género na América Latina (pp. 221-230). Intermedio.

Hansen, M. (2023). La producción masiva de los sentidos. laFuga, (27). http://2016.lafuga.cl/la-produccion-masiva-de-los-sentidos/1152 Traducción Agustín Jaluf y Pablo Lanza.

Haraway, D. (1995). Conocimientos situados: la cuestión científica en el feminismo y el privilegio de la perspectiva parcial. En Ciencia, cyborgs y mujeres. La invención de la naturaleza (pp. 313-346). Cátedra.

Harding, S. (2012). ¿Una filosofía de la ciencia socialmente relevante? Argumentos en torno a la controversia Sobre el punto de vista feminista. En N. Blazquez Graf, F. Flores Palacios, M. Ríos Everardo (coords.) Investigación feminista: epistemología, metodología y representaciones sociales (pp. 39-65). UNAM.

Heinrich, A. y Sol, A. (1962). Ballet en la Argentina. Editorial AS.

Karush, M. (2013). Cultura de clase. Radio y cine en la creación de una Argentina dividida (1920-1946). Ariel.

Kriger, C. (2014). Estudios sobre cine clásico en Argentina: de la perspectiva nacional a la comparada. Revista AdVersus, XI, (26), 133-150.

Loveday, K. (2022). The Pioneer Paradigm. Feminist Media Histories, 8, (1), 165–180.

Martín-Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Gustavo Gilli.

Mayayo, P. (2003). Historias de mujeres, historias del arte. Cátedra.

Montaldo, G. (2016). Museo del consumo: archivos de la cultura de masas en Argentina. Fondo de Cultura Económica.

Nelson, A. (2020). Introduction. En A. Nelson, M. Fineman et al The new woman behind the cámara (pp. 21-95). National Galery of Art Washington.

Niedermaier, Alejandra (2008). La mujer y la fotografía. Una imagen espejada de autoconstrucción y construcción de la historia. Leviatán.

Nochlin, L. (2020). ¿Por qué no ha habido grandes mujeres artistas? En Situar en la historia. Mujeres, arte y sociedad (pp. 25-49). Akal.

Peirano, M. P. (2023). Vicente J. Benet. «Me interesa pensar las consecuencias de la experiencia cinematográfica en elementos que trascienden el propio marco de los estudios fílmicos». laFuga, (27). Disponible en: http://2016.lafuga.cl/vicente-j-benet/1172

Pérez Rubio, A. (2015). Annemarie Heinrich. Liberación visionaria de los cuerpos. En P. Cortés Rocca, A. Pérez Rubio y V. Giraudo Annemarie Heinrich, intenciones secretas (pp. 9-18). Fundación Constantini-MALBA.

Pollock, G. (2001). Diferenciando: el encuentro del feminismo con el canon. En K. Cordero Reiman e I. Sáenz (comp.) Crítica feminista en la teoría e historia del arte (141-158). Conaculta.

Pollock, G. (2002). Disparar sobre el canon. Revista Mora (8), 29-46.

Pollock, G. (2013). Visión y diferencia: feminismo, feminidad e historias del arte. Fiordo.

Pujol, S. (2016). Valentino en Buenos Aires. Los años veinte y el espectáculo. Gourmet Musical.

Romero, L. A. (2001). Breve historia contemporánea de la Argentina 1916-1999. Fondo de Cultura Económica.

Sarlo, B. (2020). Una modernidad periférica. Buenos Aires 1920-1930. Siglo XXI.

Travnik, J. (2004). Un cuerpo, una luz, un reflejo en A. Heinrich y J. Travnik Annemarie Heinrich. Un cuerpo, una luz, un reflejo (pp. 11-27). Lariviere.

Travnik, J., Sanguinetti, A. y Sanguinetti, R. (2004). Una conversación con Alicia y Ricardo Sanguinetti en A. Heinrich y J. Travnik Annemarie Heinrich. Un cuerpo, una luz, un reflejo (pp. 28-31). Lariviere.

Wechsler, D. (2015). Estrategias de la mirada: Annemarie Heinrich, inédita. Universidad Nacional de Tres de Febrero.

Zuviría, F. de (2019). Mundo propio. Fotografía moderna argentina 1927-1962. MALBA.

Published

2025-01-30

How to Cite

Aimaretti, M. . (2025). Annemarie Heinrich: photographer of classic Argentine cinema and agent of cultural modernization. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (30), 257–284. https://doi.org/10.24310/fotocinema.30.2025.20590