Stanley Kubrick’s photography as epistemological innovation space
DOI:
https://doi.org/10.24310/fotocinema.28.2024.17601Keywords:
Stanley Kubrick, Photography, Cinema, Mass Culture, comparative aesthetic, ArtAbstract
The photographic work of Stanley Kubrick has historically been overshadowed by the enormous prestige of his films. An exhaustive analysis of all his work (filmic and photographic), under a new perspective in which the mechanical arts are to be placed in the center of the plastic arts-mechanical arts-mass culture continuum, evidences the important innovative potential, epistemologically speaking, of his photographs. This heuristic capacity is concentrated in several aspects: a) the study of his photography as an artistic expression of an initially undefined or generic creative impulse; b) the importance of photography in the field of comparative aesthetics; c) the photographic performance as a fundamental basis for his subsequent cinematographic work; d) the relevance of mass culture in these creative and artistic fields. This explanatory capacity of Kubrick's photography can be extrapolated as an analytical method under the evolution of the civilization of the mass-image, the last phase of mass culture.
Downloads
Metrics
References
Albrecht, D. y Corcoran, S. (Eds.). (2018). Through a Different Lens: Stanley Kubrick Photographs. Taschen.
Alda, R. (2000). 2001. La odisea continúa. Ediciones Jaguar.
Aumont, J. (1997). El ojo interminable. Cine y pintura. Paidós.
Baudrillard, J. (2009). La sociedad de consumo. Sus mitos, sus estructuras. Siglo XXI.
Baxter, J. (1999). Stanley Kubrick. T&B.
Casetti, F. (2000). Teorías del cine. Cátedra.
Colorado Castellary, A. (1997). Hipercultura visual. El reto hipermedia en el arte y la educación. Editorial Complutense.
Colorado Castellary, A. (1998). El arte en el noventa y ocho. Celeste.
Colorado Castellary, A. (2009). Creatividad, participación y juego en el arte digital. ICONO 14, Nº A2 Sociedad Digital, 14b-27b.
Colorado Castellary, A. (2012). Arte/publicidade/arte: criatividade, estética contemporânea e consumo. En R. De Melo Rocha y V. Casaqui (Eds.), Estéticas midiáticas e narrativas do consumo (pp. 66-97). Editora Sulina.
Colorado Castellary, A. (2013a). Del arte rupestre al digital. Nueva introducción a la historia de la pintura. Editorial Síntesis.
Colorado Castellary, A. (2013b). Los impactos de la imagen tecnológica en el arte moderno. En V. A. Pereira y A. Colorado Castellary (Eds.), ArTecnologia. Arte, tecnologia e linguagens midiáticas (pp. 8-32). Buqui.
Colorado Castellary, A. (2016). Ojo móvil, dinamismo y montaje. El influjo cinematográfico en las primeras vanguardias artísticas. Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía, 13, 179-203. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2016.v0i13.6060
Colorado Castellary, A. (2018a). Imagen plástica e imagen tecnológica en la enseñanza de la comunicación. Las vanguardias artísticas, la fotografía y el cine. En T. Bueno Doral (Ed.), Misión de la Universidad en nuestros días: un enfoque interdisciplinar (pp. 159-171). Camgràfic.
Colorado Castellary, A. (2019). La mirada múltiple. Imagen y tecnología en el arte moderno. Ediciones Complutense.
Colorado Castellary, A. y Andrade Pereira, V. (2018b). Fotografía-pintura-cine: interconexiones estéticas. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, 16, 7-13. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i16.4084
Crone, R. (2005). Stanley Kubrick: Drama & Shadows. Phaidon Press.
Crone, R. y Graf Schaesberg, P. (1999). Stanley Kubrick. Still Moving Pictures. Fotografien 1945-1950. ICCARUS.
Debord, G. (1999). La sociedad del espectáculo. Pre-textos.
Douglas, K. (2014). Yo soy Espartaco. Capitán Swing Libros.
Eliot. T. S. (1984). Notas para la definición de la cultura. Bruguera.
Freud, S. (1992). Obras completas Sigmund Freud. Volumen 18. Psicología de las masas y análisis del yo. Amorrortu Editores.
Le Bon, G. (2005). Psicología de las masas. Morata.
LoBrutto, V. (1997). Stanley Kubrick: A Biography. Da Capo Press.
Maase, K. (2016). Diversión ilimitada. El auge de la cultura de masas (1850-1970). Siglo XXI de España Editores.
MacLuhan, M. (1973). La comprensión de los medios como extensiones del hombre. Diana.
MacLuhan, M. (2015). La galaxia Gutenberg. Génesis del homo typographicus. Galaxia Gutenberg, Círculo de Lectores.
MacLuhan, M. y Fiore, Q. (1969). El medio es el masaje. Un inventario de efectos. Paidós.
MacLuhan, M. y Powers, B. R. (1989). La aldea global. Gedisa.
Marzal Felici, M. (2009). Cómo se lee una fotografía. Interpretaciones de la mirada. Cátedra.
Mather, P. (2013). Stanley Kubrick at Look Magazine. Autorship and Genre in Photojournalism and Film. Intellect.
MCNY (Museum of the City of New York) (2013-2023). Collections. Stanley Kubrick. https://bit.ly/3bWk81t
Morin, E. (1966). El espíritu del tiempo. Taurus Ediciones.
Morin, E. (2001). El cine o el hombre imaginario. Paidós.
Ortega y Gasset, J. (2004 [1929]). La rebelión de las masas. https://filosofiauacm.files.wordpress.com/2010/02/jose_ortega_y_gasset_-_la_rebelion_de_las_masas.pdf
Pensoft Editorial Team (16 de enero de 2018). Named after Stanley Kubrick, a new species of frog is a ‘clockwork orange’ of nature. https://blog.pensoft.net/2018/01/16/named-after-stanley-kubrick-a-new-species-of-frog-is-a-clockwork-orange-of-nature/.
Pérez Morán, E. (2015). El estudio ‘plano a plano’ como nuevo método de análisis fílmico. Observatorio Journal, 9(2), 93-118. https://doi.org/10.15847/obsOBS922015822
Pérez Romero, E. (2022). Artes plásticas, fotografía, cine y cultura de masas en la obra de Stanley Kubrick: interrelaciones formales y sustrato conceptual [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid].
PTI (The Times of India). (2018). ‘Clockwork Orange’ frog species named after Stanley Kubrick. Times of India.
Rivadeneira, C. D., Venegas, P. J. y Ron, S. R. (2018). Species limits within the widespread Amazonian treefrog Dendropsophus parviceps with descriptions of two new species (Anura, Hylidae). ZooKeys, (726), 25-77. https://doi: 10.3897/zookeys.726.13864
Souriau, E. (1965). La correspondencia de las artes. Fondo de Cultura Económica.
Steiner, G. (2006). En el castillo de Barba Azul. Aproximación a un nuevo concepto de cultura. Gedisa.
Vargas Llosa, M. (2012). La civilización del espectáculo. Santillana.
Vernadski, V. I. (2007). La Biosfera y la Noosfera. Instituto Venezolano de Investigaciones Científicas (IVIC).
Virata, J. (16 de enero de 2018). Two New Amazon Treefrog Species Described, One Named After Stanley Kubrick. Reptiles Magazine.
Zierra, T. (Productor y Director). (2017). Filmworker [Película]. True Studio Media.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Enrique Pérez Romero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.