Gracita Morales and Lina Morgan: the type of the “female donaire” in the film comedies of the late Franco era

Authors

  • Mónica Gozalbo Felip Universitat Jaume I Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi26.15511

Keywords:

Spanish comedy films, Modes of representation, Archetypology, Female characters, Actor typology, Popular culture

Abstract

Spanish film comedies feature a stylized version of an archetypical figure of Spain’s theatrical tradition: the one coming from the “comic relief” character called gracioso or donaire, who since the Golden Age transits along the Spanish theatrical scene from the genres of sainete to the esperpento. The gracioso is traditionally a male and popular character in a secondary role, loaded with practicality, who elevates (by contrast) the noble qualities of the leading man and is responsible for punctuating the narrative by creating comic situations that generate a special relationship with the audience. In this article, we analyze the feminine variation of the type of the gracioso, which, we argue, was embodied in the actresses Gracita Morales and Lina Morgan in the popular film comedies of the late Francoist era. Our ultimate goal is to suggest some of the peculiarities of the modes of representation of Spanish cinema through the typology and cultural affiliation of its characters and the theoretical status of its actors.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Mónica Gozalbo Felip, Universitat Jaume I

PhD in Social Communication from Universitat Jaume I (Castelló), with a doctoral thesis supervised by Javier Marzal Felici, PhD. Bachelor's Degree in Audiovisual Communication from Universitat Pompeu Fabra in Barcelona, ??BA in Humanities and BA in Translation and Interpreting from Universitat Jaume I.

References

Adell, M. y Sánchez, S. (2021) Lina Morgan. El arquetipo de la ingenua explosiva en el cine del tardofranquismo. L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, Núm. 32, pp. 65-78.

Baro Quesada, J. (1965, 5 de diciembre), Estreno de la revista «Dos maridos para mí» en la Latina, ABC

Bou, N., Pérez, X. (2021). El deseo femenino en el cine español (1939-1975): Arquetipos y actrices. Cátedra.

Burch, N. (2003). Praxis del cine. Madrid: Fundamentos.

Burch, N. (1995). El tragaluz del infinito. Madrid: Cátedra.

Castro de Paz, J.L. y Cerdán, J. (2011). Del sainete al esperpento. Relectura del cine español de los 50. Cátedra.

Company, J.M. (1984). «El grano de una voz secundaria», en Pérez Perucha, J. (Ed.) El cine de José Isbert. Ayuntamiento de Valencia.

Fotogramas (1968, 12 de abril), crítica de Sor Citroën

Cine Asesor (1964), sobre Chica para todo, pp. 327-63.

García de Castro, M. (2002). La ficción televisiva popular. Barcelona: Editorial Gedisa.

Gil, A. y Lomas, S. (2020). Recuperación y reciclaje de la cultura popular del tardofranquismo en la televisión de los años 90. Historia y Comunicación Social, Vol. 26, Núm. 1, pp. 25-34.

Gil, A. y Lomas, S. (2021). Creadores queer y secundarias camp: feminidades cómicas y transgresoras en el cine clásico español, Estudios LGBTIQ+ Comunicación y Cultura, Vol. 1, Núm. 1, pp. 25-35.

González Requena, J. (1986) Cómico, parodia, comedia: los géneros de la risa, en VV.AA., La comedia en el cine español. Filmoteca de la Dirección General de Relaciones Culturales, pp. 22-30.

Gozalbo Felip, M., y Font Blanch, D. (dir) (2005). La actriz cómica del cine español. El caso de Gracita Morales. Universitat Pompeu Fabra (tesina de doctorado).

Gozalbo Felip, M., (2012). Mecanismos de hilaridad en las comedias populares del desarrollismo en España. El caso de Gracita Morales y Lina Morgan, Cambios históricos, políticos y culturales en el cine y la televisión, 7, 8 y 9 de noviembre de 2012, UC3M. Actas del Congreso Internacional Hispanic Cinemas: en Transición.

Gozalbo Felip, M. (2016). Para una tipología de la actriz cómica del cine español. Los casos de Gracita Morales y Lina Morgan. Universitat Jaume I.

Huerta, F. y Pérez, M.A. (2011). La imagen de la España tardofranquista en las películas protagonizadas por Lina Morgan (1966-1975). Salamanca: I Congreso Internacional Historia, Literatura y Arte en el cine español y portugués, pp. 1512-1527.

Llovet, E., (1964, 14 de enero), Los Palomos, de Alfonso Paso, en la comedia, ABC

Llovet, E., (1965, 16 de septiembre), Estreno de Un paraguas bajo la lluvia, en el teatro de la comedia, ABC

Marquerie (1958, 13 de junio), En el Alcázar se estrenó la revista de Muñoz Román con Música de Alonso y Guerrero Un Matraco en Nueva York, en ABC

Marquerie (1965, 16 de noviembre), Pura metalurgia, de Baz y García Segura, ABC

Martín, M. (1965, 20 de abril), Las fascinadoras, en La Vanguardia Española

Pérez Rubio, P. y Hernández Ruiz, J. (2011). Escritos sobre cine español: Tradición y géneros populares. Exma. Diputación de Zaragoza.

Pombo, M., (1960, 6 de julio), Estreno de El gato y el canario, La Vanguardia Española

Ríos Carratalá, J.A. (2003). Lo sainetesco en el cine español: hipótesis sobre una ausencia. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Ríos Carratalá, J.A. (1997). Lo sainetesco en el cine español. Publicaciones de la Universidad de Alicante.

Rowe, K. (1995). The Unruly Woman: Gender and the Genres of Laughter. University of Texas Press.

Vernon, K. M. (2016). The Voice of Comedy. Gracita Morales., en D. Allbritton, A. Melero, T. Whittaker (ed.). Performance and Spanish Film (pp.76-95). University of Manchester Press.

Wirth, R., (1967, 20 de junio), crítica de Buenos días, condesita, La Vanguardia Española

White, R. (2018). Television Comedy and Femininity: Queering Gender. I.B. Tauris.

Zunzunegui Díez, S. (2002). Historias de España. De qué hablamos cuando hablamos de cine español. Ediciones de la Filmoteca.

Zunzunegui Díez, S. (2005a). Los felices sesenta. Aventuras y desventuras del cine español (1959-1971). Paidós.

Zunzunegui Díez, S. (2005b). Las cosas de la vida. Lecciones de semiótica estructural. Biblioteca Nueva.

Zunzunegui Díez, S. y Talens, J. (1998). Modes of Representation in Spanish Cinema. University of Minnesota Press.

Published

2023-01-30

How to Cite

Gozalbo Felip, M. (2023). Gracita Morales and Lina Morgan: the type of the “female donaire” in the film comedies of the late Franco era. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (26), 135–158. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi26.15511