Gracita Morales and Lina Morgan: the type of the “female donaire” in the film comedies of the late Franco era
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi26.15511Keywords:
Spanish comedy films, Modes of representation, Archetypology, Female characters, Actor typology, Popular cultureAbstract
Spanish film comedies feature a stylized version of an archetypical figure of Spain’s theatrical tradition: the one coming from the “comic relief” character called gracioso or donaire, who since the Golden Age transits along the Spanish theatrical scene from the genres of sainete to the esperpento. The gracioso is traditionally a male and popular character in a secondary role, loaded with practicality, who elevates (by contrast) the noble qualities of the leading man and is responsible for punctuating the narrative by creating comic situations that generate a special relationship with the audience. In this article, we analyze the feminine variation of the type of the gracioso, which, we argue, was embodied in the actresses Gracita Morales and Lina Morgan in the popular film comedies of the late Francoist era. Our ultimate goal is to suggest some of the peculiarities of the modes of representation of Spanish cinema through the typology and cultural affiliation of its characters and the theoretical status of its actors.
Downloads
Metrics
References
Adell, M. y Sánchez, S. (2021) Lina Morgan. El arquetipo de la ingenua explosiva en el cine del tardofranquismo. L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, Núm. 32, pp. 65-78.
Baro Quesada, J. (1965, 5 de diciembre), Estreno de la revista «Dos maridos para mí» en la Latina, ABC
Bou, N., Pérez, X. (2021). El deseo femenino en el cine español (1939-1975): Arquetipos y actrices. Cátedra.
Burch, N. (2003). Praxis del cine. Madrid: Fundamentos.
Burch, N. (1995). El tragaluz del infinito. Madrid: Cátedra.
Castro de Paz, J.L. y Cerdán, J. (2011). Del sainete al esperpento. Relectura del cine español de los 50. Cátedra.
Company, J.M. (1984). «El grano de una voz secundaria», en Pérez Perucha, J. (Ed.) El cine de José Isbert. Ayuntamiento de Valencia.
Fotogramas (1968, 12 de abril), crítica de Sor Citroën
Cine Asesor (1964), sobre Chica para todo, pp. 327-63.
García de Castro, M. (2002). La ficción televisiva popular. Barcelona: Editorial Gedisa.
Gil, A. y Lomas, S. (2020). Recuperación y reciclaje de la cultura popular del tardofranquismo en la televisión de los años 90. Historia y Comunicación Social, Vol. 26, Núm. 1, pp. 25-34.
Gil, A. y Lomas, S. (2021). Creadores queer y secundarias camp: feminidades cómicas y transgresoras en el cine clásico español, Estudios LGBTIQ+ Comunicación y Cultura, Vol. 1, Núm. 1, pp. 25-35.
González Requena, J. (1986) Cómico, parodia, comedia: los géneros de la risa, en VV.AA., La comedia en el cine español. Filmoteca de la Dirección General de Relaciones Culturales, pp. 22-30.
Gozalbo Felip, M., y Font Blanch, D. (dir) (2005). La actriz cómica del cine español. El caso de Gracita Morales. Universitat Pompeu Fabra (tesina de doctorado).
Gozalbo Felip, M., (2012). Mecanismos de hilaridad en las comedias populares del desarrollismo en España. El caso de Gracita Morales y Lina Morgan, Cambios históricos, políticos y culturales en el cine y la televisión, 7, 8 y 9 de noviembre de 2012, UC3M. Actas del Congreso Internacional Hispanic Cinemas: en Transición.
Gozalbo Felip, M. (2016). Para una tipología de la actriz cómica del cine español. Los casos de Gracita Morales y Lina Morgan. Universitat Jaume I.
Huerta, F. y Pérez, M.A. (2011). La imagen de la España tardofranquista en las películas protagonizadas por Lina Morgan (1966-1975). Salamanca: I Congreso Internacional Historia, Literatura y Arte en el cine español y portugués, pp. 1512-1527.
Llovet, E., (1964, 14 de enero), Los Palomos, de Alfonso Paso, en la comedia, ABC
Llovet, E., (1965, 16 de septiembre), Estreno de Un paraguas bajo la lluvia, en el teatro de la comedia, ABC
Marquerie (1958, 13 de junio), En el Alcázar se estrenó la revista de Muñoz Román con Música de Alonso y Guerrero Un Matraco en Nueva York, en ABC
Marquerie (1965, 16 de noviembre), Pura metalurgia, de Baz y García Segura, ABC
Martín, M. (1965, 20 de abril), Las fascinadoras, en La Vanguardia Española
Pérez Rubio, P. y Hernández Ruiz, J. (2011). Escritos sobre cine español: Tradición y géneros populares. Exma. Diputación de Zaragoza.
Pombo, M., (1960, 6 de julio), Estreno de El gato y el canario, La Vanguardia Española
Ríos Carratalá, J.A. (2003). Lo sainetesco en el cine español: hipótesis sobre una ausencia. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
Ríos Carratalá, J.A. (1997). Lo sainetesco en el cine español. Publicaciones de la Universidad de Alicante.
Rowe, K. (1995). The Unruly Woman: Gender and the Genres of Laughter. University of Texas Press.
Vernon, K. M. (2016). The Voice of Comedy. Gracita Morales., en D. Allbritton, A. Melero, T. Whittaker (ed.). Performance and Spanish Film (pp.76-95). University of Manchester Press.
Wirth, R., (1967, 20 de junio), crítica de Buenos días, condesita, La Vanguardia Española
White, R. (2018). Television Comedy and Femininity: Queering Gender. I.B. Tauris.
Zunzunegui Díez, S. (2002). Historias de España. De qué hablamos cuando hablamos de cine español. Ediciones de la Filmoteca.
Zunzunegui Díez, S. (2005a). Los felices sesenta. Aventuras y desventuras del cine español (1959-1971). Paidós.
Zunzunegui Díez, S. (2005b). Las cosas de la vida. Lecciones de semiótica estructural. Biblioteca Nueva.
Zunzunegui Díez, S. y Talens, J. (1998). Modes of Representation in Spanish Cinema. University of Minnesota Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.