The fallen hat. Comical-grotesque correspondences between Miguel Mihura, Luis García Berlanga y Rafael Azcona

Authors

  • Álvaro López Fernández Universidad Complutense de Madrid / Universitat Autònoma de Barcelona Spain
  • Elios Mendieta Universidad Complutense de Madrid / Universidad de Granada Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi26.15494

Keywords:

Luis García Berlanga, Miguel Mihura, Grotesque, Aesthetic Memory, Humour, Comparative Analysi

Abstract

The purpose of this article is to trace to what extent the humour and imaginary of Miguel Mihura and, more specifically, of his play Tres sombreros de copa (1932), may have been present in the conception of one of the most relevant sequences of the film El verdugo (1963), directed by Luis García Berlanga and scripted by Rafael Azcona. We are referring to the sequence in which which the protagonist is dragged away by the authorities to execute the condemned man. In the middle of the last century, many comical authors from different disciplines collaborated in joint creations. The playwright himself was one of the scriptwriters of Bienvenido Mr. Marshall (1953), also directed by the Valencian filmmaker. In this research we try to establish a comparative analysis between the end of the play and the aforementioned sequence, studying the relevance of the humour of the magazine La Codorniz, the comic-grotesque resources and the symbolic elements used, especially the fallen hat, which acts as a nexus and visual link between the two works.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aguilar, S. (2002). Edgar Neville: Tres sainetes criminales. Madrid: Filmoteca Española.
Aguilar, S. y Cabrerizo, F. (2019). La Codorniz: de la revista a la pantalla (y viceversa). Madrid: Cátedra.
Aranzubía Cob, A. (2011). Alexander Mackendrick. Madrid: Cátedra..
Bal, M. (1985). Teoría de la narrativa (una introducción a la narratología). Madrid: Cátedra.
Balagué, C. (1998). Con la muerte en los talones / El Verdugo. Barcelona: Libros Dirigido.
Burguera, M.L. (1999). Edgar Neville: entre el humor y la nostalgia. Valencia: Diputació de València.
Cañeque, C. y Grau, M. (1993). Bienvenido, Mr. Berlanga. Madrid: Destino.
Caparrós-Lera, J. M. y Esteve, L. (1991). “Aproximación a Bienvenido Mr. Marshall (1952) y Calabuch (1956)”, Filmhistoria online, 1 (3), 185-203. https://revistes.ub.edu/index.php/filmhistoria/article/view/12157
Iehl, D. (1997). Le grotesque (Que sais-je ?). Paris: Presses Universitaires de France- PUF.
Fanés, F. (1986). 100 películas míticas. Barcelona: Biblioteca de La Vanguardia.
Font, D. (2002). Pasajes de la modernidad. Cine europeo (1960-1980). Barcelona: Paidós.
García Berlanga, L. (1953). Bienvenido, Mr. Marshall. España: UNINCI.
García Berlanga, L. (1963). El verdugo. España, Italia: Naga Films / Zabra Films.
García Serrano, F. (2007). “Bardem-Berlanga. Esa pareja feliz”. En Repositorio UCM [ponencia en el Curso de verano de la UCM en San Lorenzo de El Escorial (Madrid), Luis García Berlanga, de Villar del Río a Tombuctú, celebrado del 18 al 22 de julio de 2011], https://eprints.ucm.es/id/eprint/15704/
González-Grano de Oro, E. (2004). La "otra" Generacio?n del 27 : el "Humor Nuevo" espan?ol y "La Codorniz" primera. Madrid: Polifemo.
González Requena, J. (2006). Clásico, manierista, postclásico: los modos del relato en el cine de Hollywood. Valladolid: Castilla Ediciones.
Hidalgo, M. y Hernández Les, J. (2020). El último austrohúngaro. Conversaciones con Berlanga. Madrid: Alianza.
Lara, F. y Rodríguez Merchán, E. (1990). Miguel Mihura en el infierno del cine. Valladolid, Semana Internacional de Cine de Valladolid.
Llera Ruiz, J. A. (2010). Rafael Azcona en “La Codorniz”. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/rafael-azcona-en-la-codorniz-0/html/fff467b6-82b1-11df-acc7-002185ce6064_2.html
López Fernández, Á. (2020). El esperpento durante la Guerra Civil: propaganda y revolución. Madrid: Guillermo Escolar Editor.
Losilla, C. (2012). La invención de la modernidad. O cómo acabar de una vez por todas con la historia del cine. Madrid: Cátedra.
Martínez de Miguel, E. (1998). “El humor de Miguel Mihura y el teatro del absurdo”. En M. L. Burguera Nadal y S. Fortuño Llorens (coords.), Vanguardia y humorismo. La Otra Generación del 27 (pp. 121-142). Castelló: Publicacions de la Universitat Jaume I.
Mihura, M. (1948). Mis memorias. Madrid: Temas de hoy.
Mihura, M. (1999). Tres sombreros de copa. Madrid: Cátedra.
Pardo, L. y Martín Díaz S. (2022). “Al gran público no le interesó el mejor cine de Berlanga y Fernán Gómez” (entrevista a Manuel Hidalgo). HoyEsArte https://www.hoyesarte.com/cine/manuel-hidalgo-al-gran-publico-no-le-intereso-el-mejor-cine-de-berlanga-y-fernan-gomez_300673/
Partearroyo, M. (2020). Luces de varietés: lo grotesco en la España de Fellini y la Italia de Valle-Inclán (o al revés). Madrid: La Uña Rota.
Peña Acuña, B. (2012). “El guiño inteligente de García Berlanga: Bienvenido Mr. Marshall”. En J. E. Gonzálvez Vallés y F. Cabezuelo Lorenzo (coords.), La imagen del Franquismo a través de la séptima arte: cine, Franco y posguerra (pp. 117-133). Madrid: Visión Libros.
Ríos Carratalá, J. A. (1999). El teatro en el cine español. Alicante: Publicaciones de la Universidad de Alicante.
Ríos Carratalá, J. A. (2005). La memoria del humor. Alicante: Publicaciones de la Universidad de Alicante.
Ríos Carratalá, J. A. (2007). “El verdugo (1964) y la tragedia grotesca”. Anales de Literatura Española, 19, 219-236.
Ríos Carratalá, J. A. (2009). La obra literaria de Rafael Azcona. Alicante: Publicaciones de la Universidad de Alicante.
Roas, D. (2008): “En los límites de lo fantástico: el cuento grotesco a finales del siglo XIX”. En M. Amores y R. Martín (coords.), Estudios sobre el cuento español del siglo XIX (pp. 203-222). Vigo: Academia del Hispanismo.
Rodríguez Padrón, J. (1999): “Introducción”. M. Mihura, Tres sombreros de copa (pp. 11-76). Madrid: Cátedra.
Sánchez Salas, B. (2000). "El entremés del verdugo". El Cultural, 9-I-2000, 45.
Sánchez Salas, B. (2006). Rafael Azcona: hablar el guión. Madrid: Cátedra.
Sojo Gil, K. (1997). “La importancia del guión en Bienvenido, Mr. Marshall (1952). Aportaciones de Bardem, Berlanga y Mihura”. En J. A. Ríos Carratalá y J. D Sanderson (coords.), Relaciones entre el cine y la literatura: El guión. 2º Seminario (pp. 57-65). Alicante: Universidad de Alicante.
Sojo Gil, K. (2009). ¡Americanos, os recibimos con alegría! Una aproximación a Bienvenido Mister Marshall. Madrid: Notorious Ediciones.
Sojo Gil, K. (2016). El verdugo. Valencia: Nau Llibres.
Sojo Gil, K. (2018). “El Verdugo (1963), pena de muerte y anulación del individuo”, Clio & Crimen: Revista del Centro de Historia del Crimen de Durango, 15, 209-228.
Sojo Gil, K. (2020). “El verdugo (1963) de Berlanga y su trascendencia en la historia del cine español”, Artigrama: Revista del Departamento de Historia del Arte de la Universidad de Zaragoza, 35, 163-175.
Tordera, A. (1999). “Introducción”. En M. Mihura, Tres sombreros de copa (pp. 7-49). Madrid-Espasa Calpe.
Utrera Macías, R. (2007). “Edgar Neville, un clásico reconocido del cine español”, Revista Frame, 1, pp. 59-62.
Zunzunegui, S. (2005). “Pompas fúnebres”. En J. L. Castro de Paz y J. Pérez Perucha (dirs.): La atalaya en la tormenta: el cine de Luis García Berlanga (pp. 50-65). Ourense: Festival de Cine de Ourense.

Published

2023-01-30

How to Cite

López Fernández, Álvaro, & Mendieta, E. (2023). The fallen hat. Comical-grotesque correspondences between Miguel Mihura, Luis García Berlanga y Rafael Azcona. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (26), 35–63. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi26.15494