Photography and Science. Photography in Social Sciences and Humanities research in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.vi22.11719Keywords:
Photography, scientific resource, field of study, Mexico, Social Sciences and HumanitiesAbstract
The intention of this article is to establish the context in which a field of scientific studies has emerged around photography in the disciplines of Social Sciences and Humanities in Mexico. First, I present a general overview of the beginnings of photography's relationship with the Social Sciences and Humanities in Mexico, to then detail how some consolidation and diversification processes were gestated and how the lines of research that converge in the use have been configured of photography in these areas, as well as in the search for legitimacy through various actions carried out by researchers who have used photography in several Mexican academic institutions.
Downloads
Metrics
References
Aguayo, F. y Roca, L. (Ed.) (2012). Investigación con imágenes, usos y retos metodológicos. México: Instituto Mora.
Broca, M. (1879). Instrucciones generales para las investigaciones antropológicas. En J. Naranjo (Ed.) (2006), Fotografía, antropología y colonialismo (1845-2006) (pp. 80-81). Barcelona: Gustavo Gili.
Canales, C. (2005). Cronología. En E. García (Ed.), Imaginarios y fotografía en México (pp. 269-282). Barcelona: Lunwerg.
Casanova, R. (2005). De vistas y retratos: La construcción de un repertorio fotográfico en México, 1839-1890. En E. García (Ed.), Imaginarios y fotografía en México (pp. 3-58). Barcelona: Lunwerg.
Casanova, R. (2008). La fotografía en el Museo Nacional y la expedición científica de Cempoala. Dimensión Antropológica, año 15, (42), 55-92. Recuperado de http://www.dimensionantropologica.inah.gob.mx/?p=1831.
Casanova, R. y Debroise, O. (1989). Sobre la superficie bruñida de un espejo. Fotografía del siglo XIX. México: Fondo de Cultura Económica.
Corona, S. (1998). La fotografía para una etnología de la comunicación, Chasqui, revista latinoamericana de comunicación, (63), 30-33.
Corona, S. (2011). La fotografía de indígenas como patrimonio nacional. La fototeca del INI-CDI. En G. de la Peña (Ed.), La antropología y el patrimonio cultural de México (pp. 107-128). México: CONACULTA.
Corona, S. (Ed.) (2011). Pura Imagen. México: CONACULTA.
Debroise, O. (2005). Fuga Mexicana. Un recorrido por la fotografía en México. Barcelona: Gustavo Gili.
Del Castillo, A. (2005). Historia de la fotografía en México 1890-1920. La diversidad de los usos de la imagen. En E. García (Ed.), Imaginarios y fotografía en México (pp. 59-118). Barcelona: Lunwerg.
Del Castillo, A. (1998). El surgimiento del reportaje policíaco en México. Los inicios de un nuevo lenguaje gráfico (1888-1910), Cuicuilco Nueva Época, 5(13), 163-194.
Del Castillo, A. (1998a). Entre la criminalidad y el orden cívico: imágenes y representaciones de la niñez durante el porfiriato, Revista Historia Mexicana, XLVVIII (2), 277-320. Recuperado de https://historiamexicana.colmex.mx/index.php/RHM/article/view/2444
Dorotinsky, D. (2003). Los investigadores vistos en la fotografía, Antropología, Boletín Oficial del Instituto de Antropología e Historia, (71), 29-37. Recuperado de https://revistas.inah.gob.mx/index.php/antropologia/article/view/3023
Dorotinsky, D. (2007). La puesta en escena de un archivo Indigenista: El archivo México Indígena del Instituto de Investigaciones Sociales de la UNAM, Cuicuilco, 14 (41), 43-77. Recuperado de https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cuicuilco/article/view/4433/4387
Dorotinsky, D. (2013). Viaje de sombras. Fotografías del desierto de la soledad y los indios lacandones en los años cuarenta. México: UNAM/Instituto de investigaciones estéticas.
Dorotinsky, D. (2016). El asedio de los rostros. La Exposición Etnográfica México Indígena (1946). En D. Cruz, C. Garay y M. Velázquez (Eds.), Recuperación de la memoria histórica de exposiciones de arte mexicano (1930-1950) (pp. 127-141). México: UNAM.
Gálvez, A. (Ed.) (2012). Pedro Valtierra. Mirada y testimonio. México: FCE/CCU-Tlatelolco/UNAM/Fundación Pedro Valtierra, A. C./Cuartoscuro.
García, M. (1997). El señor de las uvas. México: UAM-Xochimilco.
García, N. y Safa, P. (1989). Tijuana la casa de toda la gente. México: INAH-ENAH/Programa Cultural de las Fronteras/UAM-Iztapalapa/CONACULTA.
García, N., Castellanos, A. y Rosas, A. (1996). La ciudad de los viajeros. Travesías e imaginarios urbanos, México 1940-2000. México: Grijalbo-UAM.
Gutiérrez, I. (2008). Teoberto Maler, historia de un fotógrafo vuelto arqueólogo. México: INAH/SINAFO/CONACULTA.
Hernández, M. (1989). Los inicios de la fotografía en México: 1839-1850. México: Hersa.
Laboratorio Audiovisual de Investigación Social, (2014). Tejedores de imágenes. Propuestas metodológicas de investigación y gestión del patrimonio fotográfico y audiovisual. México: MORA/LAIS/CONACYT/CONACULTA/FONCA.
Maresca, S. y Meyer, M. (2013). Précis de photographie à l'usage des sociologues. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.
Martínez, C. (1989). Introducción. En Signos de Identidad (pp. 9-11). México: IIS-UNAM.
Mendieta, L. (1939). El Instituto de Investigaciones Sociales de la Universidad Nacional, Revista Mexicana de Sociología, I(I), 3-18.
Mendieta, L. (1946). Balance de la Exposición Etnográfica de la Universidad Nacional, Revista Mexicana de Sociología, VIII(3), 457-472.
Mendieta, L. (1946a). El problema indígena de México y la Exposición Etnográfica de la Universidad, Revista Mexicana de Sociología, VIII(3), 311-316.
Meyer, E. (Ed.) (1978). Imagen histórica de la fotografía en México. México: INAH/SEP/FONAPAS.
Mraz, J. y Arnal, A. (1996). La mirada inquieta: nuevo fotoperiodismo mexicano, 1976-1996. México: CNCA/ Centro de la Imagen /BUAP.
Pérez, R. (1998). Fotografía e historia: aproximaciones a las posibilidades de la fotografía como fuente documental, Cuicuilco Nueva Época, 5(13), 9-30.
Poole, D. y Zamorano, G. (Eds.) (2012). De frente al perfil. Retratos raciales de Frederick Starr. México: COLMICH/ Fideicomiso Felipe Teixidor y Monserrat Alfau de Teixidor.
Ramírez, D. (2009). La exposición Histórico-Americana de Madrid de 1892 y la ¿Ausencia? de México, Revista de Indias, LXIX(246), 276-306. Recuperado de http://revistadeindias.revistas.csic.es/index.php/revistadeindias/article/view/687/758
Robinson, S. (1998). Dilemas de la antropología visual mexicana, Cuicuilco Nueva Época, 5(13), 93-104.
Rodríguez, G. (1998). Recobrando la presencia. Fotografía indigenista mexicana en la Exposición Histórico-Americana de 1892, Cuicuilco Nueva Época, 5(13), 123-144.
Roussin, P. (1993). Fotografiando el segundo descubrimiento de América. En C. Naggar y F. Ritchin, México visto por ojos extranjeros (pp. 97-111). Norton & Company.
Sellen, T. (2012). Pintar con plata. Imaginería del México antiguo a través de la lente de los protoarqueólogos. En M. Lisbona y A. Higuera (Eds.), El vigor de las imágenes (pp. 195-215). México: UNAM/IIA/PROIMMSE/Universidad de Quintana Roo.
Tinkler, P. (2013). Using Photographs in Social and Historical Research. Londres: SAGE.
Vila, P. (1997). Hacia una reconsideración de la antropología visual como metodología de investigación social, Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, III (6), 125-167. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31600607
Villela, S. (1998). Fotógrafos viajeros y antropología mexicana, Cuicuilco Nueva Época, 5(13), 105-122.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.