Translations from the vignette to the frame. The Graphic Narrative and its Film Adaptations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi3.12433

Keywords:

comic, graphic nove, animation cinema, live-action cinema, comic-film adaptations

Abstract

Comic-Book, BD album (bande dessinée) or the Graphic Novel, exemplify some of the Comic formats and are potential source texts that provides the cinema with a variety of stories that become new audiovisual and filmic texts. This paper examines the operational processes that occur in transfers and describes thematic, aesthetic and plot issues related to the procedures involved in the adaptation of a graphic narration in the audiovisual media together with the changes and displacements generated in the film.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AERTSEN, Víctor (2021), «De la línea clara al movimiento perpetuo: realismo y dinamismo en la adaptación cinematográfica de Las aventuras de Tintín de Steven Spielberg», Trasvases entre la literatura y el cine, 3, págs. 55-78.

ALTARRIBA, Antonio (2011), «Introducción sobre el origen, evolución, límites y otros debates teóricos en torno a la historieta», ARBOR: Ciencia, Pensamiento y Cultura, 2 (Extra), págs. 9-14, DOI: 10.3989/arbor.2011.2extran2111

BAILE LÓPEZ, Eduard (2020), «En el cómic nadie puede oír tus gritos: a propósito de las adaptaciones del cine al cómic», Quadernsde cine, 15, págs. 25-43.

BOLTER, Jay David y GRUSIN, Richard (2000), Remediation: Understanding New Media, Massachusetts, MIT Press.

BÓRQUEZ, Néstor (2021), «De la novela gráfica al documental: el caso de María y yo», Trasvases entre la literatura y el cine, 3, págs. 79-100.

CONSTANDINIDES, Costas (2010), From Film Adaptation to Post-Celluloid Adaptation: Rethinking the Transition of Popular Narratives and Characters Across Old and New Media, New York, Continuum.

FIELD, Syd (1995), El manual del guionista: ejercicios e instrucciones para escribir un buen guión paso a paso, Madrid, Plot.

FREZZA, Gino (2017), La Máquina del Mito. En el Cine y el Cómic, Madrid, Ediciones Marmotilla.

FREZZA, Gino (2020), «STOP AND GO. Dialettiche del Movimento tra fumetto e cinema», Tebeosfera: Cultura Gráfica, 15, traducción de Francisco Sáez de Adana [En línea: https://www.tebeosfera.com/documentos/stop_and_go._dialettiche_del_movimento_tra_fumetto_e_cinema.html Fecha de consulta: 05/02/2021]

GAUDREAULT, André y MARION, Philippe (2004), «Transécriture and Narrative Mediatics: The Stakes of Intermediality», en Robert Stam y Alessandra Raengo (eds.), A Companion to Literature and Film, Malden, Blackwell Publishing, págs. 58-70.

GARCÍA-REYES, David (2020), «Reescrituras en Soldados de Salamina o las sendas de la memoria: Desplazamientos de la literatura en el cine y en la narración figurativa», Trasvases entre la literatura y el cine, 2, págs. 271-291 [En línea: doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi2.9191 Fecha de consulta: 20/03/2021]

GARCÍA SÁNCHEZ, Sergio (2000), Sinfonía gráfica: variaciones en las unidades estructurales y narrativas del cómic, Barcelona, Glénat.

GÓMEZ ROSADO, Raquel (2010), «La fascinación del pixel», en AA.VV., Estéticas de la animación, Madrid, Fundación Luis Seoane/MAIA Ediciones, pp. 209-230.

MANOVICH, Lev (2001), The Language of New Media, Massachusetts, MIT Press.

MCCLOUD, Scott (1994), Understanding Comics. The Invisible Art, New York, Harper Perennial.

PATINAX, Maurice (1996) «Collectionner les bandes dessinées», en Moliterni, Claude, Mellot, Phillippe y Denni, Michel (eds.), Les Aventures de la BD, París, Gallimard, pp. 138-142.

PONS, Álvaro (2013), «La adaptación de cómics al cine en Francia y EEUU: Del homenaje artístico a la franquicia mercadotécnica», L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 16, págs. 27-34.

REVERT, Jordi (2016), «Orígenes y fundamentos de la intermedialidad entre cine y cómic: una aproximación para la era digital», adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 11, págs. 145-163 [En línea: http://dx.doi. org/10.6035/2174-0992.2011.9. Fecha de consulta: 07/04/2021].

PALACIO, Manuel y DE LA ROSA, Emilio (1983), «Cómic y cine de animación», Neuróptica: estudios sobre el cómic, 1, págs. 71-78.

SÁNCHEZ-NAVARRO, Jordi (2020), La imaginación tangible. Una historia esencial del cine de animación, Barcelona, Editorial UOC.

SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis (2018), Historia del Cine: Teorías, estéticas, géneros, Madrid, Alianza. Tercera Edición.

SEGER, Linda (1993), El arte de la adaptación, Madrid, Rialp.

SCOTT FITZGERALD, Francis, DEFILIPPIS, Nunzio, WEIR, Christina y CORNELL, Kevin (2009), El curioso caso de Benjamin Button, Madrid, Gadir.

STAM, Robert (2014), Teoría y práctica de la adaptación, México, UNAM.

WRIGHT, Jean Ann (2006), Guionización y desarrollo de la animación: Desarrollar el guión para su venta, Andoain, Elsevier/Escuela de Cine y Vídeo.

Published

2021-09-29

How to Cite

García Reyes, D. “Translations from the Vignette to the Frame. The Graphic Narrative and Its Film Adaptations”. Trasvases Entre La Literatura Y El Cine, no. 3, Sept. 2021, pp. 9-35, doi:10.24310/Trasvasestlc.vi3.12433.

Issue

Section

Monograph: Intermediate narratives (coord. by David García-Reyes)