Keep going to the so-called educational innovation. Some reflections to provoke the discussion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/mgnmar.v4i1.15923

Keywords:

Educational innovation, teacher training, teacher professional development

Abstract

The author provides some reflections about the concept of innovation in education and makes a case for set up significant differences: innovation is neither upgrading, nor entertainment, nor exhibitionism in social networks. Educative Innovation is related to the meaning of the actions that teachers, individually or collectively, put into practice in a specified training context so that their students have the chance to learn more and better. From this perspective, the means will always be subordinate to the purposes. Understanding innovation as a continuous process of searching for possible alternatives to respond to the educational needs of students is a position connected to the professional development of teachers, not to the acquisition of instrumental knowledge about the functioning and use of the most advanced technological devices.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
98%
33%
Days to publication 
39
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

References

Borges, J. L. (2011). El libro de arena. Debolsillo (primera edición, 1975).

Carr, N. (2011). Superficiales. ¿Qué está haciendo internet con nuestras mentes? Taurus.

Desmurguet, M. (2020). La fábrica de cretinos digitales. Los peligros de las pantallas para nuestros hijos. Península.

Díez-Gutiérrez, E.J. (2022). Invasión en educación. Journal of Supranational Policies of Education, (15), 48–63.

https://doi.org/10.15366/jospoe2022.15.003

Elliott, J. (1990). La investigación-acción en educación. Morata.

Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Morata.

Fernández-Navas, M. (2016). ¿Qué es la innovación educativa? En M. Fernández-Navas y N. Alcaraz-Salarirche (Coords.). Innovación educativa. Más allá de la ficción (pp. 27-40). Pirámide.

Galeano, E. (2003). Las palabras andantes. Siglo XXI.

L’Ecuyer, C. (2015). Educar en la realidad. Plataforma.

Lázpita, A. (12 de septiembre de 2017). Deus ex máchina. Cuadernos de Pedagogía, 481. https://bit.ly/3UJGpn6

Libedinsky, M. (2001). La innovación en la enseñanza. Diseño y documentación de experiencias de aula. Paidós.

Marina, J.A. (14 de diciembre de 2013). El aburrimiento. La Vanguardia. https://bit.ly/3F5HS1l

Martínez-Bonafé, J. (2008). Pero ¿qué es la innovación educativa? Cuadernos de Pedagogía, 375, 78-82. https://bit.ly/3CLqaQa

Patino, B. (2020). La civilización de la memoria de pez. Alianza Editorial.

Ruiz, J.C. (2021). Filosofía ante el desánimo. Pensamiento crítico para construir una personalidad sólida. Destino.

Sancho, J.M. (22 de diciembre de 2022). Lluvia de millones… para las tecnológicas. El diario de la educación. https://bit.ly/3G5yVpa

Santos Guerra, M.Á. (2020). ¿Para qué servimos los pedagogos? El valor de la educación. Catarata.

Schumpeter, J.A. (2016). Teoría del desenvolvimiento económico: una investigación sobre ganancias, capital, crédito, interés y ciclo económico. Fondo de Cultura Económica (primera edición, 1934).

Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículum. Morata.

Stenhouse, L. (1987). La investigación como base de la enseñanza. Morata.

Zafra, I. (17 de julio de 2022). #TeachToker o cómo los profesores triunfan en redes exponiendo a sus alumnos con bailes subidos de tono y vídeos poniendo suspensos. El País. https://bit.ly/3UEqDtw

Published

2023-01-31

How to Cite

del Río Fernández, J. L. (2023). Keep going to the so-called educational innovation. Some reflections to provoke the discussion. Márgenes, Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 4(1), 7–19. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v4i1.15923

Issue

Section

STUDIES AND ESSAYS

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.