Keep going to the so-called educational innovation. Some reflections to provoke the discussion
Main Article Content
Abstract
The author provides some reflections about the concept of innovation in education and makes a case for set up significant differences: innovation is neither upgrading, nor entertainment, nor exhibitionism in social networks. Educative Innovation is related to the meaning of the actions that teachers, individually or collectively, put into practice in a specified training context so that their students have the chance to learn more and better. From this perspective, the means will always be subordinate to the purposes. Understanding innovation as a continuous process of searching for possible alternatives to respond to the educational needs of students is a position connected to the professional development of teachers, not to the acquisition of instrumental knowledge about the functioning and use of the most advanced technological devices.
Keywords:
Downloads
Metrics
Article Details
References
Borges, J. L. (2011). El libro de arena. Debolsillo (primera edición, 1975).
Carr, N. (2011). Superficiales. ¿Qué está haciendo internet con nuestras mentes? Taurus.
Desmurguet, M. (2020). La fábrica de cretinos digitales. Los peligros de las pantallas para nuestros hijos. Península.
Díez-Gutiérrez, E.J. (2022). Invasión en educación. Journal of Supranational Policies of Education, (15), 48–63.
https://doi.org/10.15366/jospoe2022.15.003
Elliott, J. (1990). La investigación-acción en educación. Morata.
Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Morata.
Fernández-Navas, M. (2016). ¿Qué es la innovación educativa? En M. Fernández-Navas y N. Alcaraz-Salarirche (Coords.). Innovación educativa. Más allá de la ficción (pp. 27-40). Pirámide.
Galeano, E. (2003). Las palabras andantes. Siglo XXI.
L’Ecuyer, C. (2015). Educar en la realidad. Plataforma.
Lázpita, A. (12 de septiembre de 2017). Deus ex máchina. Cuadernos de Pedagogía, 481. https://bit.ly/3UJGpn6
Libedinsky, M. (2001). La innovación en la enseñanza. Diseño y documentación de experiencias de aula. Paidós.
Marina, J.A. (14 de diciembre de 2013). El aburrimiento. La Vanguardia. https://bit.ly/3F5HS1l
Martínez-Bonafé, J. (2008). Pero ¿qué es la innovación educativa? Cuadernos de Pedagogía, 375, 78-82. https://bit.ly/3CLqaQa
Patino, B. (2020). La civilización de la memoria de pez. Alianza Editorial.
Ruiz, J.C. (2021). Filosofía ante el desánimo. Pensamiento crítico para construir una personalidad sólida. Destino.
Sancho, J.M. (22 de diciembre de 2022). Lluvia de millones… para las tecnológicas. El diario de la educación. https://bit.ly/3G5yVpa
Santos Guerra, M.Á. (2020). ¿Para qué servimos los pedagogos? El valor de la educación. Catarata.
Schumpeter, J.A. (2016). Teoría del desenvolvimiento económico: una investigación sobre ganancias, capital, crédito, interés y ciclo económico. Fondo de Cultura Económica (primera edición, 1934).
Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículum. Morata.
Stenhouse, L. (1987). La investigación como base de la enseñanza. Morata.
Zafra, I. (17 de julio de 2022). #TeachToker o cómo los profesores triunfan en redes exponiendo a sus alumnos con bailes subidos de tono y vídeos poniendo suspensos. El País. https://bit.ly/3UEqDtw