Las películas folclóricas como manifestaciones más características del cine musical en España
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2010.v0i1.5849Abstract
El cine musical producido en España incluye manifestaciones de vanguardia, como las películas de Carlos Saura. Sin embargo, los ejemplos más importantes de este género son los que tienen una finalidad comercial. El cine folclórico de temática andaluza es la manifestación más específica del musical español. En este artículo se establece primero un panorama general de la evolución experimentada por el género cinematográfico musical en España. Luego se analizan los rasgos narrativos más sobresalientes del cine folclórico durante su época de esplendor, entre mediados de los años treinta y principios de los sesenta. Por último, se trata de Pena, penita, pena (Miguel Morayta, 1953), protagonizada por una de las grandes estrellas del musical folclórico, Lola Flores, porque se trata de una coproducción concebida también para el mercado latinoamericano.
Palabras clave: Cine musical español, musicales folclóricos, Andalucía, Lola Flores.
Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.