Him Nothing is simple

The principle of patient autonomy in Almodóvar's cinema

Authors

  • Aramis Guerrero Muñoz Universidad Complutense de Madrid Spain
  • Luis Deltell Escolar Universidad Complutense de Madrid Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/fotocinema.31.2025.21494

Keywords:

Spanish Cinema, Patient Autonomy, Illness, Almodóvar, Gender Studies;, Women

Abstract

This study investigates the representation of patient autonomy in the filmography of Pedro Almodóvar. Specifically, we analyse this bioethical principle in what might be defined as his “healthcare trilogy”: All About My Mother (1999), Talk to Her (2002) and The Skin I Live In (2011). Throughout the article, we examine how the filmmaker articulates the progressive erosion of patient autonomy in relation to power and gender dynamics, using artistic resources—literature, dance and sculpture—as a metaphor that delves into the complex relationship between the caregiver and the patient.

The methodology adopted combines a qualitative content analysis with a hermeneutic film approach. A detailed study of screenplays, as well as the visual and narrative resources in the selected films, alongside relevant scientific articles, has been conducted. In each of these works, key scenes have been identified that illustrate the evolution of healthcare authority and its impact on the autonomy of the characters/patients. This research concludes that Almodóvar employs artistic references as a metaphor for patient autonomy in relation to power and gender dynamics.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
29%
33%
Days to publication 
108
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

Author Biographies

Aramis Guerrero Muñoz, Universidad Complutense de Madrid

Doctorando en el programa Comunicación Audiovisual, Publicidad y Relaciones Públicas en la UCM con el estudio:

Representación del binomio salud-enfermedad en el Cine español del siglo XXI: análisis de la narrativa cinematográfica en las tres esferas: paciente, profesional y cuidador.

Graduado en Comunicación Audiovisual por la UCM.  Graduado en Enfermería por la UCO Máster de Escritura Creativa de la UCM Premio FlixOlé 2024 en categoría TFM por el Trabajo: Aceptación y creatividad: la enfermedad en el cine de Pedro Almodóvar.

Luis Deltell Escolar, Universidad Complutense de Madrid

Catedrático de la Universidad Complutense de Madrid. Coordinador del Grado de Comunicación Audiovisual y codirector del Grupo Complutense de Estudios Cinematográficos de estudios cinematográficos (ESCINE).

References

Agradecimientos

Queremos agradecer a los hermanos Pedro y Agustín Almodóvar por la ayuda y colaboración en la realización de esta investigación. También a su productora El Deseo por ceder el uso de las imágenes incluidas en este análisis.

Sin la ayuda de la Academia de Cine, Filmoteca Española, Netflix, FlixOlé, Ilustre Colegio de Enfermería de Madrid y el apoyo del grupo de investigación anonimizado hasta evaluación del artículo hubiera sido imposible realizar este trabajo.

Published

2025-07-07

How to Cite

Guerrero Muñoz, A., & Deltell Escolar, L. (2025). Him Nothing is simple: The principle of patient autonomy in Almodóvar’s cinema. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (31), 111–135. https://doi.org/10.24310/fotocinema.31.2025.21494