El metacine en la filmografía de Pedro Almodóvar

Un estudio de la reflexividad cinematográfica aplicada a sus películas protagonizadas por directores de cine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/fotocinema.31.2025.21485

Keywords:

Metacinema, Cinematic Reflexivity, Film Director, Metafiction, Mise en Abyme, Intertextuality

Abstract

Almodovar's filmography is prone to seek transtextual tools to narrate the stories of his films. Moreover, there is a deliberate intention on the part of the La Mancha-born director to make artists the protagonists of the plots, with a clear predilection for those who seek their livelihood through writing or film directing. Almodóvar's experiential knowledge of both activities undoubtedly facilitates the search for parallels between his own life and that of his characters. In this article, the elements of cinematographic reflexivity according to the most recent studies carried out by Yacavone, in whose discourse tools proposed by Genette, Kristeva and Waugh, among other linguists who preceded him, play a leading role, will be applied to films starring film directors. The intention of this study is to investigate how the recourse to the metacinematographic in these films facilitates Almodóvar's intention to talk about himself or about what he understands the performance of a film director to be. The results yield conclusions that point to the use of the same reflexive tools in each of the four films.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
29%
33%
Days to publication 
108
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

Author Biography

José Gabriel Lorenzo Lopez, Universidad Villanueva

José Gabriel Lorenzo López. Doctor en Artes Audiovisuales por la Universidad Rey Juan Carlos y profesor en la Universidad Villanueva en el grado de Comunicación Audiovisual y en la Escuela Superior de Arte Dramático de Castilla y León. También imparte docencia en el Máster de Guion Cinematográfico y Series de TV de la Universidad Rey Juan Carlos. Tiene publicado el guion «El día del fin del mundo» con el que obtuvo una beca de la Comunidad de Madrid para el desarrollo de guiones de largometraje y es guionista de la película “No puedo vivir sin ti” estrenada en Netflix en 2024. Además de guionista, su perfil investigador se orienta hacia el estudio de la narrativa cinematográfica y las estrategias dramáticas de guiones de cine y televisión.
Universidad Villanueva, España
jglorenzo@villanueva.edu
ORCID: 0000-0003-2555-2947

References

Bordwell, D. (1989). Making Meaning. Inference and Rhetoric in the Interpretation of Cinema. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Broullón, M. (2011). Intertextualidad e hiperdiscursividad en Los abrazos rotos (Pedro Almodóvar, 2009). Frame. Revista de cine de la Facultad de Comunicación, (7), 124-145. http://hdl.handle.net/11441/68351

Cabello, M.T. (2014). Intertextualidad en La piel que habito: Louise Bourgeois según Pedro Almodóvar. Revista de letras y ficción audiovisual, (4), 34-46.https://es.scribd.com/document/512915801/Dialnet-IntertextualidadEnLaPielQueHabitoLouiseBourgeoisSe-4675492

Cabrera, L. (2020). Todos sobre mi madre, la mujer y los nuevos modelos familiares a través de la metaficción y la intertextualidad. Kañina: Revista de artes y letras de la Universidad de Costa Rica, 44(2), 115-126. http://dx.doi.org/10.15517/rk.v44i2.44411

Canet, F. (2014). El metacine como práctica cinematográfica: una propuesta de clasificación. L´Atalante. Revista de estudios cinematográficos, (18), 17-26. https://doi.org/10.63700/239

De la Torre Espinosa, M. (2017). Nuevos paradigmas críticos para abordar la teatralidad en el cine de Pedro Almodóvar. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, (14), 111-132. https://revistas.uma.es/index.php/fotocinema/article/view/3575/3316

De la Torre Espinosa, M. (2018). Adaptaciones teatrales en el cine de Pedro Almodóvar: Cocteau, Williams y Lorca. Revista de Comunicación, 17(2), 101-124. https://doi.org/10.26441/RC17.2-2018-A4

De la Torre Espinosa, M. (2019). Intertextos parateatrales en el cine de Pedro Almodóvar. Kamchatka. Revista de análisis cultural, (13), 509-533. https://doi.org/10.7203/KAM.13.13136

García Catalán, S. y Rodríguez Serrano, A. (2021). La pantalla fetiche. Deseo y sublimación en Dolor y gloria de Pedro Almodóvar. Journal of Spanish Cultural Studies, 22(1), 95-110. https://doi.org/10.1080/14636204.2021.1880815

Genette, G. (1989). Palimpsestos: la literatura en segundo grado. Taurus.

Gerstenkorn, Jacques (1987). À travers le miroir (Notes introductives) en Le cinéma au miroir. París: Avancées cinématographiques Vertigo, (1), 7-10.https://www.reddit.com/r/Scholar/comments/66igza/article_scan_%C3%A0_travers_le_miroir_notes/

Gutiérrez Valencia, C. (2020). Metaficción y autoría en Los abrazos rotos y Dolor y gloria, de Pedro Almodóvar. Cuadernos de Aleph, (11), 132-153. https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=7579781

Kristeva, J. (1980). Desire in Language: A Semiotic Approach to Literature and Art. Columbia University Press.

Martínez Expósito, A. (2021). La escena primordial en Dolor y gloria de Pedro Almodóvar. Estudios hispánicos. Universidad de Wroclaw, (29), 85-93. https://doi.org/10.19195/2084-2546.29.9

Parejo, N. (2020). La fotografía en el cine de Pedro Almodóvar. Discursos fotográficos, 16(29), 44-75. https://doi.org/10.5433/1984-7939.2020v16n29p44

Parejo, N. (2022). Los fotógrafos y el acto fotográfico en la filmografía de Pedro Almodóvar. Cuadernos. Info, (52), 266-284. http://dx.doi.org/10.7764/cdi.52.36267

Perales, F. (2008). Pedro Almodóvar: heredero del cine clásico. Zer. Revista de estudios de comunicación, 13(24), 281-301. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2885462

Poyato, P. (2012). El cine en el cine: Los abrazos rotos (Pedro Almodóvar, 2009). Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, (5), 7-23. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2012.v0i5.5893

Sánchez Noriega, J.L. (2012). Historia del cine. Teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión. (2ª ed., Vol. 2). Alianza Editorial.

Stam, R. (1992). Reflexivity in Film and Literature. From Don Quixote to Jean-Luc Godard. Columbia University Press.

VV.AA. (1995). Almodóvar secreto en J.L. Garci (Ed.) ¡Qué grande es el cine español! (pp. 74-151). Nickel Odeon.

Vilches Manterola, L. (2017). Diccionario de teorías narrativas. Cine, televisión, transmedia. Caligrama.

Waugh, P. (2003). Metafiction. The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction. Routledge.

Wolf, W. (2009). Metareference across Media: The Concept, its Transmedial Potentials and Problems, Main Forms and Functions en W. Wolf (Ed.), Metareference across Media: Theory and Case Studies (pp. ix-85). Brill. https://doi.org/10.1163/9789042026711_002

Yacavone, D. (2021): Recursive Reflections: Types, Modes and Forms of Cinematic Reflexivity en D. LaRocca (Ed.), Metacinema: The Form and Content of Filmic Reference and Reflexivity (pp. 85-114). Oxford Academic. https://doi.org/10.1093/oso/9780190095345.003.0005

Published

2025-07-07

How to Cite

Lorenzo Lopez, J. G. (2025). El metacine en la filmografía de Pedro Almodóvar: Un estudio de la reflexividad cinematográfica aplicada a sus películas protagonizadas por directores de cine. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (31), 63–85. https://doi.org/10.24310/fotocinema.31.2025.21485