Costume as a Narrative Code in Pedro Almodóvar's Cinema: An Approach to Volver
DOI:
https://doi.org/10.24310/fotocinema.31.2025.21448Keywords:
Almodóvar, costume, emotion, film analysis, semiotcsAbstract
This study examines costume as a narrative element in Pedro Almodóvar’s film Volver (2006), emphasizing its role in depicting the emotional and cultural nuances of the main characters. Through a semiotic and narrative perspective, the research explores how costumes function as a visual language, conveying internal tensions, emotional states, and cultural dimensions of the characters. Particular attention is given to Raimunda's clothing, which illustrates various emotional facets, including her strength, vulnerability, and resilience. Similarly, the study addresses the costumes of other central characters, such as Sole and Irene, demonstrating how their clothing subtly communicates diverse aspects of their personalities and personal contexts. This analysis highlights that in Volver, costumes are not merely decorative; rather, they serve as an essential symbolic code that enhances the narrative, reinforcing both the emotional depth and the cultural references integral to Almodóvar’s cinematic style.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Acevedo-Muñoz, E. R. (2007). Pedro Almodóvar (World Directors). Bloomsbury UK.
Allinson, M. (2001). A Spanish labyrinth: The films of Pedro Almodóvar. I.B. Tauris.
Amaro Martos, I. (2018). La Fábrica Almodóvar: Vestuario al servicio del cine. Alejandría, (3), 73-96. https://www.um.es/cepoat/alejandria/archivos/6651
Aumont, J. (1995). La estética del cine. Paidós.
Aumont, J. (2005). La imagen. Paidós.
Aumont, J., Bergala, A., Marie, M. y Vernet, M. (1996). Estética del cine: Espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje. Paidós.
Barthes, R. (1964). Elements of semiology (A. Lavers, Trad.). Hill and Wang. (Obra original publicada en 1964 como Éléments de sémiologie)
Barthes, R. (2022). El sistema de la moda. Siglo XXI. (Original publicado en 1967)
Barthes, R. (1990). La cámara lúcida: Nota sobre la fotografía (J. C. Lozano, Trad.). Paidós.
Bordwell, D. y Thompson, K. (2010). El lenguaje del cine. McGraw-Hill.
Bruno, G. (2002). Atlas of emotion: Journeys in art, architecture, and film. Verso.
Bruzzi, S. (1997). Undressing cinema: Clothing and identity in the movies. Routledge.
Bruzzi, S. (2014). Fashioning the feminine: Costume and identity in Almodóvar’s cinema. Journal of Spanish Cultural Studies, 10(2), 145–160. https://doi.org/10.1080/1463620032000150532
Casetti, F. y Di Chio, F. (1990). Cómo analizar un film (M. Taylor, Trad.). Paidós.
Chatman, S. (2014). Historia y discurso: La estructura narrativa en la novela y el cine (M. J. Fernández Prieto, Trad.). RBA Libros. (Obra original publicada en 1978)
Costa, A. (2009). Pedro Almodóvar entre el kitsch y el arte. En J. A. Planes Pedreño (Coord.), La estética y la política del cine español (pp. 131-146). Biblioteca Nueva.
Costa, J. (2009). Películas clave del cine de autor del siglo XXI. Ma Non Troppo.
Costa, M. A. L. (2009). El vestuario en el cine. En J. G. Droguett y F. Andrade (Eds.), El hechizo del cine: Ensayos de autor sobre el séptimo arte (pp. 145-162). Saraiva.
Cruz Pérez, D. (2024). Construyendo iconos: Diseñadores de moda y diseño de vestuario en el cine de los años 60: Chanel, Givenchy y Saint Laurent. Alejandría, (3), 79-100. https://www.um.es/cepoat/alejandria/archivos/6651
Cruz Pérez, D. (2024). El vestuario como código expresivo en el cine español contemporáneo. Revista de Estudios Visuales y Audiovisuales, 9(1), 67-84.
Dapena, G. (2013). Fashion and design in Pedro Almodóvar's cinema. En M. D’Lugo y K. M. Vernon (Eds.), A companion to Pedro Almodóvar (pp. 495-523). Wiley-Blackwell.
Evans, P. W. (1999). Women on the verge of a nervous breakdown. British Film Institute.
Ferrero, C. y Megía, C. (14 de abril de 2021). Un Podcast de Moda #52. Bina Daigeler, nominada al Oscar: “Es absurdo decir que ‘Mulán’ la tenía que haber hecho una figurinista china”. El País. https://elpais.com/smoda/podcast-moda-bina-daigeler-nominada-oscar-2021-diseno-vestuario-mulan.html
Gibson, P. C. (2012). Fashion, film and the expression of subjectivity. En Fashion and celebrity culture (pp. 15-190). Bloomsbury Academic.
Heller, E. (2008). Psicología del color: Cómo actúan los colores sobre los sentimientos y la razón. Editorial Gustavo Gili. (Obra original publicada en 2000 como Psychology of Colour)
Hollander, A. (1993). Seeing through clothes. University of California Press.
Martín-Barbero, J. (2009). De los medios a las mediaciones: Comunicación, cultura y hegemonía. Gustavo Gili.
Metz, C. (1974). Film language: A semiotics of the cinema (M. Taylor, Trad.). Oxford University Press.
Metz, C. (2006). Ensayos sobre la significación en el cine (R. Jimeno, Trad.). Paidós.
Moles, A. A. (2007). O kitsch: A arte da felicidade (R. Pinheiro, Trad.). Perspectiva. (Obra original publicada en 1971)
Molloy, S. (1996). Acto de presencia: La escritura autobiográfica en Hispanoamérica (J. E. Calderón, Trad.). Fondo de Cultura Económica de México. (Obra original publicada en 1991)
Pérez-Rufí, J. P. (2018). La función narrativa del vestuario en el cine: La apariencia física del personaje cinematográfico como elemento de caracterización en el cine clásico de Hollywood. Razón y Palabra, 22(2_101), 547-568. https://revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1093/pdf
Propp, V. (1971). Morfología del cuento (L. F. R. de Diego, Trad.). Cátedra. (Obra original publicada en 1928)
Sánchez-Arce, A. M. (2020). The cinema of Pedro Almodóvar. Manchester University Press.
Sánchez-Alarcón, I. (2008). El color del deseo que todo lo transforma: Claves cinematográficas y matrices culturales en el cine de Pedro Almodóvar. Palabra Clave, 11(2), 327-342. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0122-82852008000200011&script=sci_arttext
Smith, P. J. (2014). Desire unlimited: The cinema of Pedro Almodóvar. Verso.
Strauss, F. (Ed.). (2006). Almodóvar on Almodóvar (Y. Baignères, Trad.). Faber & Faber.
Vernon, K. M. y Morris, B. (1995). Post-Franco, postmodern: The films of Pedro Almodóvar. Greenwood Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Paula Kwitko, Ludovico Longhi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.







13.png)


