The art of building worlds in cinema: a dialogue with Félix Murcia
Keywords:
Scenography, Films, History, CinematographyAbstract
Art direction is a key element in the construction of the cinematic universe, and few professionals have left such a deep mark in this field as Félix Murcia. With more than forty years of experience, Murcia has been responsible for the visual setting of iconic films of Spanish cinema, such as “El rey pasmado”, “El perro del hortelano” or “Secretos del corazón”, where his meticulous work has contributed to the credibility and expressiveness of each story. His mastery of space, light, colour and texture has turned his sets into a narrative language in itself. His talent has been recognised with five Goya awards for Best Art Direction and the 1999 National Cinematography Award, distinctions that consolidate his relevance in the history of Spanish cinema. In addition to his work in the cinematographic field, Murcia has played a fundamental role in the training of new generations of production designers and set designers, sharing his knowledge and passion for the visual construction of stories. In this interview, Murcia takes us into the fascinating world of art direction, revealing the secrets of his creative process, the close collaboration with other film departments and the importance of setting in film narrative. Through his experience, he offers us a unique insight into the art of bringing cinematic spaces to life, making design an essential element of cinematic language. An essential dialogue for those seeking to understand the magic behind each scene and the impact of art direction on the viewer's experience.
Downloads
Metrics
References
Almodóvar, P. (Dirección). (1988). Mujeres al borde de un ataque de nervios [Película].
Annaud, J.J. (Dirección). (1986). El nombre de la rosa [Película].
Branagh, K. (Dirección). (1993). Mucho ruido y pocas nueces [Película].
Camino, J. (Dirección). (1986). Dragon Rapide [Película].
Camus, M. (Dirección). (1980). Fortunata y Jacinta [Película].
Camus, M. (Dirección). (1990). La forja de un rebelde [Película].
Camus, M. (Dirección). (1993). Sombras en una batalla [Película].
Colomo, F. (Dirección). (1985). El caballero del dragón [Película].
Fleming, V. (Dirección). (1939). Lo que el viento se llevó [Película].
Garci, J. L. (Dirección). (1981). El crack [Película].
García Berlanga, L. (Dirección). (1978). La escopeta nacional [Película].
García Berlanga, L. (Dirección). (1993). Todos a la cárcel [Película].
García Berlanga, L. (Dirección). (1999). París-Tombuctú [Película].
García Sánchez, J. L. (Dirección). (1976). Colorín colorado [Película].
Giménez Rico, A. (Dirección). (1977). Del amor y de la muerte [Película].
Gutiérrez Aragón, M. (Dirección). (1979). El corazón del bosque [Película].
Gutiérrez Aragón, M. (Dirección). (2002). El caballero Don Quijote [Película].
Gutiérrez Santos, J. M. (Dirección). (1978). ¡Arriba Hazaña! [Película].
Hernández, A. (Dirección). (2011). Capitán Trueno y el Santo Grial [Película].
Miró, P. (Dirección). (1993). El pájaro de la felicidad [Película].
Miró, P. (Dirección). (1996). El perro del hortelano [Película].
Miró, P. (Dirección). (1996). Tu nombre envenena mis sueños [Película].
Molina, J. (Dirección). (1978). El camino [Película].
Monleón, S. (Dirección). (2008). El último truco [Película].
Saura, C. (Dirección). (1983). Carmen [Película].
St John Marner, T. (1973). Film Design. London: The Tantivy Press.
Tornatore, G. (Dirección). (1988). Cinema Paradiso [Película].
Uribe, I. (Dirección). (1979). El proceso de Burgos [Película].
Uribe, I. (Dirección). (1981). La fuga de Segovia [Película].
Uribe, I. (Dirección). (1991). El rey pasmado [Película].
Uribe, I. (Dirección). (1994). Días contados [Película].
Verhoeven II, P. (Dirección). (1950). Corazón de piedra [Película].
Verhoeven, P. (Dirección). (1985). Los señores del acero [Película].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Guillermo López Aliaga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.







13.png)


