Juan Madrid and Imanol Uribe: Días contados, terrorism, novel and cinema
DOI:
https://doi.org/10.24310/fotocinema.31.2025.21385Keywords:
Imanol Uribe, novel, terrorism, adaptation, Juan MadridAbstract
This article seeks to reflect on the film adaptation of the novel by Juan Madrid Dias contados by the Basque director Imanol Uribe in the panorama of cinema about the terrorist group ETA. The novel portrays the years of the “movida madrileña” through a police plot in which the political world and the world of drugs are integrated in the Malasaña neighborhood. Uribe's transposition to the cinema inserts a small part of that plot into the world of ETA and the preparation of an attack on a police station in Madrid. The differences are evident. The article tries to explain the dependencies and independences of the two works and the changes in their passage from literature to cinema.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Aguirresarobe, J. (2004), Luces y sombras en el cine de Imanol Uribe, Semana Internacional del Cine de Valladolid.
Altares, G. (2000). Cine y terrorismo. En El País, 26/3/2000.
Alonso, M. y Merino, F.J. (2022). Alquimistas del malestar. Del proyecto Weimar al trumpismo global. Trea.
Angulo, J., Heredero, C.F. y Rebordinos, J. L. (1994). Entre el documental y la ficción. El cine de Imanol Uribe. Filmoteca Vasca.
Aranzubía, A., Zumalde, I. y Zunzunegui, S. (2010). Viaje a Ítaca. El caso de las adaptaciones al cine español de dos novelas de Unamuno. Revista Signa, nº19, 213-234.
Barrenechea, I. y López de Maturana, V. (2010), La conciencia del terrorista. En Esther Gaytán, Fátima Gil y María Ulled, Los mensajeros del miedo. Las imágenes como testigos y agentes del terrorismo. Rialp.
Baudrillard, J. (1987). Cultura y simulacro. Kairós.
Burguera, L. (2016). Cine documental sobre ETA y “conflicto vasco”. Universidad de València, Tesis Doctoral no editada. Universidad de Valencia. Cine documental sobre ETA y "conflicto vasco".
Carmona, L. M. (2004). El terrorismo y ETA. en el cine. Capitel.
Colmeiro, J. F, (1994). La novela policiaca española: teoría e historia crítica. Anthropos.
Crespo, T. (2006). Del cine a la bodega, El País. Disponible en: https://elpais.com/diario/2006/05/15/paisvasco/1147722015_850215.html
Cronin, P.; Ryan, F. & Coughlan, M. (2008). Undertaking a literature review: a step-by-step approach. British Journal of Nursing, 17(1), 38-43. https://doi.org/10.12968/bjon.2008.17.1.28059.
Felipe, F. de, Gómez, I. (2008), Adaptación. Trípodos.
Francescutti, P. (2004). La pantalla profética. Cuando las ficciones se convierten en realidad. Cátedra.
Frus, P. y Williams, C. (2010). Beyond Adaptation. Essays on Radical Transformations of Original Works. McFarland.
Geduld, H. (1981). Los escritores frente al cine. Fundamentos.
Gimferrer, P. (1985). Cine y literatura. Planeta.
Glaser, B. G. & Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory; Strategies for Qualitative Research. Adline Transaction.
Guerra Garrido, R. (1990). La carta. Espasa-Calpe.
Garrido Hornos, M.D. (2008). Fidelidad en el trasvase cinematográfico. Adaptación y legitimidad. Universidad de Valladolid.
Kracauer, S. (2008). De Caligari a Hitler. Una historia psicológica del cine alemán. Paidós.
Lagny, M. (1997). Cine e historia. Problemas y métodos en la investigación cinematográfica. Bosch.
Lerones, J.C. (2019). El espacio de la ciudad en la novela negra: Juan Madrid. Tesis doctoral no publicada. Universidad Complutense de Madrid. El espacio de la ciudad en la novela negra: Juan Madrid
Lotman, Y. (1988) La estructura del texto artístico. Itsmo.
Madrid, J. (2008). Días contados. Norma.
Madrid, J. (2008). Un beso de amigo. Bruguera.
Marcos Ramos, M. (2021). ETA catódica. Terrorismo en la ficción televisiva. Laertes.
Marcos Ramos, M. (2023). ETA en la pequeña pantalla, análisis de los telefilmes de temática etarra. Paralelo 31, nº25, pp. 34-56.
Marías, M. (1994). Primeros Planos. En Jesús Angulo, Carlos Heredero y José Luis Rebordinos, Entre el documental y la ficción. El cine de Imanol Uribe. Filmoteca Vasca.
Mota, D. (2022). Presentación: víctimas y memoria de la violencia política: del cine a la pequeña pantalla. Filmhistòria, vol 32, nº2.
Muñoz, F. “Fe de etarras”: más polémica en el cartel que en la película. En ABC, 11 oct. 2017. https://www.abc.es/play/cine/noticias/abci-etarras-mas-polemica-cartelpelicula-201709290844_noticia.html
Nancy, J.L. (2006), La representación prohibida. Buenos Aires: Amorrortu.
Ormazabal, L, M. (2017). La publicidad de Netflix que hiere a las víctimas de ETA. El País, sept.,2017. https://elpais.com/politica/2017/09/19/diario_de_espana/1505842295_470904.htm
Pablo, S. de (1998). El terrorismo a través del cine. Un análisis de las relaciones entre cine, historia y sociedad en el País Vasco. Comunicación y sociedad, Vol. XI, Nº2, 177-200.
Pablo, S. de (2017). Creadores de sombras. ETA y el nacionalismo vasco a través del cine. Tecnos.
Pablo, S. de y López de Maturana, V. (2019). La mirada cambiante. El terrorismo de ETA en el cine de Imanol Uribe. Cuadernos Hispanoamericanos, 834, 14-28. En https://cuadernoshispanoamericanos.com/la-mira-cambiante-elterrorismo-de-eta-en-el-cine-de-imanol-uribe.
Parejo Giménez, N. y Gómez Gómez, A. (2004). La muerte como representación. Segundas Jornadas Imagen, Cultura y Tecnología, pp. 357-366.
Pérez Bowie, J. A. (ed.) (2010). Reescrituras fílmicas: nuevos territorios de la adaptación. Ediciones Universidad de Salamanca.
Rodríguez, M. P. (2002). Mundos en conflicto. Aproximaciones al cine vasco de los noventa. Universidad de Deusto-Filmoteca Vasca.
Rodríguez, M. P. y Roldán, C. (2019). Transformaciones en la representación de la violencia y del terrorismo en el cine: el caso del País Vasco (2000-2017). Studia Iberica et Americana: journal of Iberian and Latin American literary and cultural studies, Issue 1-6, 47-61.
Roldán, C. (2001). Una apuesta suicida; ETA en el cine de Euskadi. Ikusgaiak, nº 5, Sociedad de Estudios Vascos, 181-205.
Salgado, N. (2020), De la imagen a la palabra: Brigada Central de Juan Madrid. Tonos Digital. Revista de Estudios Filológicos, nº38, 1-16.
Seger, L. (2007), El arte de la adaptación. Rialp.
Stam, R. (2004), The Theory and Practice of Adaptation. En R. Stam y A Raengo (eds.). Literature and Filme. A guide to the Theory and Practice of Film Adaptation (pp. 1-52). Oxford: Blackwell Publishing.
Talens, J. (1974), Novela picaresca y práctica de la transgresión. Júcar.
Vanoye, F. (1996). Guiones modelo y modelos de guion: argumentos clásicos y modernos del cine. Paidós.
Vázquez de Parga, S. (1981), Los mitos de la novela criminal. Planeta.
Veres, L. (2017). Los lenguajes del terrorismo. Tirant lo Blanc.
Veres, L. (2018). Las Brigadas Rojas y el cine. Tirant lo Blanc.
Veres, L. (2020). Terrorismo, cine y novela en la España del S. XXI. EU-topías. Revista De Interculturalidad, comunicación y Estudios Europeos, 6, 51–67. https://doi.org/10.7203/eutopias.0.18880.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luis Veres

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.







13.png)


