The visual metaphor in the universe of photographer Tatsuya Tanaka

architecturization of a miniature world

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi26.15571

Keywords:

Photography, visual metaphor, Tatsuya Tanaka, visual rhetoric, miniature, architecturization

Abstract

The work of the Japanese photographer Tatsuya Tanaka (1981) has recently attracted a great deal of interest. His discourse is based on the visual metaphor (from which so many photographers have drawn throughout history since the beginnings of photography, and especially in the avant-garde) but, unlike the latter, he confines it to a distinctly Japanese cultural environment: with miniatures that populate his images, linking his work to Japanese artisanal mythology, and to the dioramas formulated by Daguerre, which reconstructed suggestive scenes of everyday life. We will study four pieces with a methodology consisting of photographic analysis and an exclusive interview granted to us by the author himself. Our conclusions are that his proposal is radically referential, that it connects with the most atavistic Japanese artistic tradition but that, nevertheless, it is profoundly generational and designed for an audience that follows social media, especially instagram, where Tatsuya Tanaka has accumulated more than 4 million followers with only three published books.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Manuel Blanco, Universidad de Sevilla

Manuel Blanco Pérez (Seville, 1980) holds a degree in Hispanic Philology (US) and a PhD in Communication (US). Postgraduate in semiotics at the University of Bologna (Italy), Official Master in Communication and Culture, and Master in Applied Social Economy. He is a lecturer in the Faculty of Communication at the University of Seville. As an academic, he is the author of thirty high impact scientific articles and several books, including: Cine y Semiótica (University of Salamanca, 2020), Nuevo cine andaluz (Comunicación Social, 2020) and El Proyecto Fotográfico (University of Seville, 2022). As a photographer, he has been a reporter in countries such as Algeria, Syria, Lebanon, Jordan and Israel, and has published photographic books such as: Dissident Diary of New York (2005) and 28 rue Levert (2008). The film Al sur del sur (screened at the SEFF and the Iberoamericano, currently on filmin) is his directorial and screenwriting debut.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Delia Mihaela Cristea, Universidad Pablo de Olavide

Universidad Pablo de Olavide, España

References

Álvarez Gómez, R. (2018). Claves de la pintura barroca en el cine en blanco y negro de Akira Kurosawa. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, Núm. 16. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i16.4093
Ariza Pomareta, Javier (2020). El síndrome Gulliver: Interpretaciones del ser diminuto en el contexto artístico. Calle 14: revista de investigación en el campo del arte, 15 (27). https://doi.org/10.14483/21450706.15411
Arquero, I. y Deltell, L. (2021). Parodias en la fotografía actual: Chema Madoz, Joan Fontcuberta y Cristina de Middel. En M. Blanco Pérez y N. Parejo (Eds.), Historias de la Fotografía en el s. XXI (pp. 185-206). Comunicación Social.
Blanco Pérez, M. (2020). Fotografía aérea con tecnología drone. Tipología y aplicaciones. Discursos Fotográficos, 16(29). http://dx.doi.org/10.5433/1984-7939.2020v16n29p76
Blanco Pérez, M. (2022a). El discurso fotográfico en los premios World Press Photo (1955-2021): tecnología, política y medios. Revista Latina de Comunicación Social, 80. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1543
Blanco Pérez, M. (2022b). Cine, fotografía y arquitectura: la composición simétrica y la noción de arquitecturización en la obra de Wes Anderson. Antecedentes visuales de la película La crónica francesa (2021). Arte, Individuo y Sociedad, Vol. 34 (4). https://dx.doi.org/10.5209/aris.78848
Bustos, E. (2000). La metáfora ensayos transdisciplinares. Fondo de Cultura Económica (UNED).
Català Domenech, J. M. (2012). El murmullo de las imágenes, Imaginación, documental y silencio. Shangrila.
Croft, W. y Cruse, D. A, (2008). Lingüística cognitiva. Akal.
Daguerre, L. (1839). Historia y descripción de los procederes del daguerrotipo y diorama. Ediciones Juan Francisco Piferrer (Barcelona).
Del Río, V. (2021). La memoria de la Fotografía. Historia, documento y ficción. Cátedra.
Draaisma, D. (1998). Las metáforas de la memoria. Una historia de la mente. Alianza.
Fernández Urtasún, R. (2020). Concepto y materia: objetos cotidianos en la obra de Joan Brossa y Antoni Tàpies. Hispanic Studies and Researches on Spain, Portugal and Latin America, 97. https://doi.org/10.1080/14753820.2020.1768678
Gambra, J. M. (1990). La metáfora en Aristóteles. Anuario Filosófico, 23. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/832/4/3.%20LA%20METÁFORA%20EN%20ARISTÓTELES%2c%20JOSÉ%20MIGUEL%20GAMBRA.pdf
Gómez Alonso, R. (2018). Fotografía y ruina en el siglo XIX: búsqueda y rememoración del tiempo pasado. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, Vol. 12. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2016.v0i12.6035
Held, R. T., Cooper, E. A., O’Brien, J. F., y Banks, M. S. (2010). Using Blur to Affect Perceived Distance and Size. ACM Trans. Graph, 29(2). http://doi.acm.org/10.1145/1731047.1731057
Ishihara, S. (2021). La estación del sol. Gallo Negro.
Jauss, H. R. (2013). La historia de la Literatura como una provocación. Gredos.
Kawamura, W. y Pando García-Pumarino, I. (2011). Un inrô lacado de Japón y el coleccionismo del arte asiático de los Galé. LIÑO. Revista Anual de Historia del Arte. Núm. 16. https://doi.org/10.17811/li.28.2022
Lakoff, G. y Johnson, M. (1980). Metáforas de la vida cotidiana. Cátedra.
Lesniewicz, P. (1982). Bonsái, árboles En Miniatura. Revertè.
Luna Lozano, S. y Martín Martínez, J. V. (2022). La fotografía como metáfora de la memoria. Estudio comparado de la fotografía de larga exposición y la fotografía promedio en el arte contemporáneo. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, Núm. 25. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi25.14478
Ozizk, C. (2016). Metáfora y memoria: ensayos reunidos. Mardulce.
Tanaka, S. (2018). Miniature Finalfantasy. Maná Books.
Tanaka, S. (2021). Mini Mondes: Scénes de vie miniature. Omaké.
Tanaka, S. (2022). Miniature Life al Home. Tankobon.
Tanaka, S. (2022). Entrevista inédita. Concedida por el autor con motivo del presente trabajo. Día 29 de julio de 2022. Original en inglés y japonés (todas las traducciones son nuestras).
Martín Núñez, M. y Marzal, J. (2021). El fotolibro como espacio de montaje: Toni Amengual y Julián Barón. En M. Blanco Pérez y N. Parejo (Eds.), Historias de la Fotografía en el s. XXI (pp. 185-206). Comunicación Social.
Marzal, J. (2007). Cómo se lee la fotografía. Cátedra.
Nakahira, T. (2018). La ilusión documental. Ca l'Isidret
Soriano, C. (2016). La metáfora conceptual. En I. Ibarretxe-Antuñano y J. Valenzuela (Dir.), Lingüística cognitiva (pp. 97-122). Anthropos.
Sougez, M.-L. (2006). Historia de la Fotografía. Cátedra.
Swift, J. (2015 [1726]). Los viajes de Gulliver. Euroliber.
Vadillo, M. (2010). Otra mirada: las fotógrafas de la Bauhaus. Universidad de Sevilla.

Published

2023-01-31

How to Cite

Blanco, M., & Mihaela Cristea, D. (2023). The visual metaphor in the universe of photographer Tatsuya Tanaka: architecturization of a miniature world. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (26), 309–328. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi26.15571