The visual metaphor in the universe of photographer Tatsuya Tanaka
architecturization of a miniature world
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi26.15571Keywords:
Photography, visual metaphor, Tatsuya Tanaka, visual rhetoric, miniature, architecturizationAbstract
The work of the Japanese photographer Tatsuya Tanaka (1981) has recently attracted a great deal of interest. His discourse is based on the visual metaphor (from which so many photographers have drawn throughout history since the beginnings of photography, and especially in the avant-garde) but, unlike the latter, he confines it to a distinctly Japanese cultural environment: with miniatures that populate his images, linking his work to Japanese artisanal mythology, and to the dioramas formulated by Daguerre, which reconstructed suggestive scenes of everyday life. We will study four pieces with a methodology consisting of photographic analysis and an exclusive interview granted to us by the author himself. Our conclusions are that his proposal is radically referential, that it connects with the most atavistic Japanese artistic tradition but that, nevertheless, it is profoundly generational and designed for an audience that follows social media, especially instagram, where Tatsuya Tanaka has accumulated more than 4 million followers with only three published books.
Downloads
Metrics
References
Ariza Pomareta, Javier (2020). El síndrome Gulliver: Interpretaciones del ser diminuto en el contexto artístico. Calle 14: revista de investigación en el campo del arte, 15 (27). https://doi.org/10.14483/21450706.15411
Arquero, I. y Deltell, L. (2021). Parodias en la fotografía actual: Chema Madoz, Joan Fontcuberta y Cristina de Middel. En M. Blanco Pérez y N. Parejo (Eds.), Historias de la Fotografía en el s. XXI (pp. 185-206). Comunicación Social.
Blanco Pérez, M. (2020). Fotografía aérea con tecnología drone. Tipología y aplicaciones. Discursos Fotográficos, 16(29). http://dx.doi.org/10.5433/1984-7939.2020v16n29p76
Blanco Pérez, M. (2022a). El discurso fotográfico en los premios World Press Photo (1955-2021): tecnología, política y medios. Revista Latina de Comunicación Social, 80. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1543
Blanco Pérez, M. (2022b). Cine, fotografía y arquitectura: la composición simétrica y la noción de arquitecturización en la obra de Wes Anderson. Antecedentes visuales de la película La crónica francesa (2021). Arte, Individuo y Sociedad, Vol. 34 (4). https://dx.doi.org/10.5209/aris.78848
Bustos, E. (2000). La metáfora ensayos transdisciplinares. Fondo de Cultura Económica (UNED).
Català Domenech, J. M. (2012). El murmullo de las imágenes, Imaginación, documental y silencio. Shangrila.
Croft, W. y Cruse, D. A, (2008). Lingüística cognitiva. Akal.
Daguerre, L. (1839). Historia y descripción de los procederes del daguerrotipo y diorama. Ediciones Juan Francisco Piferrer (Barcelona).
Del Río, V. (2021). La memoria de la Fotografía. Historia, documento y ficción. Cátedra.
Draaisma, D. (1998). Las metáforas de la memoria. Una historia de la mente. Alianza.
Fernández Urtasún, R. (2020). Concepto y materia: objetos cotidianos en la obra de Joan Brossa y Antoni Tàpies. Hispanic Studies and Researches on Spain, Portugal and Latin America, 97. https://doi.org/10.1080/14753820.2020.1768678
Gambra, J. M. (1990). La metáfora en Aristóteles. Anuario Filosófico, 23. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/832/4/3.%20LA%20METÁFORA%20EN%20ARISTÓTELES%2c%20JOSÉ%20MIGUEL%20GAMBRA.pdf
Gómez Alonso, R. (2018). Fotografía y ruina en el siglo XIX: búsqueda y rememoración del tiempo pasado. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, Vol. 12. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2016.v0i12.6035
Held, R. T., Cooper, E. A., O’Brien, J. F., y Banks, M. S. (2010). Using Blur to Affect Perceived Distance and Size. ACM Trans. Graph, 29(2). http://doi.acm.org/10.1145/1731047.1731057
Ishihara, S. (2021). La estación del sol. Gallo Negro.
Jauss, H. R. (2013). La historia de la Literatura como una provocación. Gredos.
Kawamura, W. y Pando García-Pumarino, I. (2011). Un inrô lacado de Japón y el coleccionismo del arte asiático de los Galé. LIÑO. Revista Anual de Historia del Arte. Núm. 16. https://doi.org/10.17811/li.28.2022
Lakoff, G. y Johnson, M. (1980). Metáforas de la vida cotidiana. Cátedra.
Lesniewicz, P. (1982). Bonsái, árboles En Miniatura. Revertè.
Luna Lozano, S. y Martín Martínez, J. V. (2022). La fotografía como metáfora de la memoria. Estudio comparado de la fotografía de larga exposición y la fotografía promedio en el arte contemporáneo. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, Núm. 25. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi25.14478
Ozizk, C. (2016). Metáfora y memoria: ensayos reunidos. Mardulce.
Tanaka, S. (2018). Miniature Finalfantasy. Maná Books.
Tanaka, S. (2021). Mini Mondes: Scénes de vie miniature. Omaké.
Tanaka, S. (2022). Miniature Life al Home. Tankobon.
Tanaka, S. (2022). Entrevista inédita. Concedida por el autor con motivo del presente trabajo. Día 29 de julio de 2022. Original en inglés y japonés (todas las traducciones son nuestras).
Martín Núñez, M. y Marzal, J. (2021). El fotolibro como espacio de montaje: Toni Amengual y Julián Barón. En M. Blanco Pérez y N. Parejo (Eds.), Historias de la Fotografía en el s. XXI (pp. 185-206). Comunicación Social.
Marzal, J. (2007). Cómo se lee la fotografía. Cátedra.
Nakahira, T. (2018). La ilusión documental. Ca l'Isidret
Soriano, C. (2016). La metáfora conceptual. En I. Ibarretxe-Antuñano y J. Valenzuela (Dir.), Lingüística cognitiva (pp. 97-122). Anthropos.
Sougez, M.-L. (2006). Historia de la Fotografía. Cátedra.
Swift, J. (2015 [1726]). Los viajes de Gulliver. Euroliber.
Vadillo, M. (2010). Otra mirada: las fotógrafas de la Bauhaus. Universidad de Sevilla.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.