A Vespa for Luca
The incursion of real brands in Pixar movies
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi26.15527Keywords:
cine, animación, publicidad, product placement, pixarAbstract
This paper is a theoretical exploration of the application of the advertising placement tool in Pixar's animated films. Specifically, it is analyzed in the presence of real brands and fictitious brands in different films of the film company and their importance in the story. In an overall reading, the work carried out with the Vespa brand for the film Luca (Casarosa, 2021) stands out with special attention. It is an unprecedented case in the company's history and is paradigmatic for its storydoing. To carry out this study, an exploratory-descriptive methodology has been applied where the issue is deepened using audiovisual measurement and narratology tools. As a result, we obtain a qualitative study that reflects the importance of the use of commercial communication as a technique to design and communicate unique and interpretable stories by the contemporary viewer.
Downloads
Metrics
References
Amorós Pons, A. y Comesaña Comesaña, P. (2013). El cine de animación, transmisor de marcas y valores culturales. Historia y Comunicación Social, 18, 75-85. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44227
Balasubramanian, S. K.; Karrh, J. A. y Patwardhan, H. (2006). Audience response to product placements: An integrative framework and future research agenda. Journal of Advertising, 35(3), 115-141. https://doi.org/10.2753/JOA0091-3367350308
Balasubramanian, S. K. (1994). Beyond advertising and publicity: hybrid messages and public policy issues. Journal of Advertising, 23(4), 29-46.
Baños-González, M. y Rodríguez, T. (2012). Imagen de Marca y Product Placement. Madrid, ESIC.
Baskarada, S. (2014). Qualitative case studies guidelines. The Qualitative Report, 19(40), 1-25
Bassat, L. (2011). Inteligencia comercial. Barcelona, Plataforma editorial.
Bermejo, J. (2006). La eficacia de la publicidad narrativa: nuevos caminos para el anunciante. Publifilia, 9, 93-108.
Bermejo, J. (2009). Eficacia publicitaria del product placement en las series de ficción en función de la conectividad temporal y actitudes del espectador. Pensar la Publicidad, 3(1), 31-54.
Bouton, C.-C. y Yustas, Y. (2012). Product placement. La publicidad eficaz. Madrid, Pirámide.
Busch, A. (2016). ’Finding Dory’ Hooks Big Fish Promo Partners At Disney And Pixar. Deadline. Recuperado de: https://deadline.com/2016/04/finding-dory-promo-partners-disney-1201741568
Campo, L. (2007). El product placement como forma reciente de publicidad. Padres y Maestros, 306, 28-30.
Cascajosa, C. (2016). La cultura de las series. Madrid, Laertes.
Casetti, F. y Di Chio, F. (2010). Cómo analizar un film. Barcelona, Paidós Comunicación.
Castelló-Martínez, A. (2011). La saturación publicitaria en los nuevos entornos digitales: ¿una cuestión ética? En Suárez-Villegas, J.C. (Coord.) La saturación publicitaria en los nuevos entornos digitales: ¿una cuestión ética? (pp. 1128-1138). Madrid, Edufora.
Cuenca, N. (2019). Los arquetipos narrativos tradicionales en las películas destinadas al público infantil: Pixar Animation Studios (1995-2015). RAE-IC: Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 6(12), pp. 81-94
Del Pino, C. (2007). El anunciante en la era de la saturación publicitaria: Nuevas herramientas de comunicación. Ámbitos: Revista internacional de comunicación, 16, 299-309.
Del Pino, C. y Olivares, F. (2006). Brand Placement: integración de marcas en la ficción audiovisual. Barcelona, Gedisa.
Domènech, E. (2019). Pixar en la vida real: así luce el programa más genial de Disney+. Vanity Fair. Recuperado de: https://www.revistavanityfair.es/cultura/entretenimiento/articulos/pixar-vida-real-programa-disney/41487
Fecho, Ma.; Mitchell, B. y Williams, J. (2021). Underwater Procedural Vegetation on Pixar’s Luca. ACM Siggraph 2021 talks. pp. 1-2.
Fedele, M.; Planells de la Maza, A. y Rey, E. (2021). La ficción seriada desde el mitoanálisis: aproximación cualitativa a los argumentos universales en Netflix, Prime Video y HBO. El profesional de la información, 30(2). https://doi.org/10.3145/epi.2021.mar.21
Fu Guo, Y.; Hudders, L.; Lv, Wei, Li, M. y Duffy, V. G. (2019). Product Placement in Mass Media: A Review and Bibliometric Analysis. Journal of Advertising, 48(2), 215-231. 10.1080/00913367.2019.1567409
García, A. (2016). La educación literaria en la era digital: cultura participativa y espacios de afinidad. En A. E. Díez Mediavilla, V. Brotons Rico, D. Escandell Maestre y J. Rovira-Collado (Coords.), Aprendizajes plurilingües y literarios: Nuevos enfoques didácticos (pp. 975-979). Alicante, Publicacions de la Universitat d’Alacant.
Hauser, T. (2019). El arte de Wall-e. España, The Walt Disney Company Iberia.
Herhuth, E. (2014). Life, love, and programming: The culture and politics of WALL-E and Pixar computer animation. Cinema Journal, 53(4), pp. 53-75.
Holman, L. P. (2015). Finding Luxo: Discovering the Pixar Brand through Short Form Storytelling. Wesleyan University. Recuperado de: https://digitalcollections.wesleyan.edu/object/ir-987
Hudson, S.; Hudson, D. y Peloza, J. (2008). Meet the Parents: A Parents’ Perspective on Product Placement in Children’s Films. Journal of Business Ethics, 80(2), 289-304. http://dx.doi.org/10.1007/s10551-007-9421-5
Jialei, L. (2018). Creativity in the Translation of the Subtitles of Pixar Films. Transletters: International Journal of Translation and Interpreting, 1(1), pp. 37-63
Janssen, L.; Fransen, M.; Wulff, R. y Van Reijmersdal, E. (2016). Brand placement disclosure effects on persuasion: The moderating role of consumer self?control. Journal of Consumer Behaviour, 15(6), 503–15. https://doi.org/10.1002/cb.1587
Karrh, J. A. (1998). Brand Placement: A Review. Journal of Current Issues & Research in Advertising, 20(2), 31-49. https://doi.org/10.1080/10641734.1998.10505081
Kristofferson, K. y Dunn, L. (2019). The Brand That Wasn’t There: the Impact of Product Displacement on Brand Outcomes. En R. Bagchi, L. Block y L. Lee (Eds.), NA – Advances in Consumer Research Volume 47 (pp. 711-712). Duluth, Association for Consumer Research.
Laguía, N. (2020). De la madre de Bambi al matrimonio de Up: cómo Disney ha cambiado la familia. Nuestro tiempo, 706, pp. 32-40
Lehu, J.(2007). Branded entertainment: Product placement & brand strategy in the entertainment business. New York: Kogan Page Publishers.
Lenderman M. y Sánchez, R. (2008). Marketing experiencial: la revolución de las marcas. Madrid: ESIC.
Maldonado, M. (2019). El papel de la mujer en el cine de animación de Pixar. Skopos: revista internacional de traducción e interpretación, 10, pp. 101-112
Martí, J. (2010). Funny marketing. Consumidores, entretenimiento y comunicaciones de marketing en la era del branded entertainment. Valencia, Wolters Kluwer España.
Martí, J. (2011). Marketing y Publicidad en Internet. Básico. Madrid, StarBook Editorial.
Martí, J.; Aldás, Jo.; Currás, R. y Sánchez, I. (2010). El emplazamiento de producto: conceptualización, nuevos formatos y efectos sobre el consumidor. Teoría y Praxis, 8, 113-136.
Martínez-Rodrigo, E. y Martínez-Cabeza, J. (2020). La figura materna en el cine de Pixar. El caso de la saga de Los Increíbles. Historia y comunicación social, 25(1), 35-44.
Mas, J. S.; Méndiz, A. y Arjona, J. (2013). El nacimiento del ‘Emplazamiento de Producto’ en el contexto de la I Guerra Mundial: Hollywood y el período 1913-1920 como marcos de referencia. Historia y Comunicación Social, 18, 139-155.
McCracken, G. (1989). Who is the celebrity endorser? Cultural foundations of the endorsement process. Journal of Consumer Research,16(3), 310–321. https://doi.org/10.1086/209217
Medina, C. (2018). Pixar ¿Qué hay detrás de la imagen? Virtu@lmente, 6(2), 123-143.
Méndiz, A. (2007). Nuevas formas publicitarias. Patrocinio, product placement y publicidad en Internet. Málaga, Servicio de Publicaciones Universidad de Málaga.
Meyer, Ch. (2001). A Case in Case Study Methodology. Field Methods, 13(4), 329-352.
Morgado, M. (2008). Del product placement no se escapa nadie. Fòrum de recerca, 13, 388-396.
Ortiz, S. (2018). Las mejores referencias a Apple en las películas de Pixar. iPadizate. Recuperado de: https://www.ipadizate.es/2018/08/08/referencias-apple-peliculas-pixar/
Palomo-Domínguez, I. (2021). Del Mito a la vitalidad. El caso de la campaña de Cruzcampo de resucitó a Lola Flores. ADresearch ESIC, 26, 28-49.
Pereira Domínguez, M.(2005). Valores del cine de animación. Propuestas pedagógicas para padres y educadores. Barcelona: PPU.
Pérez-Guerrero, A. (2021). El hogar en los filmes de Pixar: uso creativo y significado. UMH-Sapientiae, 2(1), pp. 9-23.
Perlado-Lamo de Espinosa, M. (2007). Planificación de medios de comunicación de masas. Madrid: McGraw Hill.
Redondo, I. (2006). Product-Placement Planning. How Is the Industry Placing Brands in Relation to Moviegoer Consumption? Journal of International Consumer
Marketing, 18, 33-60.
Redondo, I. y Bernal, J. (2015). Product placement: una revisión teórico-práctica de sus capacidades y limitaciones. Interciencia, 40(12), 827-833.
Russell, C. (2002). Investigating the effectiveness of product placement in television shows: The role of modality and plot connection congruence on brand memory and attitude. Journal of Consumer Research, 29, 306-318.
Scolari, C. A. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto.
Schmitt, B. (1999). Experiential Marketing. Journal of Marketing Management. 15(1-3), pp. 53-67.
Segarra, T. (2009). Desde el otro lado del escaparate. Barcelona, Espasa Libros.
Seger, L. (2011). Cómo crear personajes inolvidables. Barcelona, Paidós Comunicación.
The Goodyear Tire & Rubber Company (2011). Goodyear Re-Teams with Disney and Pixar to Support the Release of Cars 2. PR Newswire. Recuperado de: https://www.prnewswire.com/news-releases/goodyear-re-teams-with-disney-and-pixar-to-support-the-release-of-cars-2-124189709.html
Torrano Palazón, J. y Flores López, E. (2007). Factores determinantes de la actitud hacia el product placement. En AEDEM (Eds.), El comportamiento de la empresa ante entornos dinámicos: XIX Congreso anual y XV Congreso Hispano Francés de AEDEM (pp. 18-27). Vitoria, AEDEM.
Tous, A. (2010). La era del drama en televisión: Perdidos, C.S.I.: Las Vegas, El ala oeste de la Casa Blanca y House. Barcelona, Advisory Board.
Veblen, T. (2014). Teoría de la clase ociosa. Madrid, Alianza Editorial.
Vela, V. (2014). Ratatouille estrena plaza y atracción en Disneyland Paris. El norte de Castilla. Recuperado de: https://www.elnortedecastilla.es/planes/201406/23/ratatouille-estrena-plaza-atraccion-20140623195611.html
Vidal, P. (2012). El caso del cuentacuentos: Publicidad y ficción, ficción y publicidad. Redmarka. Revista Digital de Marketing Aplicado, 9, 3-34.
Vilaplana-Aparicio, M.; Boix-Romero, J. y Ortiz, M. (2021). Análisis del emplazamiento de producto en tres series originales de Netflix. Comunicación Y Sociedad, 1-25. https://doi.org/10.32870/cys.v2021.8001
Isaacson, W. (2018). Steve Jobs: la biografía. Barcelona, Debolsillo.
White, G. (2021). Coding, Baiting, and Fishing: A Tale of Queerness in Pixar’s Luca. Cinema as Technology. Recuperado de: https://uw.pressbooks.pub/cat2/chapter/coding-baiting-and-fishing-a-tale-of-queerness-in-pixars-luca/
Wisley, T. y Mulatsih, S. (2022). Types of speech acts used by the main character in Luca movie. UNCLLE (Undergraduate Conference on Language, Literature, and Culture) 2(1), pp. 46-51
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.