El extraño viaje (to nowhere) by Fernando Fernán-Gómez

Bakhtin to Camilo José Cela via Baudelaire and Valle-Inclán

Authors

  • Santos Zunzunegui Catedrático Emérito de la Universidad del País Vasco Spain
  • Asier Aranzubia Profesor Titular Universidad Carlos III de Madrid Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi26.15319

Keywords:

Spanish Cinema, Bakhtin, Esperpento, Black Humor, Canival, Grotesque

Abstract

El extraño viaje (1964) by Fernando Fernán-Gómez is an exceptional example within that fertile current of Spanish cinema that prolongs a cultural tradition that is deeply rooted among us, for which esperpento and black humor are key notions. But besides being a very worthy heir to that grotesque side of Spanish popular culture cultivated, among others, by authors like Quevedo, Arniches and Valle-Inclán or painters like Goya and Solana, Fernán-Gómez's film is also a work crossed by foreign influences, Alfred Hitchcock's cinema being one of the most productive. In order to clarify to what extent El extraño viaje prolongs this tradition of the grotesque esperpento while at the same time allowing itself to be contaminated by contemporary cinema from abroad, this article analyzes the film in detail in the light of a series of notions coined by Mijail Bakhtin (dialogism, chronotope, carnivalesque, refiguration or ambivalent laughter) and the ideas of other authors who have reflected on the special predilection of the Spanish people for a certain type of humor, such as Camilo José Cela, Charles Baudelaire or Valle-Inclán himself

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bajtín, M. (1974). La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento. El contexto de François Rabelais. Barral Editores, Barcelona (edición original 1965).

Bajtín, M. (1978). Esthétique et théorie du roman. Gallimard (edición original 1975).

Bajtín, M. (1986). Problemas de la poética de Dostoievski. Fondo de Cultura Económica (primera edición en ruso en 1929; edición ampliada y definitiva en 1963).

Baudelaire, Ch. (1976a). De l’essence du rire et généralement du comique dans les arts plastiques. En Oeuvres complètes, vol. II. Gallimard (La Pléiade), p. 538.

Baudelaire, Ch. (1976b). Quelques caricaturistes étrangers. En Oeuvres complètes, vol. II. Gallimard (La Pléiade), pp. 569-570.

Beltrame, F. (1996). Teoria del grotesco. Ed. Della Laguna.

Benjamin, W. (1973). Discursos interrumpidos I. Taurus.

Castro de Paz, J. L. (2010). Fernando Fernán-Gómez. Cátedra.

Cela, C. J. (1994). El gallego y su cuadrilla. RBA Editores (edición original 1949).

Cueto, R. (ed.) (2010). El extraño viaje de Fernando Fernán Gómez. Ediciones de la Filmoteca.

De Regoyos, D. & Verhaeren, E. (2004). España negra. El Tilo (edición original 1899).

F. Heredero, C. (2008). Pedro Beltrán. La humanidad del esperpento. Filmoteca Regional Francisco Rabal.

González García, Á. (1998). José Gutiérrez Solana. En F. Calvo Serraller (Ed.), El realismo en el arte contemporáneo: 1900-1950. MAPFRE, pp. 147-165.

Gutiérrez Solana, J. (2000) La España negra. Comares (edición original 1920).

Kristeva, J. (1970). La poétique de Dostoievski. Seuil.

Llinás, F. & Angulo, J. (eds.) (1993). Fernando Fernán-Gómez. El hombre que quería ser Jackie Cooper. Ayuntamiento de San Sebastián.

Marías, M. (1970). El extraño caso de El extraño viaje, Nuestro Cine, 94, 54-56.

Muñoz Suay, R. (1998). Columnas de cine. Ediciones Filmoteca.

Salinas, P. (1970). Significación del esperpento o Valle-Inclán, hijo pródigo del 98. En Literatura española siglo XX. Alianza Editorial, pp. 86-114 (edición original 1941).

Sklovski, V. (1975). François Rabelais y el libro de M. Bajtín. En La cuerda del arco. Planeta, pp. 241-279.

Téllez, J. L. (1997). El extraño viaje. En J. Pérez Perucha (ed.), Antología crítica del cine español. Cátedra / Filmoteca Española, pp. 585-587.

Todorov, T. (1979). Bakhtine et l’alterité. Poétique, 40, 502-513.

Todorov, T. (1981). Mikhaïl Bakhtine et le principe dialogique, suivi de Écrits du Cercle de Bakhtine. París: Seuil.

Valle-Inclán, R. M. (1994). Entrevistas. Ediciones Pre-Textos.

VV. AA. (1985). Fernando Fernán Gómez. Acteur, réalisateur et écrivain espagnol. Presses Universitaires de Bordeaux.

Published

2023-01-30

How to Cite

Zunzunegui, S. ., & Aranzubia, A. (2023). El extraño viaje (to nowhere) by Fernando Fernán-Gómez: Bakhtin to Camilo José Cela via Baudelaire and Valle-Inclán. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (26), 91–111. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi26.15319