La Masacre de Trujillo: an approach to "the truth" from memory
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi25.14177Keywords:
Memory, Truth, Slaughter, Peace, Photography, ColombiaAbstract
La Masacre de Trujillo is one of the most rugged and infamous experiences of the Colombian armed conflict and also one of the case studies with begins about how to narrate the violence, alluding to words and images from the point of view of the victims, who find an opportunity in the current peacebuilding process in Colombia, also known as post-conflict or post-agreement. This article analyzes the way in which stories have been consolidated that ponder an approach to "the truth" of what happened, a matter that does not only correspond to an expectation of objectivity, but to an experience of a symbolic order in which communication processes have the ability to provide victims with a place for deliberation from and through photography. For these purposes, a compilation of photographic material has been made through which the underlying tensions between the official history and the memory of those affected are presented.
Downloads
Metrics
References
Aya, S. M. (2017). El Proceso de Paz en Colombia: dos pasos adelante, un paso atrás. Estudios internacionales (Santiago), 49(187), 163-179.
Borges, J. L. (1969). Elogio de la sombra. EMECÉ Editores.
Cabello-Tijerina, Paris, A., y Quiñones, K. (2019). La relevancia de la perspectiva territorial y femenina en la construcción de paz en Colombia. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 26(80), 1-25. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10559568009
Castillo, M., y Gamboa, R. (2012). La educación para la paz: una respuesta a las demandas sociales. Revista electrónica Diálogos Educativos, 12(23), 117-131.
Centro Nacional de Memoria Histórica (2014). “Patrones” y campesinos: tierra, poder y violencia en el Valle del Cauca (1960-2012). CNMH.
Comisión Nacional de Reparación y Reconciliación (2008). Trujillo, una tragedia que no cesa. Editorial Planeta.
Foucault, M. (2010). El coraje de la verdad. Fondo de Cultura Económica.
Ghilarducci, D. (2018). Víctimas y memoria histórica. las madres de plaza de mayo y el movimiento de víctimas de crímenes de estado en Colombia. Análisis Político, 31(93), 189–207. https://doi.org/10.15446/anpol.v31n93.75624
González, F. (2016). Poder y violencia en Colombia. Editorial Gente Nueva.
Goytisolo, J. (1985). Coto vedado. Seix Barral.
Gutierrez-Sanín, F (2020). ¿Un nuevo ciclo de guerra en Colombia? Editorial Debate.
Hurtado-Cadavid, J. (2019). El papel de la verdad en los procesos de re-subjetivación de las víctimas en Colombia. Análisis Político, 32(95), 62–81. https://doi.org/10.15446/anpol.v32n95.80830
Isaacs, J. (2010). María. Libros Hidalgo.
Jaramillo, J. (2014). Pasados y presentes de la violencia en Colombia. Estudio sobre las comisiones de investigación (1958-2011). Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
López-Aristizábal, L., y Guerrero, F. (2018). La tridimensionalidad de la víctima: un análisis del discurso en el proceso de transición colombiano. Análisis Político, 31(93), 169-188. doi: https://doi.org/10.15446/anpol.v31n93.75623
Martín-Barbero, J. (2005). Poner este roto país a comunicar. Signo y Pensamiento, 24(46), 163–169. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/3667
Melamed-Visbal, J. D. (2018). Participación política de las FARC-EP y apertura democrática para la construcción de la paz en Colombia: una aproximación esquemática. Izquierdas, (39), 86-109. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50492018000200086
Muñoz, F. (2000). La paz imperfecta. Editorial Universidad de Granada.
Pécaut, D. (2015). La experiencia de la violencia: los desafios del relato y la memoria. La Carreta Editores.
Pécaut, D. (2017). Daniel Pécaut. En busca de la nación colombiana. Conversaciones con Alberto Valencia. Penguin Random.
Reyes Mate, M. (2008). Justicia de las víctimas. Terrorismo, memoria y reconciliación. Anthropos.
Ricoeur, P. (2004). Tiempo y Narración I. Siglo del Hombre Editores.
Rodríguez-Pinzón, E. (2020). Colombia. La construcción de una narrativa de la memoria histórica como proceso político. Historia Y Memoria, (21), 109–135. https://doi.org/10.19053/20275137.n21.2020.9892
San Agustín (2017). Confesiones. Austral.
Sánchez Biosca, V. (2006). Cine y guerra civil española: del mito a la memoria. Alianza.
Traverso, E. (2007). El pasado, instrucciones de uso. Historia, memoria, política. Marcial Pons.
Urrea-Giraldo, F. (2021). Algunos factores desencadenantes del levantamiento popular en Cali. En Pensar la resistencia: mayo de 2021 en Cali y Colombia. Documentos especiales CIDSE no. 6 (167-182). Facultad de Ciencias Sociales y Económicas, Universidad del Valle. https://bit.ly/3cgzWN4
Ventura, B. (15 de mayo de 2012). La “Vía Nanclares” explicada en diez preguntas. ElDiario.es. https://www.eldiario.es/opinion/zona-critica/via-nanclares-explicada-preguntas_129_5346671.html
Villamizar-Herrera, D. (2020). Las guerrillas en Colombia, una historia desde los orígenes hasta los conflictos. Debate.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.