Inherited narratives and aesthetics in Spanish non-fiction films: cinematographic reminiscences of the filmography of Joaquim Jordà and José Luis Guerin
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.v23i.13033Keywords:
Non-fictional films, creative documentary, Joaquim Jordà, José Luis Guerin, cinematographic influencesAbstract
This article uncovers key features and creative strategies of the filmographies of Joaquim Jordà and José Luis Guerin and analyses their influence on Spanish non-fiction films in the new millennium, which constitutes one of the most interesting chapters in our recent cinematography. In this article, we combine an extensive review of the bibliography with the use of filmic textual analysis to determine a series of fundamental identifying features and topics that characterize Jordà and Guerin's work, including hybridization of genres, mixture of formats and resources, mise-en-situation, autobiographical nature, polyphony of voices, intermediality, biopolitical condition and creative use of sound. Subsequently, we have examined these principles in a series of works by young filmmakers like Isaki Lacuesta, Mercedes Álvarez, Carla Subirana among others, who have played a leading role in this blurred and prolific area between fiction and reality, which has generated a stimulating audiovisual production since the beginning of the XXI century, as well as an intense and prolific theoretical reflection.
Downloads
Metrics
References
Aguilar, S. (2018). Casos problemáticos para la teoría del documental. Perspectivas de la Comunicación, 11(2), 177-195. Recuperado de https://bit.ly/2P0522R
Arnau Roselló, R. & Gifreu Castells, A. (Coords.) (2020). Monográfico ‘Cartografías de lo real: de las nuevas subjetividades a las narrativas expandidas’. adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación, 19. Recuperado de https://bit.ly/3ts5BS0
Aubert, J. P. (2016). Seremos Mallarmé. La escuela de Barcelona: una apuesta modernista. Santander: Shangrila Ediciones.
Avilés, M. O. (2015). El paisaje sonoro en En la ciudad de Sylvia (José Luis Guerin, 2007). En A. Gómez & A. Melendo (Eds.), Paisajes Visuales (pp. 135-150). Cuadernos Artesanos de Comunicación, 97.
Balló, J. (2010). Cronología de una transmisión (El Máster de Documental de la UPF). En C. Torreiro (Ed.), Realidad y creación en el cine de no-ficción: (el documental catalán contemporáneo, 1995-2010) (pp. 105-121). Madrid: Cátedra.
Balló, J. (2011). Los Círculos del documental de creación. Academia revista del cine español, 178, 36-8. Recuperado de https://bit.ly/3ojUNm0
Benavente, F. (2012). Formas de resistencia en el documental español contemporáneo: en busca de los gestos radicales perdidos, Hispanic Review, vol. 80, 4.
Benavente, F. & Salvadó, G. (2009). Filmar al otro en el cine de Joaquim Jordà. Formats: revista de comunicació audiovisual, 5. Recuperado de https://bit.ly/3qsN4CW
Benet, V. J. (2012). El cine español: Una historia cultural. Barcelona: Paidós.
Bonet, E. (1993). Desmontaje: film, vídeo / Apropiación, reciclaje, Valencia: IVAM.
Brémard, B. (2019). En construcción: el marinero, la puta y el pescador. En J. L. Sánchez Noriega (Ed.), Imaginarios y figuras en el cine español de la postransición (pp. 247-265). Barcelona: Laertes.
Brenez, N. (2011). Mimesis 2. Correspondence between Jonas Mekas and José Luis Guerin. En J. Balló (Ed.), Todas las cartas. Correspondencias fílmicas (pp. 280-87). Barcelona: Centre de Cultura Contemporània de Barcelona e Intermedio.
Bruzzi, S. (2000). New Documentary: A critical introduction. London: Routledge.
Cabré, M. A. y Udina, D. (2003). Joaquín Jordá, entre la traducción y el cine. Vasos comunicantes: revista de ACE traductores, 26, 21-29.
Calvo de Castro, P. & Marcos Ramos, M. (2020). Nuevas voces en el documental latinoamericano a través del cine ensayo como herramienta para el cambio social. Área Abierta. Revista de comunicación audiovisual y publicitaria 20(3), 301-315. Recuperado de http://dx.doi.org/10.5209/arab.69584
Canet Centellas, F. J. (2013a). La fricción entre el azar y lo controlado en el cine de José Luis Guerin. Archivos de la Filmoteca, 72, 145-159.
Canet Centellas, F. J. (2013b). La reflexividad como género cinematográfico: El cine de José Luis Guerin como caso de estudio. En el II Congreso Internacional del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad (UPV/EHU) y el XIV Congreso Internacional de la Asociación Española de Historiadores del Cine (A.E.H.C.)
Caravaca Mompeán, J. (2016). La trama de los noventa. Historia crítica del cine documental español a finales del Siglo XX (1989–1999) [Tesis Doctoral]. Universidad Rey Juan Carlos. https://bit.ly/3cHkYQm
Casetti, F. y di Chio, F. (2010). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.
Castanon-Akrami, B. (2011). Renouveau du documentaire en Espagne et nouveau réalisme catalan: le Master en Documentaire de Création de l'Université Pompeu Fabra (Barcelone) [Tesis Doctoral]. Université de Reims Champagne Ardenne URCA. https://bit.ly/2P2N6o6
Castro De Paz, J. L. (2005). Materia para el ojo o el retorno a lo real. En I Congreso Internacional sobre el Cine Europeo Contemporáneo (CICEC). Universitat Pompeu Fabra.
Castro de Paz, J. L. (2014). Formal Trends in Spanish Cinema (1990-2011). Eu-topías: revista de interculturalidad, comunicación y estudios europeos, 8, 17-28. https://bit.ly/3cMZf97
Català, J. M. (2005). Écfrasis y film-ensayo. DeSignis: Publicación de la Federación Latinoamericana de Semiótica (FELS), 7, 223-235.
Català, J. M. (2010). La necesaria impureza del nuevo documental. Líbero, 13(25), 45-56. https://bit.ly/3bOHdDU
Català, J. M. (Coord.) (2013). El cine de pensamiento: formas de la imaginación tecno-estética. Barcelona, Castellón, València: UAB, UJI, UPF, PUV.
Català, J. M. & Cerdán, J. (2007a). Después de lo real: pensar las formas del documental, hoy. Archivos de la filmoteca: Revista de estudios históricos sobre la imagen, 57-58(1), 6-25. Recuperado de https://bit.ly/3eHafaw
Català, J. M. & Cerdán, J. (2007b). Teorizar desde la praxis: el interior del nuevo documental. Archivos de la filmoteca: Revista de estudios históricos sobre la imagen, 57-58(2), 220-221. Recuperado de https://bit.ly/2OBxnwt
Català, J. M., Cerdán, J. & Torreiro, C. (2001). Imagen, memoria y fascinación: notas sobre el documental en España, IV Festival de Cine Español de Málaga. Málaga: Ocho y Medio.
Cerdán, J. (2003). Quatre punts cardinals i un centre de gravetat per al documental contemporani. Quaderns del CAC, 16, 15-21. Recuperado de https://bit.ly/3bPytgY
Cerdán, J. (2005). Vindicación de la periferia. Revisión crítica de los márgenes del documental español contemporáneo. Archivos de la filmoteca: Revista de estudios históricos sobre la imagen, 49, 146-169. Recuperado de https://bit.ly/38Gzxll
Cerdán, J. & Torreiro, C. (2007). Al otro lado de la ficción: trece documentalistas españoles contemporáneos. Madrid: Cátedra.
Cobo-Durán, S. (2015). Modelo de análisis de estructuras narrativas en el cine de no-ficción. Un análisis filmográfico del realizador Ross McElwee [Tesis Doctoral]. Universidad de Sevilla.
Cobo-Durán, S. y Fernández Pichel, S. N. (2015). La "imagen resistencia" en la obra documental de Mercedes Álvarez. En V. Guarinos (Ed.), Apuntes de cine: homenaje a Rafael Utrera (pp. 27-37). Madrid: Delta.
Cobo-Durán, S.; Fernández Pichel, S. N. y Hermida, A. (2016). Imágenes Resistentes. Temáticas, Narrativas y Estéticas del otro cine español. Sevilla: Maclein y Parker.
Comella Dorda, B. (2010). Mirar la realidad. Una aproximación al Máster de Documental de Creación de la Universitat Pompeu Fabra (1997-2009) [Tesis Doctoral]. Universitat Rovira i Virgili. Recuperado de https://bit.ly/3lrYpCv
Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw- Hill.
Corner, J. (2000). Documentary in a post-documentary culture? A note on forms and their function. Changing Media–Changing Europe, Programme Team One (Citizenship and Consumerism), Working Paper No. 1. European Science Foundation.
Cuevas, E. (2003). Imágenes familiares: del cine doméstico al diario cinematográfico. Archivos de la Filmoteca, 45. Recuperado de https://hdl.handle.net/10171/2958
De la Torre Espinosa, M. (2015). Cines del yo: el documental autoficcional contemporáneo español. Bulletin of Hispanic Studies, (92)5, 567-582.
Dorsky, N. (2016). El cine de la devoción. Sevilla: Lumière.
España, K. (2018). La edad de oro del cine documental en España. Nuestro tiempo: revista cultural de cuestiones actuales, 700, s.p. Recuperado de https://bit.ly/3eJX60n
Fernández Guerra, V. (Ed.) (2014). Territorios y Fronteras II. Emergencias y urgencias en el cine documental español. Bilbao: Universidad del País Vasco.
Fernández Guerra, V. (Ed.). (2015). Revisitando el cine documental: de Flaherty al webdoc. CAC-Cuadernos Artesanos de Comunicación, 83. La Laguna: SLCS.
Fernández Guerra, V. & Alonso Ruiz de Erentzun, E. (2015). Desterritorialización, modulación y puntos de inflexión en el documental contemporáneo español. En V. Fernández Guerra (Ed.). Revisitando el cine documental: de Flaherty al webdoc (pp. 79-103). CAC-Cuadernos Artesanos de Comunicación, 83. La Laguna: SLCS.
Ferna?ndez Guerra, Vanessa & Gabantxo, Miren (Eds.) (2012). Territorios y fronteras: Experiencias documentales contemporáneas. Bilbao: Universidad del Pai?s Vasco.
García Ferrer, J. M. & Rom, M. (2001). Joaquín Jordá. Barcelona: Associació d'Enginyers Industrials de Catalunya.
García López, S. (2012). Hincándole el diente a lo real: las óperas primas salidas de los másteres de creación documental de Barcelona. Dos estudios de caso: Nedar/Nadar (Carla Subirana, 2008) e Iván Z (Andrés Duque, 2004). En N. Berthier & A. Fernández Reyes. Ópera prima documental, 1990-2010 (pp. 121-143). París-Guadalajara: Université de la Sorbonne-Paris IV / Universidad de Guadalajara.
Gómez Tarín, F. J. (2010). El análisis de textos audiovisuales. Significación y Sentido. Valencia: Shangri-la Ediciones.
Gómez Tarín, F. y Marzal-Felici J. (s.f.). Una propuesta metodológica para el análisis del texto fílmico. [Realizado en el marco del proyecto de investigación ‘Diseño de una base de datos sobre patrimonio cinematográfico en soporte hipermedia. Catalogación de recurso expresivos y narrativos en el discurso fílmico’, financiado por el Ministerio de Educación y Ciencia, código 04I355.01/1.] Recuperado de https://bit.ly/3c1acVo
Guerra, C. (2006). Un cine de situación. Nosferatu: Revista de cine, 52, 4-10.
Guerra, C. (2014). La militància biopolítica de Joaquim Jordà. Cinema Comparat/ive Cinema (II)5, 50-55. Recuperado de https://bit.ly/38gRSoK
Jordà, J. (2004). Acróstico incompleto dedicado a Marc Recha. Nosferatu: Revista de cine, 46, 4-6.
Jordà, J., & Recha, M. (2003). Entre Méliès y Lumière: Conversación entre los directores Joaquim Jordà y Marc Recha. Quaderns del CAC, 16, 23-28.
Lacuesta, I. (2001). Una apuesta contra Joaquín Jordá. En J. M. García Ferrer y M. Rom, Joaquín Jordá (pp. 138-141). Barcelona: Associació d'Enginyers Industrials de Catalunya.
Liberia Vayá, I. (2012). Joaquim Jordà y el documental de creación: fragmentación narrativa, hibridación realidad-ficción y conciencia de la representación en la construcción del relato. Comunicación. Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, 1(10), 371-386. https://bit.ly/3l1pTia
Liberia Vayá, I. (2013). Ética y estética del film-ensayo. Un estudio de caso: Monos como Becky. Ponencia invitada en ‘II International Conference on Media Ethics’. Universidad de Sevilla y Fundación Tres Culturas.
Liberia Vayá, I. (2018). Joaquim Jordà y el activismo disidente: cine dialógico, pedagogía colectiva y resistencia popular. Comunicación en ‘I Congreso Internacional de Cultura Popular’. Universidad de Sevilla.
Lomillos, M. Á. (1998). El cine de José Luis Guerín: cuando el metacine se convierte en meta. Banda aparte, 12, 26-29.
Lorente, E. (2014). Correspondencias fílmicas en la ciudad expandida: Guerín-Mekas. AusArt Journal for Research in Art, 2-1, junio, 69-77.
Manresa, L. (2006). Joaquín Jordá: la mirada lliure. Barcelona: Pòrtic.
Mayer, M. (2007). La ville, espace d’une rencontre. Le marin et la putain dans En construcción, de José Luis Guerin. Cahiers d'études romanes, 16, 115-127.
Mayer, M. (2008). La condition urbaine : En construcción, un film de José Luis Guerin. Cahiers d'études romanes, 19, 167-179.
Mayer, M. (2010). Le temps des fantômes. Approche de l’oeuvre cinématographique de José Luis Guerin / El tiempo de los fantasmas. Aproximación cinematográfica de José Luis Guerin [Tesis Doctoral]. Universitat Pompeu Fabra y Université de Provence (Aix-Marseille).
Monterrubio Ibáñez, L. (2017). Tecnología digital y cine español contemporáneo (2000-2010). En busca de la modernidad perdida. Comunicación. Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Literatura, 15, 58-76. Recuperado de https://bit.ly/3cJpflM
Monterrubio Ibáñez, L. (2019). Dispositivos de enunciación del film-ensayo español contemporáneo: Evolución de la subjetividad ensayística y su pensamiento en acto”. Studies in Spanish & Latin American Cinemas, 16(3), 335–361. Recuperado de https://doi.org/10.1386/slac_00003_1
Moreno-Caballud, L. (2014). Looking amid the rubble: New Spanish documentary film and the residues of urban transformation (Joaquim Jordà and José Luis Guerín). Studies in Spanish & Latin American Cinemas, 11-1, 61-74.
Nichols, B. (2003). El documental performativo. En B. Sichel et al., Postvérité (pp. 196-221). Murcia: Centro Párraga.
Nichols, B. (2007). Cuestiones de ética y cine documental. Archivos de la Filmoteca. Revista de Estudios Históricos sobre la Imagen, 57-58(1), 29-45. Recuperado de https://bit.ly/3vwjUqw
Ortega, M. L. (2007). De memorias y olvidos. El documental latinoamericano contemporáneo. Cuadernos hispanoamericanos, 679, 19-27. Recuperado de https://bit.ly/3q7QBYI
Oroz, E. (2010). Can Tunis, Paco Toledo y José González Morandi, 2007. En C. Torreiro (Ed.), Realidad y creación en el cine de no-ficción: (el documental catalán contemporáneo, 1995-2010) (pp. 105-121). Madrid: Cátedra.
Pérez Morán, E. & Sánchez Noriega, J. L. (2020). Panorámica: entre las nuevas pantallas y la polifonía audiovisual. En J. L. Sánchez Noriega (Ed.), Cine español en la era digital: emergencias y encrucijadas (pp. 31-72). Madrid: Laertes.
Plantinga, C. (2005). What a Documentary Is, After All. Journal of Aesthetics & Art Criticism, 63(2), 105-117. Recuperado de https://bit.ly/3eJNPFs
Plantinga, C. (2007). Caracterización y ética en el género documental. Archivos de la Filmoteca. Revista de Estudios Históricos sobre la Imagen, 57-58(1), 46-67. Recuperado de https://bit.ly/3lk57ui
Puyal, A. (2012). Cineastas en el museo: José Luis Guerín. Archivos de la Filmoteca, 69, 104-119.
Quintana, A. (2005). Modelos realistas en un tiempo de emergencia de lo político. Archivos de la filmoteca: Revista de estudios históricos sobre la imagen, 49, 10-31. Recuperado de https://bit.ly/3gAecwZ
Reviriego, C. (17 de noviembre de 2005). Joaquín Jordá. Director de "Veinte años no es nada". El Cultural. Recuperado de https://bit.ly/30tJgXt
Riambau, E. (2013). La amenaza fantasma: las filmotecas frente? al? reto? digital. En A. Mercader y R. Suárez, Puntos de encuentro en la iconosfera. Interacciones en el audiovisual (pp. 11-83). Barcelona: Universidad de Barcelona, Colección Comunicación Activa.
Riambau, E., Salvadó, G. & Torreiro, M. (2006). “A mí la normalidad no me gusta”: un largo encuentro con Joaquín Jordá (Barcelona, 26/28-1-2006). Nosferatu: Revista de cine, 52, 40-79.
Riambau, E. & Torreiro, M. (1999). La Escuela de Barcelona: el cine de la "gauche divine". Barcelona: Anagrama.
Ruvira, F. (2006). Joaquín Jordá, una mente prodigiosa. Contrapicado: escritos sobre cine, 40. Recuperado de https://bit.ly/30Cpau9
Sainz Pezonaga, A. (2007). Singularidades. El marxismo desajustado de Joaquín Jordá. Youkali: revista crítica de las artes y el pensamiento, 4, 31-53. Recuperado de https://bit.ly/2OiVj7H
Sánchez Alarcón, M. I. & Díaz Estévez, M. (Eds.) (2009). Doc 21: panorama del reciente cine documental en España. Málaga: Luces de Gálibo.
Sánchez Noriega, J. L. (2001). Historia del cine. Teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión. Madrid: Alianza editorial.
Torregrosa, M. (2008). La naturaleza del cine de no ficción: Carl. R. Plantinga y la herencia pragmatista del signo. ZER: Revista de Estudios de Comunicación= Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, vol. 13/24, 303-315. Recuperado de https://bit.ly/3sv8bGO
Torreiro, C. (2010a). Realidad y creación en el cine de no-ficción: el documental catalán contemporáneo, 1995-2010). Madrid: Cátedra.
Torreiro, C. (2010b). De tendencias y autores (La configuración artística del documental catalán contemporáneo). En C. Torreiro (Ed.), Realidad y creación en el cine de no-ficción: (el documental catalán contemporáneo, 1995-2010) (pp. 33-59). Madrid: Cátedra.
Torreiro, C. & Cerdán, J. (2005). Documental y vanguardia. Madrid: Cátedra.
Vidal, N. (Ed.) (2006). Joaqui?n Jorda?. Torino: Museo Nazionale del Cinema, Fondazione Maria Adriana Prolo.
Villegas, J. M. (2014). José Luis Guerin; Descubriendo una Sintaxis Posible. BRAC: Barcelona, Research, Art Creation, 2/2, 169-200.
Weinrichter, A. (2004). Desvíos de lo real: el cine de no ficción. Madrid: T & B Editores.
Weinrichter, A. (Ed.) (2007). La forma que piensa: tentativas en torno al cine-ensayo. Pamplona: Gobierno de Navarra.
Weinrichter, A. (2009). Metraje encontrado. La apropiación en el cine documental y experimental. Gobierno de Navarra: Departamento de Cultura y Turismo-Institución Príncipe de Viana, Punto de Vista.
Weinrichter, A. (Ed.) (2010). Doc: el documentalismo en el siglo XXI. San Sebastián: Festival Internacional de Cine de San Sebastián.
Yohn, M. (2015). Una comparación de las teorías del cine documental de Bill Nichols y Carl Plantinga: fundamentos, definiciones y categorizaciones. Revista Cine Documental, 11, 29-51.
Youngblood, G. (2012). Cine expandido. Argentina: Universidad Nacional Tres de Febrero.
Zunzunegui, S. (2005). Vetas artísticas del cine español. En P. Poyato (Ed.), Historias(s), motivos y formas del cine español (pp. 9-21). Córdoba: Ed. Plurabelle.
Zunzunegui, S. (2007a). Acerca del análisis fílmico: el estado de las cosas. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 29, 51-58. Recuperado de https://bit.ly/3cATNGe
Zunzunegui, S. (2007b). Joaquín Jordà Catalá. En J. Cerdán & C. Torreiro, Al otro lado de la ficción: trece documentalistas españoles contemporáneos (pp. 173-206). Madrid: Cátedra.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.