Limits and paradoxes of a press photograph: analysis of a photo of Mothers of Plaza de Mayo during the military dictatorship in Argentina

Authors

  • Cora Gamarnik Facultad de Ciencias Sociales, UBA-UNM, Argentina Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.vi22.11706

Keywords:

Military dictatorship (1976-1983) in Argentina, Graphic journalism, Photography, Mothers of Plaza de Mayo, Journalistic photography, Politics

Abstract

This article addresses the story of a photograph that was used as a symbol of a possible reconciliation between the Mothers of the Plaza de Mayo and the military dictatorship in Argentina. On October 5, 1982, eight human rights organizations jointly called for a mobilization to demand the return, alive, of the detained and disappeared. That day a photograph was produced that appeared to show a hug between a policeman and a mother. The photograph had immediate media significance and was used to support a supposed policy of reconciliation between human rights organizations and the repressive forces, which in reality never existed. In turn image’s uses and interpretations allow us to analyze both the limitations and the possibilities of press photography when constituting itself as evidence and at the same time as a symbol of an event. The controversial nature and the success in journalistic and photographic terms places this image as a privileged object of study to analyze the relationship between dictatorship, media and photography as well as to reflect on the capacity of an image to dispute the historical meaning of a fact and to influence the public opinion.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Cora Gamarnik, Facultad de Ciencias Sociales, UBA-UNM, Argentina

Cora Gamarnik es Comunicadora social, Doctora en Ciencias Sociales,? Docente e investigadora del fotoperiodismo. Actualmente coordina del área de Estudios sobre Fotografía de la Facultad de Ciencias Sociales, UBA.?

https://es.wikipedia.org/wiki/Cora_Gamarnik

References

A las 17, en Plaza de Mayo, se hará la “Marcha por la Vida”. (5 de octubre de 1982). La Voz.
Algo más que una manifestación en Buenos Aires. (8 de octubre de 1982). El País.
Barthes, R. (1986). El mensaje fotográfico, La retórica de la imagen. En Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós.
Barthes, R. (2006). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Buenos Aires: Paidós.
Berger, J. (2017). Otra manera de contar. En Para entender la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.
Bousquet, J-P. (1983). Las locas de la Plaza de Mayo. Buenos Aires: El Cid.
Butler, J. (2010). Marcos de guerra. Las vidas lloradas. Buenos Aires: Paidós.
Calveiro, P. (1998). Poder y desaparición. Buenos Aires: Colihue.
CELS (2019). Superintendencia de Seguridad Federal: 43 años después de los hechos, el juicio terminó con condenas. Recuperado de https://www.cels.org.ar/web/2019/12/superintendencia-de-seguridad-federal-43-anos-despues-de-los-hechos-el-juicio-termino-con-condenas/
Después del abrazo del policía y la madre. El Pueblo se pregunta si algo cambió en el país. (8 de octubre de 1982). La Voz, p. 7.
Dubois, P. (2008). El acto fotográfico y otros ensayos, Capítulo 1. De la verosimilitud al índex. Pequeña retrospectiva histórica sobre la cuestión del realismo en fotografía. Buenos Aires: La Marca.
El abrazo partido. (11 de septiembre de 2011). La Jornada. Recuperado de http://www.diariojornada.com.ar/Noticia/Default.aspx?id=24537
El Campo Cine (2013). Fotos. Retrato de un país. Canal Encuentro. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=VMiK0KATSFo&feature=youtu.be
El Periodismo Gráfico Argentino, reseña (1984). Reportero Gráfico, (4), p. 28.
Ella es madre, él es hijo. (13 de octubre de 1982). Siete Días.
Filc, J. (1997). Entre el parentesco y la política. Familia y dictadura, 1976-1983. Buenos Aires: Biblos.
Franco, M. (2018). El final del silencio. Dictadura, sociedad y derechos humanos en la transición (Argentina, 1979-1983). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Gamarnik, C. (2010). La construcción de la imagen de las Madres de Plaza de Mayo a través de la fotografía de prensa. Revista Afuera. Estudios de Crítica Cultural. Artes Visuales, (9). Recuperado de http://www.revistaafuera.com/articulo.php?id=129
Gamarnik, C. (2020). Fotografía de prensa y dictadura en Argentina: la historia de un falso abrazo. En G. Aguila, S. Garaño & P. Scatizza (Eds.), La represión como política de Estado. Estudios sobre la violencia estatal en el siglo XX (pp. 169-194). Buenos Aires: Imago Mundi.
Gorini, U. (2006). La rebelión de las Madres. Historia de las Madres de Plaza de Mayo, Tomo I (1976-1983). Buenos Aires: Grupo Editorial Norma.
Joly, M. (2009). Introducción al análisis de la imagen. Buenos Aires: La Marca.
Mancuso, M. (2015). La Voz: el otro diario de los Montoneros. Buenos Aires: Punto de Encuentro.
Martínez, D. (30 de abril de 2008). Gallone le echa la culpa a la foto. Empezó el juicio contra tres policías retirados por la masacre de Fátima. Página 12, p. 1.
Más allá de las palabras, editorial. (7 de octubre de 1982). Clarín, p. 18
Pacífica concentración en el centro. (6 de octubre de 1982). Clarín, p. 48.
Pacífica marcha por la vida pese a la prohibición. (6 de octubre de 1982). Crónica.
Risler, J. (2019). La acción psicológica: dictadura, inteligencia y gobierno de las emociones (1955-1981). Buenos Aires: Tinta Limón.
Rodríguez, L. (2015). Cultura y dictadura en Argentina (1976-1983): estado, funcionarios y políticas. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura, 42 (2), 299-325. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.9184/pr.9184.pdf
Sánchez, M. V. (2009). Abrazar una imagen. Algunas reflexiones acerca de las relaciones entre imagen y memoria desde una fotografía. [CD-ROM del Primer Congreso de Sociólogos de la Provincia de Buenos Aires, La Plata].
Silveyra, S. (2008), Un tiempo después, Telefé. Recuperado de http://www.youtube.com/watch?v=JIW5IuOrOZQ&feature=related
Singular secuencia fotográfica. (7 de octubre de 1982). La Nación.
Soldado de Harguindeguy. (8 de julio de 2009). Página 12. Recuperado de http://www.pagina12.com.ar/diario/elpais/subnotas/127908-41032-2009-07-08.html

Published

2021-01-26

How to Cite

Gamarnik, C. (2021). Limits and paradoxes of a press photograph: analysis of a photo of Mothers of Plaza de Mayo during the military dictatorship in Argentina. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (22), 197–220. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.vi22.11706