LA NEUROLINGÜÍSTICA APLICADA A LA DIDÁCTICA DE LENGUAS EXTRANJERAS: LOS SISTEMAS DE MEMORIAS Y SUS IMPLICACIONES DIDÁCTICAS

Authors

  • Celia Cristina Contreras Asturias Universidad Veracruzana Mexico

DOI:

https://doi.org/10.24310/Entreculturasertci.vi7-8.11331

Keywords:

Neurolinguistics, Memory, System, Foreign Languages Didactics, Learning

Abstract

The reflections on Neurolinguistics applied to the study of language acquisition processes in individuals since the 70's, as well as the study of cognitive aspects, biological and affective variables and of the social aspects allow us to grasp an understanding, in the field of didactics of foreign languages, brain processes related to the development of linguistics skills and competences, the distinctiveness of the processes of language acquisition and learning, and the development of cognitive skills. In this way, we intend to account for the importance of considering, in our daily teaching activities, the complexity of the processes occurring in the development of cognitive skills in a foreign language; the main focus of this study being the functioning of memory building systems and its didactic implications.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aimard, Paule (1982). L’enfant et son langage. 3e édition. France, Ed. Sime.
Ausubel-Novak-Hanesian (1983). Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo. 2da. Edición. México, Ed. Trillas.
Baddeley, Alan D. (2007). Working memory, thought and action. USA, Ed. Oxford University Press.
Bogaards, Paul (1991). Aptitude et affectivité dans l’apprentissage des langues étrangères. France, Ed. Hatier/Didier.
Bourgine, Benôit et al. (2012). Darwinismes et spécificité de l'humain. France, Ed. Le Harmattan.
Calvo Charro, María et al. (2008). Hombres y mujeres: cerebro y educación. España, Ed. Almuzara.
Da Silva Gomes C., Helena María y Aline Signoret Dorcasberro (2000). Temas sobre la adquisición de una lengua extranjera. México, Ed. CELE-UNAM.
Degache, Christian (1992). Approche cognitive de l’acquisition des langues étrangères. France, Ed. CNED-Institut de Poitiers-Futuroscope/Université Stendhal Grenoble 3.
Gamon, David y Allen D. Bragdon (2010). Ejercicios Inteligentes: ejercicios de acondicionamiento para las seis zonas de la inteligencia. México, Ed. Tomo.
Gardner, Howard (1998). Les intelligences multiples. Pour changer l’école : la prise en compte des différentes formes d’intelligence. France, Ed. Retz.
Ginsburg (1977). Piaget y la teoría del desarrollo intelectual. España, Ed. Prentice Hall.
Vygotski, Lev (1995). Pensamiento y lenguaje. España, Ed. Paidós.

Published

2016-01-01

How to Cite

Contreras Asturias, C. C. (2016). LA NEUROLINGÜÍSTICA APLICADA A LA DIDÁCTICA DE LENGUAS EXTRANJERAS: LOS SISTEMAS DE MEMORIAS Y SUS IMPLICACIONES DIDÁCTICAS. Entreculturas. Revista De traducción Y comunicación Intercultural, (7-8), 139–149. https://doi.org/10.24310/Entreculturasertci.vi7-8.11331

Issue

Section

Artículos