Main Article Content

Miriam Liset Flores
CONICET UNNE
Argentina
Aníbal Bar
Universidad Nacional del Nordeste (Argentina)
Argentina
Vol. 5 No. 1 (2024), RESEARCHES, pages 55-74
DOI: https://doi.org/10.24310/mar.5.1.2024.15963
Submitted: Dec 27, 2022 Accepted: Dec 11, 2023 Published: Jan 31, 2024
Copyright How to Cite

Abstract

The objective of this work is to reconstruct the research-oriented training processes that are expressed during the university degree within the framework of a teaching team. Methodologically we assume the study of cases, reconstructed through documentary analysis, in-depth interviews and class observations. In this sense, two teaching teams with teaching and research functions of the Biological Sciences career are presented, belonging to two subdisciplines: Biology of Arthropods and Paleontology. The results contribute to the identification of an elective territory during university degree training, which we call: Research initiation classroom, an area in which students are gradually introduced into the real praxis of science in the company of a team with functions in teaching and research. One aspect to highlight is the leading position of the student since he assumes as a producer of disciplinary knowledge.

Agencies: CONICET UNIVERSIDAD NACIONAL DEL NORDESTE

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Aguirre, V. (2013). Trayectorias de formación de los Becarios de investigación en Ciencias Naturales en dos Facultades de la Universidad Nacional del Nordeste: Un estudio interpretativo . [Tesis de Maestría, Universidad Nacional del Nordeste].

Alliaud, A. y Antelo, E. (2009). Iniciarse a la docencia. Los gajes del oficio de enseñar. Profesorado, Revista Curriculum de formación del profesorado, 13(1), pp. 89-100. https://www.ugr.es/~recfpro/rev131ART6.pdf

Bar, A. (2013). Saberes y prácticas cognitivas en el contexto de la formación disciplinar en Biología [Tesis de Doctorado, Universidad Nacional del Nordeste]

Demuth, P. (2013). La construcción del conocimiento didáctico en profesores universitarios. [Tesis de Doctorado, Universidad de Sevilla, Sevilla, España]. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/60778

/2013demutlacon.pdf;jsessionid=D406665FAE93A9F6E7C8C1C25C692E37?sequence=1

Ojeda, V. y Salandro L. (2018). Adscripción a la docencia en la carrera del Profesorado de Inglés: práctica de afiliación y de formación docente. Praxis Educativa, 22,(1), 73-81. DOI: https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220107

Flores, M. y Bar, A. (2017). Territorios formativos para la investigación en Biología. La perspectiva de las directoras de equipos de investigación. En X Jornadas de Investigación Educativa. Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba.

Flores M. y Bar,A. (2019), “Los territorios de la formación para la investigación en Biología”, en Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), México, unam-iisue/Universia, 10,(29), 67-85, DOI: https://doi.org/10.22201/ iisue.20072872e.2019.29.523

Ickowicz, M. (2016). Universidad y Formación: las cátedras como espacio artesanal en la formación de los profesores universitarios. [Tesis de Doctorado, Universidad de Buenos Aires] http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/4366

Vasen, F. 2013 Las políticas científicas de las universidades nacionales argentinas en el sistema científico nacional. Ciencia, Docencia y Tecnología, 24,(46) 09 – 32. https://revistacdyt.uner.edu.ar/spanish/cdt_46/documentos/46_dossier01_vasen.pdf