Poetry & photography. A defense of the constructing view: an intermedial dialogue between Alberto García-Alix & Jenaro Talens
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.v0i20.7612Keywords:
intermediality, imagetext, poetry, photography, iconotext, autobiography, García-Alix, TalensAbstract
This article provides the reader with a comparatist analysis of the dialogic bonds between the photographic work of Alberto García-Alix and the poetry of Jenaro Talens, specifically on their collaboration in the book Lo que los ojos tienen que decir (Cátedra, 2014). Its methodology is grounded in a radical understanding of intermediality and the concepts of imagentext (WJT Mitchell 1994, 2019) and iconotext, the latter being coined by Talens himself to designate a series of his books where the poetic word mingles and interacts with the visual image. Our research identifies a series of poetic (theoretical) common categories, such as the discursive configuration of subjectivity, desire (both in a psychoanalytical and a comparatist perspective) and constructing view (mirada constructora) as creative forces in this collaboration, together with some photographic techniques that the poet imports and adapts to its language (framing, off camera, depth of field, light exposure). As a whole, this book comes out to be an extraordinary case of resistance to the aesthetical dominance of realism, choosing to adopt a shared strong materialist and space stance, open to poetic mistery and compromised with the deconstruction of any possible autobiography or self-portrait in the narrow sense of self and referential coincidence.
Downloads
Metrics
References
Barthes, R. (1982). La cámara lúcida: nota sobre la fotografía. Trad. Joaquím Sala Sanahuja. Barcelona: Gustavo Gili.
Benjamin, W. (2012). El truco preferido de Satán. Fotografías de A. García-Alix; trad. V. Forés y J. Talens (pról. J. Talens, epíl. A. Combarro). Madrid: Salto de página.
Bomholt, M.C. (2018). Poetry, Thought & Image Interwined. El truco preferido de Satán by Walter Benjamin & Alberto García-Alix. Comparative Studies in Modernism, n. 13, 299-310.
Eagleton, T. (2013). El acontecimiento de la literatura. Trad. Ricardo García Pérez. Barcelona: Península.
Fernández Serrato, J.C. (2015). La mirada de Orfeo: “entre” poesía e imagen en la poesía de Jenaro Talens. Valencia: Pre-Textos / Fundación Gerardo Diego.
García-Alix, A. (2008). Moriremos mirando: textos completos. Madrid: La Fábrica.
García-Alix, A. (2011). El paraíso de los creyentes. Catálogo de la exposición. Madrid: La Oficina.
García Alix, A. y Talens, J. (2014). Lo que los ojos tienen que decir. Madrid: Cátedra.
Gómez, C. & Sánchez-Mesa, D. (2011). La crónica de sucesos criminales en el discurso periodístico y el cinematográfico. El viaje de Edgar Neville entre la calle Fuencarral y Bordadores. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 20, 277-304. http://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/6268 DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol20.2011
Janés, C. y Talens, J. (2013). Según la costumbre de las olas Madrid: Salto de página.
Kibédi-Varga, A. (2000). “Criterios para describir las relaciones entre palabras e imagen”. En A. Monegal (Ed.) Literatura y pintura (pp.109-138). Madrid: Arco Libros, 109-138.
Mitchell, William J.T. (2019). La ciencia de la imagen. Iconología, cultural visual y estética de los medios. Madrid: Akal, Estudios Visuales.
Mitchell, William J.T. (1994) Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago: University of Chicago Press.
Monegal, A. (1998). Poesía e imagen en las vanguardias hispánicas. Barcelona: Tecnos.
Rajewsky, I. (2005). Intermediality, Intertextuality and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality. Intermedialites/Intermedialities, 6, 43-63. http://cri.histart.umontreal.ca/cri/fr/intermedialites/p6/pdfs/p6_rajewsky_text.pdf [última consulta, 25/07/2019]
Sánchez-Mesa, D. (2007). “La mirada que escribe. Relaciones intermediales en la poesía de Jenaro Talens”. En Fernández Serrato, Juan Carlos (ed.). Mi oficio es la extrañeza. Ensayos sobre la poesía de Jenaro Talens. Madrid: Biblioteca Nueva, 87-121.
Sánchez-Mesa, D. & Baetens, J. (2017). La literatura en expansión. Intermedialidad y transmedialidad en el cruce entre la literatura comparada, los estudios culturales y los new media studies. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 27, 6-27 https://papiro.unizar.es/ojs/index.php/tropelias/article/view/1536 (última consulta, 14/07/2017).
Talens, J. (1985). La mirada extranjera. Valencia: Fundación Instituto Shakespeare [edición no venal] (2a. ed. Madrid, Hiperión 1997), con fotografías de Michael Nerlich.
Talens, J. (1988). El sueño del origen y la muerte. Madrid: Hiperión, 1988.
Talens, J. (1988). Five Ways to Finish August. Minneapolis: Prisma Books. Con fotografias de Christine Cotaz-Bertholet. Estudio preliminar de Rene? Jara. Trad. de G. Colaizzi (texto bilingue).
Talens, J. (1989). Cenizas de sentido. Poesía 1962-1975. Madrid: Cátedra (1ª ed. 1975).
Talens, J. (1991). El largo aprendizaje. Poesía 1975-1991. Madrid: Cátedra.
Talens, J. (1991). Cine y (su)realismo. La concha y el reverendo frente a un perro andaluz. En El sujeto vacío. Cultura y poesía en el territorio Babel. Madrid: Cátedra, Frónesis, 2000, 149?169.
Talens, J. (1992). Moins qu’une image. Paris: Fondation Noesis. Con fotografías de Jean Paul Billerot. Trad. de D. Coste (texto bilingüe).
Talens, J. (1994). Orfeo filmado en el campo de batalla. Madrid: Hiperión.
Talens, J. (1995). De qué color son las princesas. Valencia: Episteme (ed. no venal)
Talens, J. (2000). El sujeto vacío. Poesía y cultura en territorio Babel. Madrid: Cátedra (Frónesis).
Talens, J. (2001). Profundidad de Campo. Madrid: Hiperión.
Talens, J. (2002a). Cantos rodados (Antología poética, 1960-2001). Madrid: Cátedra.
Talens, J. (2002b). “Escribir no es un sueño. Cada cosa sucede” (conversación con J.C. Fdez. Serrato, 2000). En S. Díaz (Ed.), Negociaciones. Para una poética dialógica, (pp.53-78). Madrid: Biblioteca Nueva.
Talens, J. (2002c). “Fragmentos de un diálogo radiofónico” (Conversación con Esteban Peicovich) Negociaciones. Para una poética dialógica, págs. 191?201.
Talens, J. (2015). El sueño de Einstein. Madrid: Editorial Salto de página.
Talens, J. (2015). Y se quedarán los pájaros cantando. Con fotografías de Michaël Nerlich. Cuenca: Segundo Santos Ed.
Williams, R. (1990). Television. Technology & Cultural Form. Londres: Routledge.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.