Poetry & photography. A defense of the constructing view: an intermedial dialogue between Alberto García-Alix & Jenaro Talens

Authors

  • Concha Gómez Universidad Carlos III Spain
  • Domingo Sánchez-Mesa University of Granada

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.v0i20.7612

Keywords:

intermediality, imagetext, poetry, photography, iconotext, autobiography, García-Alix, Talens

Abstract

This article provides the reader with a comparatist analysis of the dialogic bonds between the photographic work of Alberto García-Alix and the poetry of Jenaro Talens, specifically on their collaboration in the book Lo que los ojos tienen que decir (Cátedra, 2014). Its methodology is grounded in a radical understanding of intermediality and the concepts of imagentext (WJT Mitchell 1994, 2019) and iconotext, the latter being coined by Talens himself to designate a series of his books where the poetic word mingles and interacts with the visual image. Our research identifies a series of poetic (theoretical) common categories, such as the discursive configuration of subjectivity, desire (both in a psychoanalytical and a comparatist perspective) and constructing view (mirada constructora) as creative forces in this collaboration, together with some photographic techniques that the poet imports and adapts to its language (framing, off camera, depth of field, light exposure). As a whole, this book comes out to be an extraordinary case of resistance to the aesthetical dominance of realism, choosing to adopt a shared strong materialist and space stance, open to poetic mistery and compromised with the deconstruction of any possible autobiography or self-portrait in the narrow sense of self and referential coincidence.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Concha Gómez, Universidad Carlos III

Concha Gómez is Associate Lecturer at the department of Journalism and Audiovisual Communication of the University Carlos III (Madrid) and teaches in the Master degree in New Interactive Media and Multimedia Journalism at the University of Granada. She is author of various books about Spanish cinema and film directors like Vicente Aranda, Montxo Armendáriz or Carlos Saura. Her research interests includes the presence of women in Spanish Film industry. Between 1997 and 2001 she was responsible of the photographic exhibition series at Fnac España and in 2017 she curated the exhibition Colita. Flamenco at the Charles V Palace of the Alhambra (Granada). 

Domingo Sánchez-Mesa, University of Granada

Domingo SÁNCHEZ-MESA is full professor in Literary Theory & Comparative Literature at the University of Granada (UGR). He is the director of the Research project I+D+i «Narrativas Transmediales» (Nar-Trans, 2014-2020), http://www.nar-trans.com/  and coordinador of the collective volume Narrativas Transmediales: las metamorfosis del relato en los nuevos medios digitales (Gedisa, 2019).  His research interests and publications cover the theory and criticism of intermediality and transmediality, adaptation theory    (literature-cinema-videojuegames), contemporary literary theory (Literatura y cultura de la responsabilidad,1999; Claudio Magris: las voces de la literatura y el pensamiento, Biblioteca Nueva, 2019); literature & interactive digital technologies  (Literatura y cibercultura, 2004) and the imagology of immigration.   

References

Barthes, R. (1982). La cámara lúcida: nota sobre la fotografía. Trad. Joaquím Sala Sanahuja. Barcelona: Gustavo Gili.

Benjamin, W. (2012). El truco preferido de Satán. Fotografías de A. García-Alix; trad. V. Forés y J. Talens (pról. J. Talens, epíl. A. Combarro). Madrid: Salto de página.

Bomholt, M.C. (2018). Poetry, Thought & Image Interwined. El truco preferido de Satán by Walter Benjamin & Alberto García-Alix. Comparative Studies in Modernism, n. 13, 299-310.

Eagleton, T. (2013). El acontecimiento de la literatura. Trad. Ricardo García Pérez. Barcelona: Península.

Fernández Serrato, J.C. (2015). La mirada de Orfeo: “entre” poesía e imagen en la poesía de Jenaro Talens. Valencia: Pre-Textos / Fundación Gerardo Diego.

García-Alix, A. (2008). Moriremos mirando: textos completos. Madrid: La Fábrica.

García-Alix, A. (2011). El paraíso de los creyentes. Catálogo de la exposición. Madrid: La Oficina.

García Alix, A. y Talens, J. (2014). Lo que los ojos tienen que decir. Madrid: Cátedra.

Gómez, C. & Sánchez-Mesa, D. (2011). La crónica de sucesos criminales en el discurso periodístico y el cinematográfico. El viaje de Edgar Neville entre la calle Fuencarral y Bordadores. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 20, 277-304. http://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/6268 DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol20.2011

Janés, C. y Talens, J. (2013). Según la costumbre de las olas Madrid: Salto de página.

Kibédi-Varga, A. (2000). “Criterios para describir las relaciones entre palabras e imagen”. En A. Monegal (Ed.) Literatura y pintura (pp.109-138). Madrid: Arco Libros, 109-138.

Mitchell, William J.T. (2019). La ciencia de la imagen. Iconología, cultural visual y estética de los medios. Madrid: Akal, Estudios Visuales.

Mitchell, William J.T. (1994) Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago: University of Chicago Press.

Monegal, A. (1998). Poesía e imagen en las vanguardias hispánicas. Barcelona: Tecnos.

Rajewsky, I. (2005). Intermediality, Intertextuality and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality. Intermedialites/Intermedialities, 6, 43-63. http://cri.histart.umontreal.ca/cri/fr/intermedialites/p6/pdfs/p6_rajewsky_text.pdf [última consulta, 25/07/2019]

Sánchez-Mesa, D. (2007). “La mirada que escribe. Relaciones intermediales en la poesía de Jenaro Talens”. En Fernández Serrato, Juan Carlos (ed.). Mi oficio es la extrañeza. Ensayos sobre la poesía de Jenaro Talens. Madrid: Biblioteca Nueva, 87-121.

Sánchez-Mesa, D. & Baetens, J. (2017). La literatura en expansión. Intermedialidad y transmedialidad en el cruce entre la literatura comparada, los estudios culturales y los new media studies. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 27, 6-27 https://papiro.unizar.es/ojs/index.php/tropelias/article/view/1536 (última consulta, 14/07/2017).

Talens, J. (1985). La mirada extranjera. Valencia: Fundación Instituto Shakespeare [edición no venal] (2a. ed. Madrid, Hiperión 1997), con fotografías de Michael Nerlich.

Talens, J. (1988). El sueño del origen y la muerte. Madrid: Hiperión, 1988.

Talens, J. (1988). Five Ways to Finish August. Minneapolis: Prisma Books. Con fotografias de Christine Cotaz-Bertholet. Estudio preliminar de Rene? Jara. Trad. de G. Colaizzi (texto bilingue).

Talens, J. (1989). Cenizas de sentido. Poesía 1962-1975. Madrid: Cátedra (1ª ed. 1975).

Talens, J. (1991). El largo aprendizaje. Poesía 1975-1991. Madrid: Cátedra.

Talens, J. (1991). Cine y (su)realismo. La concha y el reverendo frente a un perro andaluz. En El sujeto vacío. Cultura y poesía en el territorio Babel. Madrid: Cátedra, Frónesis, 2000, 149?169.

Talens, J. (1992). Moins qu’une image. Paris: Fondation Noesis. Con fotografías de Jean Paul Billerot. Trad. de D. Coste (texto bilingüe).

Talens, J. (1994). Orfeo filmado en el campo de batalla. Madrid: Hiperión.

Talens, J. (1995). De qué color son las princesas. Valencia: Episteme (ed. no venal)

Talens, J. (2000). El sujeto vacío. Poesía y cultura en territorio Babel. Madrid: Cátedra (Frónesis).

Talens, J. (2001). Profundidad de Campo. Madrid: Hiperión.

Talens, J. (2002a). Cantos rodados (Antología poética, 1960-2001). Madrid: Cátedra.

Talens, J. (2002b). “Escribir no es un sueño. Cada cosa sucede” (conversación con J.C. Fdez. Serrato, 2000). En S. Díaz (Ed.), Negociaciones. Para una poética dialógica, (pp.53-78). Madrid: Biblioteca Nueva.

Talens, J. (2002c). “Fragmentos de un diálogo radiofónico” (Conversación con Esteban Peicovich) Negociaciones. Para una poética dialógica, págs. 191?201.

Talens, J. (2015). El sueño de Einstein. Madrid: Editorial Salto de página.

Talens, J. (2015). Y se quedarán los pájaros cantando. Con fotografías de Michaël Nerlich. Cuenca: Segundo Santos Ed.

Williams, R. (1990). Television. Technology & Cultural Form. Londres: Routledge.

Published

2020-01-30

How to Cite

Gómez, C., & Sánchez-Mesa, D. (2020). Poetry & photography. A defense of the constructing view: an intermedial dialogue between Alberto García-Alix & Jenaro Talens. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (20), 359–385. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.v0i20.7612

Issue

Section

Miscellany