The cinema of Mar Coll: catalan inheritances of Eric Rohmer
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2019.v2i19.6660Keywords:
Mar Coll, women, film studies, Catalunya, Eric Rohmer, Nouvelle VagueAbstract
This article makes a brief journey through the filmography of Mar Coll, unknown winner of a Goya award as the representative of an entire generation of Catalan women filmmakers who, working from Barcelona, struggle to emerge from invisibility. Thus, a study of the narrative content of the works that make up the filmography of Mar Coll (La última polaroid, Tres días con la familia y Todos queremos lo mejor para ella) is proposed through a comparative analysis of these with those of the filmmaker of the novelle vague Eric Rohmer, in order to see how the influence that Catalan picks up from the French ends up determining the multiple forms that characterize her cinematographic style. Thus, starting from a story that is woven from the sensitivity of his characters, the cinema of Coll combines a formal proposal that adapts to the circumstances of the conflicts of his narrative universe, creating a differentiated style characterized by a whole series of cinematographic approaches, both recurrent and recognizable.
Downloads
Metrics
References
Almendros, N. (1984). A Man with a Camera. Nueva York: Farrar Straus & Giroux.
Cami-Vela, M. (2014). Directoras de cine en Cataluña: un recorrido histórico. Revista d’Estudis Catalans, 27, 27-45.
Cardullo, B. (2012). Interviews with Eric Rohmer. Gosport: Chaplin Books.
Colaizzi, G. (2017). Mar Coll: Horizontes de Crisis. En Zurian, Francisco A. (Ed.), Miradas de Mujer. Cineastas españolas para el siglo XXI (pp. 109-122). Madrid: Editorial Fundamentos.
Cordero Sánchez L.P. (2017). María Ripoll: de Barcelona al mundo, un cine transnacional. En Zurian, Francisco A. (Ed.), Miradas de Mujer. Cineastas españolas para el siglo XXI (pp. 233-248). Madrid: Editorial Fundamentos.
Costa, J. (2009, 26 de junio). Una temprana madurez. Crítica de Tres días con la familia. El País. Recuperado de https://elpais.com/diario/2009/06/26/cine/1245967211_850215.html
Cousins, M. (2011). The Story of Film. Londres: Pavilion Books.
Deleuze, G. (1984). La imagen-movimiento. Barcelona: Paidós.
Entrevista a Mar Coll, directora de “Tres días con la familia” (2009, 2 de julio). Filmin. Recuperado de https://www.filmin.es/blog/entrevista-a-mar-coll-directora-de-tres-dias-con-la-familia
Gómez Tarín, F.J. (2006) El análisis del texto fílmico. Documento de la Universitat Jaume I. Recuperado de http://www.bocc.ubi.pt/pag/tarin-francisco-el-analisis-del-texto-filmico.pdf
Gubern, R. (2014). Historia del cine. Barcelona: Anagrama.
Gunning, T. (2014) Eric Rohmer and the legacy of cinematic realism. En Anderst, L. (Ed.) The Films of Eric Rohmer. French New Wave to Old Master (pp.23-32). Nueva York: Palgrave Macmillan.
Heredero, C.F. (2014, 24 de marzo). Joyas perdidas del cine español. “Todos queremos lo mejor para ella” de Mar Coll. Caiman Cuadernos de Cine. Recuperado de https://www.caimanediciones.es/joyas-perdidas-del-cine-espanol-todos-queremos-lo-mejor-para-ella-de-mar-coll/
Heredero, C.F. & Santamaría, A. (2010). Eric Rohmer. Madrid: Ediciones Cátedra.
Leigh, J. (2012). The Cinema of Eric Rohmer: Irony, Imagination, and the Social World. Londres: Continuum.
Losilla, C. (2013) Emerge “otro” cine español. Un impulso colectivo. Caimán Cuadernos de Cine, 19, 6-8
Martín Sanz, A. (2013, 20 de octubre). Entrevista a Mar Coll, directora de “Todos queremos lo mejor para ella”. El antepenúltimo Mohicano. Recuperado de https://www.elantepenultimomohicano.com/2013/11/mar-coll-entrevista.html
Méndez-Leite, F. (2009, 17 de abril). Para los que todavía confíen en nuevas vías para el cine español. Crítica de “Tres días con la familia.” Fotogramas. Recuperado de http://www.fotogramas.es/Peliculas/Tres-dias-con-la-familia#critFG
Monterde, J. E. (2004). Prólogo. La Nouvelle Vague a modo de balance. En La Nouvelle Vague. Sus protagonistas. (pp.9-22). Barcelona: Paidós.
Otero, I. (2017). Ellas: mujeres en el cine independiente español (3). Mar Coll abriendo el camino. Rinconete. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/el_rinconete/anteriores/julio_17/10072017_01.htm
Ribes, F. (2013, 14 de octubre). Mar Coll: “Mi primera película miraba hacia atrás, esta mira hacia adelante”. Barcelonés. Recuperado de http://barcelones.com/cultura/mar-coll-mi-primera-pelicula-miraba-hacia-atras-esta-mira-hacia-adelante/2013/10
Rohmer, E. (2000). El gusto por la belleza. Barcelona: Paidós.
Sontag, S. (2011). Sobre la fotografía. Barcelona: De bolsillo.
Tester, K. (2008). Eric Rohmer. Film as theology. Hampshire: Palgrave Macmillan.
Truffaut, F. (2007). Les films de ma vie. París: Champs arts.
Vilaró I Moncaisí, A. (2016). Entre la representación y la figuración. El cine de la Nouvelle Vague: una revisión histórica. Historia y Comunicación Social, 1 (21), 221-239.
Zurian, F. A. & Pérez Sañudo, D. & Vázquez Rodríguez, L. El falso boom de las mujeres directoras realizadoras españolas con un solo largometraje de ficción (2000-2015). En Zurian, Francisco A. (Ed.), Miradas de Mujer. Cineastas españolas para el siglo XXI (pp. 21-38). Madrid: Editorial Fundamentos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.