The cinema of Mar Coll: catalan inheritances of Eric Rohmer

Authors

  • Álvaro Martín Sanz Universidad Carlos III de Madrid Universitat Oberta de Catalunya Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2019.v2i19.6660

Keywords:

Mar Coll, women, film studies, Catalunya, Eric Rohmer, Nouvelle Vague

Abstract

This article makes a brief journey through the filmography of Mar Coll, unknown winner of a Goya award as the representative of an entire generation of Catalan women filmmakers who, working from Barcelona, struggle to emerge from invisibility. Thus, a study of the narrative content of the works that make up the filmography of Mar Coll (La última polaroid, Tres días con la familia y Todos queremos lo mejor para ella) is proposed through a comparative analysis of these with those of the filmmaker of the novelle vague Eric Rohmer, in order to see how the influence that Catalan picks up from the French ends up determining the multiple forms that characterize her cinematographic style. Thus, starting from a story that is woven from the sensitivity of his characters, the cinema of Coll combines a formal proposal that adapts to the circumstances of the conflicts of his narrative universe, creating a differentiated style characterized by a whole series of cinematographic approaches, both recurrent and recognizable.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Álvaro Martín Sanz, Universidad Carlos III de Madrid Universitat Oberta de Catalunya

Profesor asociado del grado de Diseño de la Universitat Oberta de Catalunya, Máster en Cinematografía por la Universidad de Córdoba y en Humanidades por la Universitat Oberta de Catalunya. Actualmente cursa estudios de Doctorado en Investigación de Medios de Comunicación en la Universidad Carlos III. Como cineasta, sus cortometrajes han sido seleccionados en más de trescientos festivales y merecedores de más de treinta premios, entre los que se incluye el de Mejor Cortometraje de Comedia de la Comic-Con de San Diego.

References

Almendros, N. (1984). A Man with a Camera. Nueva York: Farrar Straus & Giroux.

Cami-Vela, M. (2014). Directoras de cine en Cataluña: un recorrido histórico. Revista d’Estudis Catalans, 27, 27-45.

Cardullo, B. (2012). Interviews with Eric Rohmer. Gosport: Chaplin Books.

Colaizzi, G. (2017). Mar Coll: Horizontes de Crisis. En Zurian, Francisco A. (Ed.), Miradas de Mujer. Cineastas españolas para el siglo XXI (pp. 109-122). Madrid: Editorial Fundamentos.

Cordero Sánchez L.P. (2017). María Ripoll: de Barcelona al mundo, un cine transnacional. En Zurian, Francisco A. (Ed.), Miradas de Mujer. Cineastas españolas para el siglo XXI (pp. 233-248). Madrid: Editorial Fundamentos.

Costa, J. (2009, 26 de junio). Una temprana madurez. Crítica de Tres días con la familia. El País. Recuperado de https://elpais.com/diario/2009/06/26/cine/1245967211_850215.html

Cousins, M. (2011). The Story of Film. Londres: Pavilion Books.

Deleuze, G. (1984). La imagen-movimiento. Barcelona: Paidós.

Entrevista a Mar Coll, directora de “Tres días con la familia” (2009, 2 de julio). Filmin. Recuperado de https://www.filmin.es/blog/entrevista-a-mar-coll-directora-de-tres-dias-con-la-familia

Gómez Tarín, F.J. (2006) El análisis del texto fílmico. Documento de la Universitat Jaume I. Recuperado de http://www.bocc.ubi.pt/pag/tarin-francisco-el-analisis-del-texto-filmico.pdf

Gubern, R. (2014). Historia del cine. Barcelona: Anagrama.

Gunning, T. (2014) Eric Rohmer and the legacy of cinematic realism. En Anderst, L. (Ed.) The Films of Eric Rohmer. French New Wave to Old Master (pp.23-32). Nueva York: Palgrave Macmillan.

Heredero, C.F. (2014, 24 de marzo). Joyas perdidas del cine español. “Todos queremos lo mejor para ella” de Mar Coll. Caiman Cuadernos de Cine. Recuperado de https://www.caimanediciones.es/joyas-perdidas-del-cine-espanol-todos-queremos-lo-mejor-para-ella-de-mar-coll/

Heredero, C.F. & Santamaría, A. (2010). Eric Rohmer. Madrid: Ediciones Cátedra.

Leigh, J. (2012). The Cinema of Eric Rohmer: Irony, Imagination, and the Social World. Londres: Continuum.

Losilla, C. (2013) Emerge “otro” cine español. Un impulso colectivo. Caimán Cuadernos de Cine, 19, 6-8

Martín Sanz, A. (2013, 20 de octubre). Entrevista a Mar Coll, directora de “Todos queremos lo mejor para ella”. El antepenúltimo Mohicano. Recuperado de https://www.elantepenultimomohicano.com/2013/11/mar-coll-entrevista.html

Méndez-Leite, F. (2009, 17 de abril). Para los que todavía confíen en nuevas vías para el cine español. Crítica de “Tres días con la familia.” Fotogramas. Recuperado de http://www.fotogramas.es/Peliculas/Tres-dias-con-la-familia#critFG

Monterde, J. E. (2004). Prólogo. La Nouvelle Vague a modo de balance. En La Nouvelle Vague. Sus protagonistas. (pp.9-22). Barcelona: Paidós.

Otero, I. (2017). Ellas: mujeres en el cine independiente español (3). Mar Coll abriendo el camino. Rinconete. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/el_rinconete/anteriores/julio_17/10072017_01.htm

Ribes, F. (2013, 14 de octubre). Mar Coll: “Mi primera película miraba hacia atrás, esta mira hacia adelante”. Barcelonés. Recuperado de http://barcelones.com/cultura/mar-coll-mi-primera-pelicula-miraba-hacia-atras-esta-mira-hacia-adelante/2013/10

Rohmer, E. (2000). El gusto por la belleza. Barcelona: Paidós.

Sontag, S. (2011). Sobre la fotografía. Barcelona: De bolsillo.

Tester, K. (2008). Eric Rohmer. Film as theology. Hampshire: Palgrave Macmillan.

Truffaut, F. (2007). Les films de ma vie. París: Champs arts.

Vilaró I Moncaisí, A. (2016). Entre la representación y la figuración. El cine de la Nouvelle Vague: una revisión histórica. Historia y Comunicación Social, 1 (21), 221-239.

Zurian, F. A. & Pérez Sañudo, D. & Vázquez Rodríguez, L. El falso boom de las mujeres directoras realizadoras españolas con un solo largometraje de ficción (2000-2015). En Zurian, Francisco A. (Ed.), Miradas de Mujer. Cineastas españolas para el siglo XXI (pp. 21-38). Madrid: Editorial Fundamentos.

Published

2019-07-22

How to Cite

Martín Sanz, Álvaro. (2019). The cinema of Mar Coll: catalan inheritances of Eric Rohmer. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, 19, 327–350. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2019.v2i19.6660

Issue

Section

Miscellany