All that is solid melts into air. About The killing (Stanley Kubrick, 1956)

Authors

  • Malena Verardi Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) / Universidad de Buenos Aires (UBA), Argentina Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2019.v2i19.6654

Keywords:

Stanley Kubrick, The Killing, Film analysis, Spatiotemporal representation, Postwar society.

Abstract

The present article intends to analyze The Killing (Stanley Kubrick 1956). It establishes a relationship between the narrative configuration of the story and the formation of meanings about the film’s historical and political context.   The approach to the film’s formal organization focuses on the study of the modes of representation and construction of time and space, while the historical context is analyzed taking into account the presence of the film noir (crime thriller) in postwar American society. Thus, the analysis of the film’s formal organization is presented as a starting point for the problematization of a certain socio-historical situation. This approach does not imply understanding the cinema as an instance that illustrates a historical moment. Rather, it seeks to analyze it through its links with the social context it is part of and it contributes to shape.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Malena Verardi, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) / Universidad de Buenos Aires (UBA), Argentina

Doctora en Historia y Teoría de las Artes por la Universidad de Buenos Aires, Argentina; Magíster en Análisis del Discurso de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires y Licenciada en Artes Combinadas, de la misma Facultad. Es investigadora del CONICET (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas) y Profesora Adjunta a cargo de  la materia Historia del Cine Universal, de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

References

Berman, M. (1988). Todo lo sólido se desvanece en el aire. La experiencia de la Modernidad. Madrid: Siglo XXI.

Borde, R. y Chaumeton, E. (1958). Panorama del cine negro. Buenos Aires: Losange.

Bordwell, D. (1996) [1985]. La narración en el cine de ficción. Buenos Aires: Paidós.

Buss, R (2001). French film noir. Londres: Marion Boyars.

Campodónico, H. y Grilli, D. (1993). El cine del malestar. Revista El amante, 2 (12), 21-23.

Chion, M. (1993). La audiovisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Paidós.

Esquenazi, J.P. (2018). El film noir. Historia y significaciones de un género popular subversivo. Buenos Aires: El cuenco de plata.

Finol, L. (2016). Stanley Kubrick y la espiral del tiempo. Fotocinema: Revista Científica de Cine y Fotografía, (12) 239-262. Disponible: www.revistafotocinema.com/index.php?journal=fotocinema&page=article&op=view&path%5B%5D=357 doi:http://dx.doi.org/10.24310/Fotocinema.2016.v0i12.6045.

Gaudreault, A. y Jost, F. (1995) [1990]. El relato cinematográfico. Barcelona: Paidós.

Genette, G. (1989) [1972]. Figuras III. Barcelona: Lumen.

Heath, S. (1976). Narrative space. Screen, 17 (3), 68-112.

Higham, Ch. y Greenberg, J. (1968). Hollywood in the forties. Londres y New York: Zwemmer and A S Barnes & Co.

Hirsch, F. (2008) [1981]. The dark side of the screen: film noir. UK: Hachette.

Hobsbawm, E. (1998). Historia del siglo XX. Buenos Aires: Crítica.

Jameson, F. (1998). Teoría de la Postmodernidad. Madrid: Trotta.

Kagan, N. (1975). El cine de Stanley Kubrick. Buenos Aires: Ediciones Marymar.

Naremore, J. (2012). El cine negro. En G.P. Brunetta (Dir.), Historia mundial del cine. Madrid: Ediciones Akal.

Marx, K. [1867] (1974). La ideología alemana. Barcelona: Grijalbo.

Metz, Ch. (2002) [1968]. Ensayos sobre la significación en cine, tomo I. Buenos Aires: Paidós.

Ortega y Gasset, J (1916). Verdad y perspectiva. El espectador. Tomo I. Disponible: https://www.ensayistas.org/antologia/XXE/ortega/

Shrader, P. (1972). Apuntes sobre el film noir. Film Comment, 8, (1). Disponible: http://www.historiadeltraje.com.ar/archivos/notas%20sobre%20el%20film%20noir%20paul%20schrader.pdf

Telotte, J.P. (1989). Voices in the dark: the narrative patterns of film noir. Chicago: University of Illinois Press

Tuska, J. (1984). Dark cinema: American film noir in cultural perspective. Westport, Connecticut: Greenwood Press.

Published

2019-07-22

How to Cite

Verardi, M. (2019). All that is solid melts into air. About The killing (Stanley Kubrick, 1956). Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, 19, 237–254. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2019.v2i19.6654

Issue

Section

Miscellany