LA MÚSICA COMO LENGUAJE Y MEDIO DE COMUNICACIÓN. ECOS DEL LEJANO ORIENTE EN LA VANGUARDIA MUSICAL ORIENTALISMO Y JAPONISMO MUSICAL

Authors

  • Luisa Mª Gutiérrez Machó Universidad de Zaragoza Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Entreculturasertci.vi6.11544

Keywords:

Communication, Expression, Evocation, Music, Orientalism, Japonismo

Abstract

Music is a language across which human being can communicate and express. Sounds create a few harmonic structures to express ideas, feelings and generated images. At the end of the 19th century and beginning of the 20th century, the development of colonialism provokes the knowledge of the distant cultures. Cultural relations East-West will remain manifest, specially, in Art and Music.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

?ALMAZÁN TOMÁS, D. (1996-1997): "Japón y el Japonismo en La Ilustración Artística. Resumen de la Tesis de Licenciatura" en Artigrama nº 12, Revista del Dpto. de Historia del Arte de la Universidad de Zaragoza, Universidad de Zaragoza, Prensas Universitarias.

— (2000): "Japón y el Japonismo en las revistas ilustradas españolas (1870-1935). Resumen de Tesis Doctoral" en Artigrama nº15, Revista del Dpto. de Historia del Arte de la Universidad de Zaragoza, Universidad de Zaragoza, Prensas Universitarias.

ALMAZÁN TOMÁS, D. Y BARLÉS BÁGUENA, E. (1996-1997): "Japón y el Japonismo en La Ilustración Española y Americana" en Artigrama nº 12, Revista del Dpto. de Historia del Arte de la Universidad de Zaragoza, Universidad de Zaragoza, Prensas Universitarias.

BARLÉS, E. (2003): "Luces y sombras en la historiografía del arte japonés en España" en Artigrama nº 18. Revista del Dpto. de Historia del Arte de la Universidad de Zaragoza, Universidad de Zaragoza, Prensas Universitarias.

BARTHES, R. (1990): El imperio de los signos, Madrid. Mondadori.

BEASLEY, W.G. (1995): Historia contemporánea de Japón, Madrid, Alianza Editorial.

BENEDICT, R. (2003): El Crisantemo y la Espada. Patrones de la cultura japonesa, Madrid, Alianza Editorial.

BLANCO FREIJEIRO, A. (1989): El Arte Egipcio, Historia 16 (Historia del Arte; 1 y 2).

FAHR-BECKER, G. (1994): Grabados japoneses, Köln. Benedikt Taschen.

OCILLON, H. (1923): "L'estampe japonais et le peinture en Occident dans la 2ème moitié du XIX siècle", Actes du Congrès International d'Histoire de L'Art, París.

GARCIA GUTIERREZ, F. (1972): El Arte del Japón, Madrid, Espasa-Calpe, Col. "Summa Artis, Historia General del Arte", v. XXI.

— (1990): Japón y Occidente. Influencias recíprocas en el Arte, Sevilla, Ediciones Guadalquivir.

GIEDION, S. (1981): El presente eterno. Los comienzos de la arquitectura, Madrid, Alianza, Alianza Forma.

GUERVILLE, A.B. DE (1904): Au Japon, Paris, Alphonse Lemerre, Editeur LOTI, P. (1931): Madama Crisantemo, Barcelona, Editorial Cervantes.

MANNICHE, L. (1997): El arte egipcio, Madrid, Alianza, Alianza Forma.

SALAZAR, A. (1991): La música en la sociedad europea. El siglo XIX hasta la época contemporánea, Madrid, Alianza Editorial, Col.Alianza Música.

SALVETTI, G. (1986): Historia de la Música. El siglo XX, vol I, Turner Música, nº 10.

SCHOLES, P.A. (1984): Diccionario Oxford de la Música, Tomos I y II, Buenos Aires, Edhasa/Hermes/Sudamericana.

STANLEY-BAKER, J. (2000): Arte japonés, London, Ediciones Destino, nº61.

Published

2013-01-23

How to Cite

Gutiérrez Machó, L. M. (2013). LA MÚSICA COMO LENGUAJE Y MEDIO DE COMUNICACIÓN. ECOS DEL LEJANO ORIENTE EN LA VANGUARDIA MUSICAL ORIENTALISMO Y JAPONISMO MUSICAL. Entreculturas. Revista De traducción Y comunicación Intercultural, (5), 15–36. https://doi.org/10.24310/Entreculturasertci.vi6.11544

Issue

Section

Artículos