"Up, una caja en captura": propuesta interactiva para fomentar aspectos lingüísticos y sociales en el alumnado

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/isl.19.1.2024.17742

Keywords:

Educación Primaria, interdisciplinariedad, Lengua Castellana, emociones, tecnologías digitales

Abstract

From the educational scope, the benefits of audiovisual and interactive media are known in the acquisition of knowledge. For this reason, and as Primary Education teachers have created and implemented an educational, digital and interactive proposal associated with the area of Spanish Language and Literature, which not only contemplates merely curricular aspects but also emotional and social ones, in addition to contributing to a more comprehensive development in the student. Some of these children have specific needs for educational support in the area of Hearing and Language and difficulties in acquiring psycholinguistic skills related to speech. Therefore, the didactic proposal helps to discover, assess and alleviate risk situations such as expression difficulties, phonetic and phonological alterations, social isolation and others.

The common thread of this sequence of activities has been the Pixar film Up: A high-altitude adventure (2009), as it contains values where the characters reflect the capacity of human beings to interact and resolve conflicts. In this way, the main purpose of carrying out and implementing this work ―titled Up, a box in capture― has been to increase the interest of the students through playful challenges, which have helped them understand and internalize some basic knowledge. of the subject. Thus, the aim was to achieve the proposed objectives not only related to competence in linguistic communication, but also to interpersonal and intrapersonal skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Alicia Antolinos Sánchez, Universidad de Murcia

María Marco Martínez, Universidad de Murcia

References

Álvarez, J. M., Díaz, Y. & Molina, J. (2021). El código Cuomo. Las fábulas de María: una niña a la que no le gustaba la escuela. Dykinson.

Ambròs, A. (2009). La programación de unidades didácticas por competencias. Aula de Innovación Educativa, (180), 26-32.

Céspedes, R. & Ballesta, J. (2018). Acceso, uso y actitud de la tecnología en las escuelas de Educación Primaria. Aula Abierta, 47(3), 355-364. https://doi.org/10.17811/rifie.47.3.2018.355-364

Céspedes, R. (2017). La integración de las tecnologías de la información y de la comunicación (TIC) en los centros de Educación Primaria de la Región de Murcia [Tesis doctoral, Universidad de Murcia]. Digitum: Repositorio institucional de la Universidad de Murcia. https://bit.ly/3JkOeuB

Decreto n.º 209/2022, de 17 de noviembre, por el que se establece la ordenación y el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. Boletín Oficial de la Región de Murcia, núm. 267, de 18 de noviembre de 2022, 39896-40128.

Docter, P. & Peterson, B. (Directores). (2009). Up: Una aventura de altura [Película]. Walt Disney Pictures; Pixar Animation Studios.

Elizondo, C. (2020). Ámbitos para el aprendizaje. Una propuesta interdisciplinar. Octaedro.

Gómez-López, R. (2002). Análisis de los métodos didácticos en la enseñanza. Publicaciones, 32, 261-334. https://bit.ly/3w6yMyn

Granados, J. & Pagès, J. (2011). Las unidades didácticas de Conocimiento del Medio Social y Cultural. En A. Santisteban & J. Pagès (Coords.), Didáctica de Conocimiento del Medio Social y Cultural en la Educación Primaria (pp. 145-161). Síntesis.

Marco, M. & Bañón, D. (2016). Cambiemos la historia. Una creación hipertextual basada en las TIC. ISLL: Investigaciones sobre lectura, 5, 36-43. https://doi.org/10.37132/isl.v0i5.107

Martínez-Ezquerro, A. (2016). Las TIC en Lengua Castellana y Literatura: criterios de calidad y recursos didácticos. Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, (34), 1-10. https://bit.ly/3JsOEz0

Mora, F. (2022). Neuroeducador. Una nueva profesión. Alianza Editorial.

Porto, L. (2014). Proceso de socialización y cine de animación de Disney y Pixar: estudio del tratamiento y la recepción de los conflictos emocionales en la audiencia de 5 a 11 años. [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. Redined: Red de información educativa. https://bit.ly/3D0ambd

Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, núm. 52, de 2 de marzo de 2022, 24386-24504.

Sánchez-Montero, M. L. (2021). En clase sí se juega. Una guía práctica para crear tus propios juegos en el aula. Ediciones Paidós.

Trigueros, F. J., Campillo, J. M., Miralles, P. & Molina, J. (2021). The acquisition of historical competences in Spain: Perceptions of primary and secondary education teachers. En C. J. Gómez-Carrasco, P. Miralles & R. López-Facal (Eds.), Handbook of Research on Teacher Education in History and Geography (pp. 201-220). Peter Lang. https://doi.org/10.3726/b18091

Vicente-Yagüe, M. I. & Marco, M. (2013). Modelos holísticos, dialógicos e interdisciplinares: un nuevo reto para el profesorado de Educación Primaria. En J. J. Maquilón & N. Orcajada (Eds.), Investigación e innovación en formación del profesorado (pp. 61-75). Editum. https://bit.ly/3qg7AJV

Portada Artículo 6

Published

2024-06-28

How to Cite

Antolinos Sánchez, A., & Marco Martínez, M. (2024). "Up, una caja en captura": propuesta interactiva para fomentar aspectos lingüísticos y sociales en el alumnado. Investigaciones Sobre Lectura, 19(1), 123–138. https://doi.org/10.24310/isl.19.1.2024.17742

Issue

Section

Artículos