Nuevos ecosistemas transmedia para la promoción de la lectura en la era de los booktubers

New transmedia ecosystems for the promotion of reading in the era of booktubers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/isl.vi15.12563

Keywords:

Reading; Reading promotion; Social media; Interactive communication; Orientation for reading

Abstract

In the present work, the main constituent elements that make booktubers one of the primary agents of dissemination and promotion of reading on YouTube are analyzed. The principal objective of this study is to identify the main references from a series of variables among the community of booktubers in Spain (and in Spanish) that enable us to establish consumption patterns. To carry out this analysis, our starting point is the annotation made by Carbajo (2014) and Soto (2015) on the booktuber concept, for which we propose an update both in its definition and in its pragmatics. This initial delimitation allows us to analyze the similarities between youtubers and booktubers in relation to information issued, as well as enabling us to structure how the latter expand their types of videos in relation to their reading practices. The links between booktubers and their viewers are one of the values that we consider important for the study since they are widely disseminated among students at compulsory school age. The work concludes that there has been a consolidation of both the booktuber phenomenon and the number of its protagonists. The emotional involvement of this typology of video coincides with studies such as those by Chen & Wu (2019) in relation to the replicability of the videos generated on YouTube and other social networks, some of which may be the object of analysis in future works. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
34%
33%
Days to publication 
40
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
EduVerso, Universidad de Málaga

Author Biographies

José Hernández Ortega, Universidad Complutense de Madrid

Biodata

Doctor en Ciencias de la Educación - Universidad de Alcalá

Profesor facultad de Educación - Universidad Internacional de Valencia (VIU)

Profesor Lengua y Literatura en Educación Secundaria

Socio de la Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura

Grupos de investigación
  • Desarrollo tecnológico, exclusión sociocultural y educación. Referencia: 941445
Líneas de investigación Narrativas transmedia, Multimodalidad, Tecnología educativa, oralidad Web personal http://www.apuntesdelengua.com/blog  

Patricia Sánchez García, CSIC-Madrid

Graduada en Estudios Árabes e Islámicos con máster de profesorado. Doctoranda en Filosofía y Letras.

Predoctoral FPI. Fase Contrato

Instituto de Lenguas y Culturas del Mediterráneo y Oriente Próximo » Departamento de Estudios Judíos e Islámicos » Historia Cultural del Mediterráneo

José Rovira-Collado, Universidad de Alicante

Después de pasar 9 años como lector de lengua española (ELE) en Italia (Università degli studi Suor Orsola Benincasa di Napoli y Università degli studi di Salerno), se incorporó al Dept. de Innovación y Formación Didáctica. Sus investigaciones se han centrado en la Literatura Infantil y Juvenil (LIJ) y en el uso de las TIC para la didáctica de la lengua española y sus literaturas. También desde 2007 es coordinador académico de Unicómic, las jornadas del cómic de la Universidad de Alicante. 

Su blog personal es: http://www.literaturainfantilyjuvenileninternet.blogspot.com y su perfil de Twitter es @joserovira.

References

Álvarez Ramos, E., Romero Oliva, M. F. (2018). Epitextos milénicos en la promoción lectora: morfologías multimedia de la era digital. Letral, 20, pp. 71-85. http://hdl.handle.net/10481/59116

Aznar-Díaz, I, Trujillo-Torres, J. M., Romero Rodríguez, J.M., y Campos-Soto, M. N. (2019). Generación Niños YouTubers: análisis de los canales YouTube de los nuevos fenómenos infantiles. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 56, pp. 113-128. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i56.06

Bañares-Marivela, E., y Rayón-Rumayor, L. (2019). Multimodal narrative texts, creativity, and English teaching as a foreign language. In B. Christiansen y E. Turkina (Eds.), Advances in linguistics and communication studies (ALCS). Applied psycholinguistics and multilingual cognition in human creativity (pp. 103-123). Information Science Reference/IGI Global. http://dx.doi.org/10.4018/978-1-5225-6992-3.ch005

Bergé, G. (2018). ¿Qué leen los jóvenes? Los booktubers como prescriptores de literatura juvenil [Trabajo fin de Máster, Universitat Oberta de Catalunya] http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/83108/6/gbergeTFM0618memoria.pdf

Berzosa, M. (2017). Youtuber y otras especies: El fenómeno que ha cambiado la manera de entender los contenidos audiovisuales. Ariel-Fundación Telefónica. https://www.fundaciontelefonica.com/cultura-digital/publicaciones/581/

Blanc, N. (30 agosto, 2017). El fenómeno del retelling: el desafío de volver a contar historias clásicas. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/cultura/el-fenomeno-del-retelling-el-desafio-de-volver-a-contar-historias-clasicas-nid2057800

Burgess, Jean y Green, Joshua. (2009). YouTube: Online Video and Participatory Culture. Polity Press.

Calvo, V. (2018). Los blogs de los docentes que promocionan la lectura. Modelos de buenas prácticas. En G. Lluch (ed.), Claves para promocionar la lectura en la red (pp. 114-129). Síntesis

Carbajo, S. (2014). BookTubers o la pasión por los libros. En Toyoutome https://goo.gl/6xfHnh

Colle, R. (2011). El análisis de contenido de las comunicaciones. Tenerife, Sociedad Latina de Comunicación Social. http://cuadernosartesanos.org/067/cuadernos/11_Colle_interior.pdf

Cortés Vargas, J. H. (2018). El fenómeno booktuber y los nuevos tipos de lecturas que se están promocionando [Trabajo fin de máster, Universidad Francisco José de Caldas, Colombia]. http://repository.udistrital.edu.co/bitstream/11349/8835/1/CortesVargasJhonHernando2018.pdf

Domínguez, B. (2016). Análisis del fenómeno BookTube en España [Trabajo fin de máster, Universitat Politècnica de València]. Handle: https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/75319/DOM%C3%8DNGUEZ%20-%20An%C3%A1lisis%20del%20fen%C3%B3meno%20de%20BookTube%20en%20Espa%C3%B1a.pdf?sequence=3

Espinel, R. (16 julio 2018). 7 datos sobre el consumo de Youtube en España. Produccionaudiovisual.com. https://produccionaudiovisual.com/produccion-video-digital/consumo-youtube-en-espana/

Esteve, A. (2018). Los blogs especializados en la lectura. En G. Lluch (ed.), Claves para promocionar la lectura en la red (pp. 35-45). Síntesis.

Fajardo Pascagaza, E., Roa Rodríguez, C. A. y Cervantes Estrada, L. C. (2020). Complejizar la competencia en lenguaje, un terreno de transición entre lo lingüístico y lo multimodal. Revista Redipe, 9(4), pp.137-52. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i4.954

Feng, Y.L., Chen, C. C. y Wu, S. M. (2019). Evaluation of Charm Factors of Short Video User Experience using FAHP – A Case Study of Tik Tok APP. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 688. http://doi.org/10.1088/1757-899X/688/5/055068

Gómez Ruiz, C. (2014). Youtubers: fenómeno de la comunicación y vehículo de transmisión cultural para la construcción de identidad adolescente [Trabajo fin de máster, Universidad de Cantabria]. https://repositorio.unican.es/xmlui/handle/10902/4901

Gutiérrez, E., Rey, E., y Melo, L. (2018). Youtube. En C. A. Scolari (Ed.), Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula (pp. 94-98). Universitat Pompeu Fabra. http://transmedialiteracy.upf.edu/sites/default/files/files/TL_Teens_es.pdf

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2016). Metodología de la investigación (6ª edición). McGraw-Hill – Interamericana de México.

Instituto Nacional de Estadística (2018). Población que usa internet. INE. https://www.ine.es/ss/Satellite?L=es_ESyc=INESeccion_Cycid=1259925528782yp=1254735110672ypagename=ProductosYServicios%2FPYSLayout

Ko, H.C. y Wu, W.N. (2017). Exploring the Determinants of Viewers’ Loyalty toward Beauty YouTubers: A Parasocial Interaction Perspective. Proceedings of 2017 International Conference on Education and Multimedia Technology, pp. 81-86. https://doi.org/10.1145/3124116.3124130

Lluch, G. (2014). Jóvenes y adolescentes hablan de lectura en la red. Ocnos: Revista De Estudios Sobre Lectura, (11), pp. 7-20. https://doi.org/10.18239/ocnos_2014.11.01

Lluch, G. (2019). Els booktubers en català. Un constructe virtual?, Zeitschrift für Katalanistik(32), pp. 33-46. http://www.romanistik.uni-freiburg.de/pusch/zfk/32/06_Lluch.pdf

Lluch, G. y Sánchez-García, S. (2017). La promoción de la lectura: un análisis crítico de los artículos de investigación, Revista Española de Documentación Científica, 40 (4). http://dx.doi.org/10.3989/redc.2017.4.1450

López López, M. L. (2017). Booktubers y Literatura, Revista Publicando, 4(13), pp. 963-974. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/980/pdf_722

Martín, M. (1995). El análisis de contenido en la investigación sobre comunicación. Periodística, 8, pp. 67-74.

Montes, M., García, A. y Menor, J. (2018). Los vídeos de los adolescentes en YouTube: Características y vulnerabilidades digirtales. Comunicar, 54, pp. 61-69 https://doi.org/10.3916/C54-2018-06

Osses, S. L. y Valderrama, C. E. (2016). Producción de sentidos en medios comunitarios. Hacia la construcción de una Red Colaborativa, Nómadas, 49, pp. 269-272. https://dx.doi.org/10.30578/nomadas.n49a16

Paladines-Paredes, L-V., y Margallo, A.-M. (2020). Los canales booktuber como espacio de socialización de prácticas lectoras juveniles. Ocnos, 19(1), pp. 55-67. https://doi.org/10.18239/ocnos_2020.19.1.1975

Paterna Roda, A. (2018). La comunidad Booktube como propuesta para trabajar la animación a la lectura. En E. López-Meneses, D. Cobos Sanchiz, A. H. Martín Padilla, L. Molina García, y A. Jaén Martínez (Eds.), Experiencias pedagógicas e innovación educativa: Aportaciones desde la praxis docente e investigadora (pp. 987-998). Octaedro. http://hdl.handle.net/10433/6411

Pérez, V., Pastor, Y., y Abarrou, S. (2018). Los youtubers y la construcción de la identidad adolescente. Comunicar, 26(55), pp. 61-70 https://doi.org/10.3916/C55-2018-06

Quiles, M. C. (2020). Textos poéticos y jóvenes lectores en la era de internet: de “Booktubers”, “bookstagrammers” y “followers”, Contextos educativos, 25, pp. 9-24. http://doi.org/10.18172/con.4260

Rovira-Collado, J. (2017) Booktrailer y Booktuber como herramientas LIJ 2.0 para el desarrollo del hábito lector, Investigaciones Sobre Lectura, 7, 55-72. https://www.comprensionlectora.es/revistaisl/index.php/revistaISL/issue/view/12

Rovira Collado, J. (2016). Del blog de LIJ 2.0 al Booktuber en la promoción del hábito lector. Resed. Revista de estudios socioeducativos, 4, 37-51. http://hdl.handle.net/10498/18939

Rovira-Collado, J. y Mateo-Guillén, C. (2019). Social networks for Reading as a new Literary Training Space. Current Perspectives on Literary Reading. (pp.19-34), John Benjamins Publishing Company

Santos Sundstrom, A., Ernesto de Moraes, J. B. (2019). Bookshelf tour: the categorization of knowledge from the colletive discourse of booktubers. Em Questao. Universidade Federal Rio Grande Sul, 25(2), pp. 13-38. http://dx.doi.org/10.19132/1808-5245252.13-38

Scolari, C. (2018). Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. Ce.Ge. http://transmedialiteracy.upf.edu/sites/default/files/files/TL_Teens_es.pdf

Sorensen, K., y Mara, A. (2014). BookTubers as a Networked Knowledge Community. En M. Limbu, y B. Gurung (Eds.), Emerging Pedagogies in the Networked Knowledge Society: Practices Integrating Social Media and Globalization (pp. 87-99). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-4666-4757-2.ch004

Soto Helguera, L. A. (13 abril, 2015). Breve diccionario de nuevos términos para lectores despistados, Revistababar.com. http://revistababar.com/wp/breve-diccionario-nuevos-terminos-lectores-despistados/

Tomasena Glennie, J. M. (2016). Los videoblogueros literarios (booktubers): entre la cultura participativa y la cultura de la conectividad. [Trabajo fin de máster, Universitat Pompeu Fabra]. http://hdl.handle.net/10230/27963

Tomasena, J.M. (2019). Negotiating Collaborations: BookTubers, The Publishing Industry, and YouTube’s Ecosystem. Social Media + Society 1–12 https://doi.org/10.1177/2056305119894004

Torralba Miralles, G. (2018). Los futuros maestros se convierten en booktubers. Una práctica de fomento lector en el Grado en Maestro de Educación Primaria. Lenguaje y Textos, 47, pp. 13-24. https://doi.org/10.4995/lyt.2018.7986

Vizcaíno, A., Contreras, P., y Guzmán, M. D. (2019). Reading and informal learning trends on Youtube: The booktuber. Comunicar, 27(59), pp. 93-101. https://doi.org/10.3916/C59-2019-09

We are social (2020). Digital in 2020 España, Wearesocial.com. https://wearesocial.com/es/digital-2020-espana

Weeks, B., Ardèvol, A., y Gil de Zúñiga, H. (2017). Online influence? Social Media use, opinion, leadership, and political persuasion. International Journal of Public Opinion Research, 29(2), pp. 214-239. https://doi.org/10.1093/ijpor/edv050

Yarosh, S., Bonsignore, E., McRoberts, S., y Peyton, T. (2016). YouthTube: Youth video authorship on YouTube and Vine. Proceedings of the ACM Conference on Computer-Supported Cooperative Work, 24, pp. 1423-1437. https://doi.org/10.1145/2818048.2819961

Published

2021-06-21

How to Cite

Hernández Ortega, J., Sánchez García, P., & Rovira-Collado, J. (2021). Nuevos ecosistemas transmedia para la promoción de la lectura en la era de los booktubers: New transmedia ecosystems for the promotion of reading in the era of booktubers. Investigaciones Sobre Lectura, (15), 23–45. https://doi.org/10.24310/isl.vi15.12563

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.