La inteligencia emocional como predictor del hábito lector y la competencia lectora en universitarios
Emotional intelligence as a predictor of reading habits and reading competence in university students
DOI:
https://doi.org/10.24310/revistaisl.vi10.11000Abstract
Downloads
Metrics
References
Calderón, A. y Quijano, J. (2010). Características de la comprensión lectora en estudiantes universitarios. Estudios Socio-Jurídicos, 12, 337-364.
Castellano, J. E. (2010). Inteligencia emocional y comprensión lectora en alumnos de sexto grado de primaria de la red nº4 distrito del Callao. (Tesis doctoral). Universidad San Ignacio de Loyola.
Cisneros, M., Olave G. y Rojas, I. (2012). Cómo mejorar la capacidad inferencial en estudiantes universitarios. Educación y Educadores 15, (1),45-61.
Dávalos, M. T. y León, J. A. (2013). Inferencias emocionales durante la comprensión lectora. Un estudio sobre el efecto de la valencia mediante una tarea de decisión léxica. Uaricha. Revistade Psicología 10 (21), 111-121.
De Nóbrega, N. y Franco, G. (2014). Inteligencia emocional y actividad lectora en una escuela de 1er ciclo. INFAD Revista de Psicología, 5 (1), 159-166.
Domínguez, D. A. y Pérez, M. N. (2009). Internet y el hábito de la lectura en los universitarios. Innovación Educativa, 9 (49), 11-17.
Fernández-Berrocal P., Salovey,P., Vera, A., Extremera, N. y Ramos, N. (2005). Cultural influences on the relation between perceived emotional intelligence and depression. RIPS/IRSP, 18,91–107.
Ferrando, M. (2006). Creatividad e inteligencia emocional: un estudio empírico de alumnos con altas habilidades. (Tesis doctoral). Universidad de Murcia.
García, B. (2011). Estudio de los hábitos lectores de los estudiantes de la Universidad Europea de Madrid. Ibersid 5, 99-107.
Gardner, H. (1993). Estructura de la mente: Teoría de las inteligencias múltiples. Nueva York: Harper Collins Publisher.
GeMS (2015). The hapiness of Reading. Roma: Universitá Roma Tre.
Gilardoni, C. (2006). Valoración del libro y mecanismos de acercamiento a la lectura en los estudiantes universitarios. Serie Bibliotecología y Gestión De La Información 16, 5-44.
Goleman, D. (2007). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
González, M. C., Roldán, C. Arráez, D., Gutiérrez, N., Segura, A. y Fernández,A. (2010). Eficiencia lectora: comparación alumnos universitarios de ciencias técnicas, ciencias experimentales y de letras y alumnos de EE. MM. (ciencias y letras). Jornadas sobre Innovación Docente y Adaptación EEES en las titulaciones Técnicas, 137-140.
Gutiérrez, M. E. y Fernández-Castillo, A. (2009). Inteligencia emocional e implicaciones en el contexto educativo. Alcance de los programas de intervención. Avances en el estudio de la Inteligencia Emocional. I Congreso Internacional de Inteligencia Emocional. Santander: Fundación Marcelino Botín.
Jiménez-Pérez, E. (2014). Comprensión lectora VS Competencia lectora: qué son y qué relación existe entre ellas. Revista Investigaciones Sobre Lectura, 1,65-74.
Larrañaga, E. y Yubero, S. (2005). El hábito lector como actitud. El origen de la categoría de “falsos lectores”. Ocnos, 1, 43-60.Lizeretti, N. P. y Rodríguez, A. (2011). La inteligencia emocional en salud mental: Una revisión. Ansiedad y Estrés, 17, 233-253.
Llorens, A. C., Gil, L., Vidal-Abarca, E., Martínez, M., Mañá, A. y Gilabert, R. (2011). Prueba de competencia lectora para Educación Secundaria (ComLec). Psicothema, 23 (4), 808-817.
Moje, E. B., Overby, M., Tysvaer, N. y Morris, K. (2008). The complex world of adolescent literacy: myths, motivations and mysteries. Harvard Educational Review. 78 (1),107-153.
Petit, M. (2003). El libro y la lectura: más allá del utilitarismo y el placer. El Bibliotecario, 3 (25), 13-26.
Ripoll, J. C. y Aguado, G. (2014). La mejora de la comprensión lectora en español: un meta-análisis. Revista de Psicopedagogía, 19 (1), 27-44.
Teberosky, A., Guàrdia, J. y Escoriza, J. (1996). Las prácticas de lectura en estudiantes universitarios. Anuario de Psicología, 70, 85-107.
VV. AA. (2011). Progress in International Reading Literacy Study 2011. IEA: Boston (EE. UU.).VV. AA. (2011). Barómetro de lectura y compra de libros en Andalucía. Málaga, España: Observatorio de la Lectura enAndalucía.
VV. AA. (2012). Programme for International Student Assessment. París: OCDE.Villardón-Gallego, L., Yániz, C., Achurra, C., Iraurgi, I. y Aguilar, M. (2013). Learning competence in university: development and structural validation of a scale of measure. Revista de Psicodidáctica, 18 (2), 357-374.
Wong, C. S. y Law, K. S. (2002). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study. The Leadership Quarterly, 13, 243-274
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Elena Jiménez Pérez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All contents published in Investigaciones sobre la Lectura are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Investigaciones sobre la Lectura recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Investigaciones sobre la Lectura is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.