Hegemonic logics of evaluation: tensions and contradictions in educational assessment
Main Article Content
Abstract
This article, written as an essay, seeks to contribute to the reflection on the discourses and practices of evaluation that support the hegemonic meritocratic thinking on education, reinforcing the conservative function of social and cultural reproduction (Bourdieu and Passeron, 1967). A reflection on evaluation in teaching is proposed, in a scenario in which the school seems to be stuck in fruitless debates without advancing in the construction of a critical thinking that enables or promotes an analytical view that problematizes the voracious and uncritical consumption of information that comes mainly from social networks and mass media. It also analyses the resistance, tensions and contradictions that coexist with the ideas and actions proposed from a pedagogical approach to evaluation as an evaluative and reflective, democratic practice, whose meaning and functionality is inseparable from teaching. As a contribution to deepen the subject, it is described and analysed an experience of mass evaluation in the Province of Buenos Aires, which is positioned as a teaching policy and challenges the hegemonic logic of standardised tests.
Keywords:
Downloads
Metrics
Article Details
References
Anijovich, R. y Capelletti, G. (2017). La evaluación como oportunidad. Paidós.
Connell R.W. (2006). Escuelas y justicia social. (3ª ed.). Morata.
Bourdieu, P. y Passeron, J.C. (1967). La reproducción. Laia.
Braslavsky, C. (1985). La Discriminación Educativa. Miño y Dávila.
Feldman, D. (2023). Enseñanza y responsabilidad. Anales de la educación común, 4(1-2). https://n9.cl/jcq4g
Fenstermacher, G. (1989). Tres aspectos de la filosofía de la investigación sobre la enseñanza. En M. Wittrock, La investigación en la enseñanza (149-179) Paidós.
Jackson, Ph. W. (1968). La vida en las aulas. Morata.
Martín, K. (1978, 29 de mayo) Paulo Freire: "La educación es siempre un quehacer político". El País. https://n9.cl/053t3
Perrenoud, P. (2008). La evaluación de los alumnos. Colihue.
Sverdlick. I. (2012). ¿Qué hay de nuevo en evaluación educativa? Noveduc.
Sverdlick. I. (2019 a). ¿Qué puede haber de nuevo en la evaluación educativa? El debate continúa. Comunidad OPPPED/Ciencias de la Educación /Facultad de Filosofía y letras /UBA. https://n9.cl/u69fu
Sverdlick. I. (2019 b) Inclusión educativa y derecho a la educación: La disputa de los sentidos. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(26), 1-24. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.27.3197
Sverdlick. I. (2020). La evaluación en cuarentena. Reflexiones en un presente desconocido sobre un futuro incierto. Sociales y Virtuales, 7(7). https://n9.cl/jsnkcn
Sverdlick. I. (2021). La evaluación interpelada en tiempos de pandemia 2020-2021. Revista Anales de la Educación Común, 2(1-2), 139–148.
Sverdlick, I. y Austral, R. (2023). Democracia, Educación y derecho al futuro en la provincia de Buenos Aires. Revista Anales de la Educación Común, 4(1-2), 11-21, https://n9.cl/2gacw
Sverdlick, I. Austral, R. y Moyano, I. (2023) Evaluaciones estandarizadas. Críticas y contrapuntos a las lógicas hegemónicas a partir de una experiencia reciente en la provincia de Buenos Aires. Jornal de Políticas Educacionais, 17, 1-25. http:// 10.5380/jpe.v17i2.92257