Use of ICT for innovation in Practicum

Authors

  • Manuela Raposo-Rivas Universidad de Vigo Spain
  • Paula Quadros-Flores Escola Superior de Educação, I. Politécnico do Porto Portugal
  • Esther Martínez-Figueira Universidad de Vigo Spain
  • Armando Pereira da Silva Escola Superior de Educação, I. Politécnico do Porto Portugal
  • Fernando Tellado-González Universidade de Vigo Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9814

Keywords:

Competencies,, design of programs,, vocational education teachers,, initial education teachers,, vocational training, practicum

Abstract

The opportunities of ICTs in Practicum have been the object of study and analysis in recent years, both for the management of this training period and for its tutoring and supervision, the search for information and communication among those involved. To a lesser extent it has been asked about his chances for evaluation, participation and educational innovation. This work focuses on the knowledge that 29 future teachers have about ICTs and the use that they make of them during their curricular training period. The information obtained through an ad hoc questionnaire, allows us to conclude that during this training period, the creative and interactive use of technological resources is limited, as well as the practice of innovative and active methodologies in real contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Cebrián de la Serna, M. & Raposo-Rivas, M. (2009) (coords.). La incorporación de las TIC al desarrollo del Prácticum. En M. Raposo-Rivas, M. E. Martínez-Figueira, L. Lodeiro, C. J. Fernández, A. Pérez (2009) (coords.). El Prácticum más allá del empleo: formación vs training. pp. 45-48. Santiago de Compostela: Imprenta universitaria. Addenda.

Díaz, M. D. (2011). Supervisión y evaluación del Prácticum de pedagogía mediante el uso de la web 2.0. En M. Raposo-Rivas, M. E. Martínez- Figueira, P. C. Muñoz, A. Pérez y J. C. Otero (eds.). Evaluación y supervisión del Prácticum: El compromiso con la calidad de las practices. pp. 641-647. Santiago de Compostela: Andavira.

Fernández, R. (2013). Las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas al Prácticum de los futuros educadores en la Universidad de Castilla-La Mancha. En S. Morales (dir.). El Prácticum como experiencia de aprendizaje en educación social: Propuestas para su desarrollo: planificación, tutoría docente y proyección social. pp. 117-148. Madrid: Universitas.

Fernández, R.; Gértrudix, F.; Cisneros, J.C. de; Rodríguez, J. & Rivas, B. (2015). La formación del profesorado en Tecnología Educativa: Prácticas profesionales. RELATEC, 14(1), 115-132. http://dx.doi.org/10.17398/1695-288X.14.1.115

González-Valiente, C. L. (2015). Emerging trends on the topic of information technology in the field of educational sciences: A bibliometric exploration. Education in the Knowledge Society, 16(3), 91-105. http://dx.doi.org/10.14201/eks201516391105

Kenski, V. (2003). Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas: Papirus.

Lopes, N. & Gomes, A. (2018). Experimentar con TIC en la formación inicial de profesores. Educatio Siglo XXI, 36 (3), 255-274, http://dx.doi.org/10.6018/j/349991

Martínez-Figueira, M.E. & Reina, E. (2011). Estudio de los diarios en los eportfolios del Prácticum de educación infantil. Análisis de los diarios de los estudiantes. En M. Raposo-Rivas, M. E. Martínez- Figueira, P. C. Muñoz, A. Pérez y J. C. Otero (eds.). Evaluación y supervisión del Prácticum: El compromiso con la calidad de las practices. pp. 187-201. Santiago de Compostela: Andavira.

Quadros-Flores, P. & Raposo-Rivas, M. (2017). A inclusão de tecnologias digitais na educação: (re)construção da identidade profissional docente na prática. Revista Prácticum, 2(2) 2-17.

Raposo-Rivas, M. (2011). Herramientas y recursos para el desarrollo del Prácticum. En S. Ramírez, C. Sánchez, A. García y M. J. Latorre (coords.), El Prácticum en Educación Infantil, Primaria y Máster de Secundaria. pp. 31-50. Madrid: EOS.

Raposo-Rivas, M. & Añel, M. E. (2007). El Prácticum de Magisterio como escenario para la puesta en práctica de competencias en TIC. En M. Raposo-Rivas, A. Cid, M. González, L. Iglesias, M. Muradás & M. Zabalza (2007) (coords.). El Prácticum en el nuevo contexto del Espacio Europeo de Educación Superior. pp. 931-944. Santiago de Compostela: Imprenta Universitaria.

Raposo-Rivas, M. & Martínez-Figueira, M. E. (2019). ¿Tecnologías emergentes o tecnologías emergiendo? Un estudio contextualizado en la práctica preprofesional. Educar, 55(1), 1-20.

Tedesco, J. C. (2011). Formación del Profesorado y Construcción de Sociedades más Justas. Conferencia Magistral del III Congreso Internacional Nuevas Tendencias en la Formación Permanente del Profesorado, 5-7 de septiembre. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Zabalza, M. A. (2011). El Practicum en la formación universitaria: el estado de la cuestión. Revista de Educación, 354 (enero-abril), 21-43.

Zabalza, M. A. (2016). El Prácticum y las prácticas externas en la formación universitaria. Revista Prácticum, 1(1), 1-23.

Additional Files

Published

2020-06-30

How to Cite

Raposo-Rivas, M., Quadros-Flores, P. ., Martínez-Figueira, E. ., Pereira da Silva, A. ., & Tellado-González, F. . (2020). Use of ICT for innovation in Practicum. Diario De Practicum, 5(1), 22–36. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9814

Issue

Section

Investigación

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.