Análisis de motivación de los estudiantes de inglés como segunda lengua en el contexto mexicano
DOI:
https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i1.8713Keywords:
Language, Learning, Motivation, University studentsAbstract
This research looks motivation of students of English as a second language in the Autonomous University of Mexico State, UAEM Texcoco, in the framework of the Doctorate Science in Higher Agricultural Education that is taught at Chapingo Autonomous University, Mexico. This analysis is the foundation of the research and is based on the characteristics of students and adapted to the context of a Mexican University. It takes advantage of techniques such as AMTB (Attitude Motivation Test Battery) of R.C. Gardner, to identify main factors that affect learning of a second language.
Results show that students are motivated by activities such as listening to music and conversations, but more so by getting a good job when they graduate. Furthermore, they feel discouraged because they lack adequate study techniques and are affected by negative past experiences.
Downloads
Metrics
References
Bandura, A. (1969). Principles of behavior modification. Holt, Rinehart y Winston.
Bardin, L. (1996). Análisis de contenido. Akal.
Bigge, M. (2014). Teorías de aprendizaje para maestros. Trillas.
Boza, C.A., y Toscano, C.M.O. (2012). Motivos, actitudes y estrategias de aprendizaje: aprendizaje motivado en alumnos universitarios. Profesorado. Revista del Currículum y Formación del Profesorado, 16(1), 125-142.
Çali?kan, I. (2014). A case study about using instructional design models in science education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 394-396.
Dale, H. (2012) Teorías del aprendizaje. Una perspectiva educativa. Pearson.
De la Fuente, J., & Justicia, F. (2004). Regulación de la enseñanza para la autorregulación del aprendizaje en la Universidad. Aula Abierta, 82, 161-171.
Diaz Barriga, F. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. McGraw Hill.
Dörnyei, Z. (2001). Teaching and researching motivation. Essex: Longman.
Dörnyei, Z. (2009). The L2 motivational self-system. In Z. Dörnyei &. E. Ushioda (Eds.), Motivation, language identity and the L2 self (pp. 9-42). Multilingual Matters.
Gardner, R.C., (2005). Integrative motivation and second language acquisition. University of Western Ontario.
Gardner, R.C. (2010). Motivation and second language acquisition: The socioeducational model. Peter Lang.
Gardner, R.C., & Lambert, W.E. (1972). Attitudes and motivation in second language learning. Rowley
Guillen. F, F. Pérez-Luzardo. J, & Arnaiz. P (2013) Relación Entre Motivación y Optimismo Disposicional en Aprendices de Inglés como Lengua Extranjera en un Contexto Universitario. Revista de Educación, (Ext.), 104-128. http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2013-EXT-243
Grünewald, A. (2009). La motivación de los alumnos en la clase de lengua extranjera. Resultados de una investigación empírica en el contexto del uso de las tecnologías de comunicación e información. Pulso, (32). 75-94.
Hernández, R. (1994). Metodología de la investigación. Mc Graw-Hill.
IMCO (2015). Inglés es posible: Propuesta de una agenda nacional. https://imco.org.mx/wp-content/uploads/2015/04/2015_Boletin_Ingles_es_posible.pdf
Kabir, S.M.S. (2016) Basic Guidelines for Research: An Introductory Approach for All Disciplines. Book Zone Publication
Koontz, H., & Weihrich, H. (1999). Administración, una perspectiva global. McGraw Hill.
Llanes Ordóñez, J., Méndez-Ulrich, J.L., & Montané López, A. (2021). Academic motivation and satisfaction among students of education: an international perspective. Educación XX1, 24(1), 45-68, http://doi.org/10.5944/educXX1.26491
Lovato, C. (2011, November 8-10) Motivation in Second Language Acquisition - Gardner’s Socio-Educational Model [Conference presentation]. 9a. Muestra Académica UNIMEP, São Paulo, Brasil. http://www.unimep.br/phpg/mostraacademica/anais/9mostra/4/443.pdf
Madrid, D. (1999) La investigación de los factores motivacionales en el aula de idiomas. Grupo Editorial Universitario.
Navarro, B.M (2008). Dos casos para el estudio de la evolución de la motivación en el estudiante de inglés. CAUCE, Revista Internacional de Filología y su Didáctica, (31), 231-257.
Ordorica, D. (2010). Motivación de los alumnos universitarios para estudiar inglés como lengua extranjera. En Lea Lenguas en Aprendizaje Auto dirigido. Revista Electrónica de la Mediateca del CELE-UNAM, 3(2). http://cad.cele.unam.mx/leaa/cnt/año 03/num01/Nombre del archivo/0302a04.pdf
Oxford, R. (1999). Relationships between second language learning strategies and language proficiency in the context of learner autonomy and self-regulation. Revista Canaria de Estudios Ingleses, (38), 109-126.
SEP (2010). Orientaciones para la enseñanza de inglés en el bachillerato general. México.
Woolfolk, A.A. (2010). Psicología educativa. Pearson.
Yau. H.L.T. (2013). The motivation of learners of English as a foreign language revisited. Published by Canadian Center of Science and Education. International Education Studies. 6(10), 90-101.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published by Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation are subject to Creative Commons Attribution-Nocomercial-NoDerivatives 4.0 International License, whose complete text can be consulted at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode. Thus, copying, distribution, public communication, derivative works and commercial use of content are permitted as of the aforementioned issue provided that the source and the author of the text are cited.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permits for images that are subject to copyright.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.