Proficiency levels of teachers' digital competence: ?a review of recent international frameworks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i2.5600

Keywords:

teacher competencies, ict, technology integration, standards, educational policy, educational innovation

Abstract

The development of teachers’ digital competence is an educational goal that has been recognized in the field of educational policy through international frameworks and models. This article addresses three frameworks for teachers’ digital competence that were published between 2016 and 2017. The objective is to analyze the contributions of these frameworks to the understanding of the development of this competence. The method consisted of both documentary research and content analysis at a qualitative, descriptive and comparative approach, focused on two variables: proficiency levels of competence and aspects to foster competence development. The findings of the first variable pointed to three ways in which the teachers’ digital competence could improve: the creation of learning environments, the improvement of educational practice, and the spread of experiences of educational use of information and communication technologies (ICT). Regarding the aspects that lead to the development of this competence, the frameworks showed: reflection, continuous practice, collaboration and the participation of teachers in the field of education and ICT. Finally, some challenges for both the approach of the frameworks and their implementation are highlighted, as well as critical issues about the institutional support to teachers in order to promote the development of their digital competence.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Angelina Lorelí Padilla-Hernández, Universidad de Granada

Profesora y tutora en línea. Campos de interés: Educación y tecnologías digitales, desarrollo profesional docente, gestión del conocimiento y formación ciudadana.

Vanesa M.ª Gámiz-Sánchez, Universidad de Granada

Profesora del Departamento de Didáctica y Organización Escolar, Facultad de Ciencias de la Educación.

M.ª Asunción Romero-López, Universidad de Granada

Vicedecana de Practicum y Profesora del Departamento de Didáctica y Organización Escolar, Facultad de Ciencias de la Educación.

References

Agreda, M., Hinojo-Lucena, M. A., y Raso, F. (2015). A Study on ICT Training Among Faculty Members of Spanish Faculties of Education. The New Educational Review, 42(4), 27-39. doi: 10.15804/tner.2015.42.4.02

Ala-Mutka, K. (2011). Mapping digital competence: towards a conceptual understanding. Sevilla: Joint Research Centre. Recuperado de: http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC67075_TN.pdf

Almerich, G., Orellana, N., Suárez-Rodríguez, J., y Díaz-García, I. (2016). Teachers’ information and communication technology competences: A structural approach. Computers & Education, 100, 110-125. doi: http://dx.ldoi.org/10.1016/j.compedu.2016.05.002

Area, M. (2010). ¿Por qué formar en competencias informacionales y digitales en la educación superior? Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 7(2), 2-5.

Arnao, M. O., y Gamonal, C. E. (2016). Lectura y escritura con recursos TIC en Educación Superior. Evaluación de la competencia digital. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 2(1), 67-73. doi: 10.20548/innoeduca.2016.v2i1.1046

Atchoarena, D., Selwyn, N., Chakroun, B., Miaho, F., West, M., y Coligny, C. (2017). Working Group on Education: digital skills for life and work. Suiza: UNESCO. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/Ulis/cgi-bin/ulis.pl?catno=259013&set=0059E5FE44_3_83&gp=&lin=1&ll=s

Bardin, L. (1996). Análisis de contenido. Madrid: Ediciones Akal.

Cabero, J., Llorente, M. C., y Marín, V. (2010). Hacia el diseño de un instrumento de diagnóstico de “competencias tecnológicas del profesorado” universitario. Revista Iberoamericana de Educación, 52(7), 1-12.

Carrera, F. X., y Coiduras, J. L. (2012). Identificación de la competencia digital del profesor universitario: un estudio exploratorio en el ámbito de las Ciencias Sociales. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 273-298.

Castañeda, L., Esteve, F., y Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital? RED. Revista de Educación a Distancia, (56), 1-20. doi: 10.6018/red/56/6

Cejas, R., Navío, A., y Barroso, J. M. (2016). Las competencias del profesorado universitario desde el modelo TPACK (conocimiento tecnológico y pedagógico del contenido). Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 49, 105-119.

Díaz-Barriga, A. (2011). Competencias en educación. Corrientes de pensamiento e implicaciones para el currículo y el trabajo en el aula. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), 5(2), 3-24.

Durán, M., Gutiérrez, I., y Prendes, M. P. (2016). Análisis de modelos de competencia digital del profesorado universitario. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa (RELATEC), 15(1), 97-114. doi: 10.17398/1695-288X.15.1.97

Ferrari, A. (2012). Digital competence in practice: an analysis of frameworks. Sevilla: Joint Research Centre.

Gallardo-Echenique, E. (2013). Competencia digital: revisión integradora de literatura. Revista de Ciencias de la Educación ACADEMICUS, 1(3), 56-62.

Gisbert, M., González, J., y Esteve, F. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 74-83. doi: http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/257631

Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado. (2017). Marco común de competencia digital docente. Recuperado de: http://blog.educalab.es/intef/2016/12/22/marco-comun-de-competencia-digital-docente-2017-intef/

International Society for Technology in Education. (2017). ISTE Standards for Educators. Disponible en: http://www.iste.org/standards/for-educators

International Society for Technology in Education. (n.d.). Stretch your Edtech practice. Breathe into the Standards for Educators. Disponible en: https://info.iste.org/educator-standards-poster

Janssen, J., Stoyanov, S., Ferrari, A., Punie, Y., Pannekeet, K., y Sloep, P. (2013). Experts’ views on digital competence: Commonalities and differences. Computers & Education, 68, 473-481. doi: 10.1016/j.compedu.2013.06.008

Larraz, V. (2013). La competència digital a la Universitat. (Tesis para obtener el grado de doctora). Universidad de Andorra: Andorra. Disponible en: http://www.tdx.cat/handle/10803/113431

Lázaro-Cantabrana, J., Usart-Rodríguez, M., y Gisbert-Cervera, M. (2019). La evaluación de la competencia digital docente: construcción de un instrumento para medir los conocimientos de futuros docentes. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(1), 75-81. doi: 10.7821/naer.2019.1.370

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2011). UNESCO ICT competency framework for teachers. París: UNESCO.

Pozos, K. V. (2015). Evaluación de necesidades de formación continua en competencia digital del profesorado universitario mexicano para la sociedad del conocimiento. (Tesis para obtener el grado de doctora). Universidad Autónoma de Barcelona: España. Disponible en: http://hdl.handle.net/10803/382466

Prendes, M. P., y Gutiérrez, I. (2013). Competencias tecnológicas del profesorado en las universidades españolas. Revista de Educación, 36(1), 196-222. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2011-361-140

Rangel, A. (2016). Competencias docentes digitales. Propuesta de un perfil. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 46, 235-248.

Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Sevilla: Joint Research Centre. Disponible en: https://ec.europa.eu/jrc/en/digcompedu

Ruiz, A. (2019). Competencia digital y TIC en interpretación: «renovarse o morir». EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 8(1), 55-71 doi: 10.21071/edmetic.v8i1.11062

Tammaro, R., y D'Alessio, A. (2016). Teacher Training and Digital Competence: A Pedagogical Recommendation. International Journal of Digital Literacy and Digital Competence (IJDLDC), 7(2), 1-10. doi:10.4018/IJDLDC.2016040101

Tourón, J., Martín, D., Asencio, N., Pradas, S., e Íñigo, V. (2018). Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD). Revista Española de Pedagogía, 76(269), 25-54.

Valencia-Molina, T., Serna-Collazos, A., Ochoa-Angrino, S., Caicedo-Tamayo, A. M., Montes-González, J. A., y Chávez-Vescance, J. D. (2016). Competencias y estándares TIC desde la dimensión pedagógica: una perspectiva desde los niveles de apropiación de las TIC en la práctica educativa docente. Cali: Pontificia Universidad Javeriana. Disponible en: http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/4757

Valverde, J., Fernández, M. R., y Revuelta, F. I. (2013). El bienestar subjetivo ante las buenas prácticas educativas con TIC: su influencia en profesorado innovador. Educación XX1, 16(1), 255-280.

Additional Files

Published

2019-12-01

How to Cite

Padilla-Hernández, A. L., Gámiz-Sánchez, V. M., & Romero-López, M. A. (2019). Proficiency levels of teachers’ digital competence: ?a review of recent international frameworks. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 5(2), 140–150. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i2.5600

Issue

Section

Articles