Digital educational resources in attention to diversity in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12256Keywords:
Early childhood education, educational resources, educational innovation, student diversity, inclusive educationAbstract
The Early Childhood Education stage assumes a fundamental role in the prevention and early intervention of the educational needs that children may have during their development. For the treatment of these individuals, which can be permanent or transient, digital educational resources have become effective support tools thanks to their motivating and customizable character. This digital transformation of teaching materials, which continue to be combined with traditional and manipulative materials, has led to complex methodological and organizational changes. Of all of them, in this study we propose to analyze to what extent these resources facilitate the treatment of diversity in the second cycle of Early Childhood Education (3 to 6 years) and allow the realization of more inclusive school practices. This will examine the technical and pedagogical characteristics of various materials provided by publishers and institutions aimed at children’s students. The results indicate that they are interactive materials with immediate feedback to the participants. They have attractive interfaces and narratives for boys and girls of that stage, with visual and sound effects. And, finally, they favor multisensory learning with the use of different information channels
Downloads
Metrics
References
Aguilar, I., De la Vega, J., Lugo, O., & Zarco, A. (2014). Análisis de criterios de evaluación para la calidad de los materiales didácticos digitales. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 25(9), 73-89.
Area, M. (2017). La metamorfosis digital del material didáctico tras el paréntesis Gutenberg. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(2), 13-28. https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.2.13
Area, M. (Dir.) (2020). Escuel@ Digit@l, Los materiales didácticos en la Red. Graó.
Area, M., & Pessoa, T. (2012). De lo sólido a lo líquido: las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0. Comunicar, 38(9), 13-20. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-01
Burbules, N. C. (2012). El aprendizaje ubicuo y el futuro de la enseñanza. Encounters on Education, 13, 3-14. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v22.1880
Cateriano-Chavez, T. J., Rodríguez-Ríos, M. L., Patiño-Abrego, E. L., Araujo-Castillo, R. L., & Villalba-Condori, K.O. (2021). Competencias digitales, metodología y evaluación en formadores de docentes. Campus Virtuales, 10(1), 153-162.
Cepeda, O., Gallardo, I. M., & Rodríguez, J. (2017). La evaluación de los materiales didácticos digitales. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(2), 79-96. http://dx.medra.org/10.17398/1695-288X.16.2.79
Durán, S. (2021). Tecnologías para la enseñanza y el aprendizaje del alumnado con Trastorno del Espectro Autista: una revisión sistemática. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(1), 107-121. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i1.9771
EDULLAB, CRIE y STELLAE (2019). Guía para la producción y uso de Materiales didácticos Digitales. Recomendaciones de buenas prácticas para productores, profesorado y familias. https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/16086
Esnaola, G., Reis, M., & Marín, D. (2019). Del portal al aula: interacciones de los materiales didácticos digitales. Campus Virtuales, 8(2), 141-156.
Fernández, A. M., Domínguez, E., & de Armas, I. (2011) Diez criterios para mejorar la calidad de los materiales didácticos digitales. En A. Sanz, J.A. López, & A. Baratas (Coords.), VII Jornada Campus Virtual UCM: valorar, validar y difundir Campus Virtual (pp. 25-34). Universidad Complutense de Madrid,
Fombona, J., & Vázquez-Cano, E. (2017). Posibilidades de utilización de la Geolocalización y Realidad Aumentada en el ámbito educativo. Educación XX1, 20(2), 319-342. https://doi.org/10.5944/educXX1.19046
Gabarda, V., Marín, D., & Romero, M. M. (2021). Evaluación de recursos digitales para población infantil. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 10(1), 135-153. https://doi.org/10.21071/edmetic.v10i1.13125
González, C. J., Martín, S., & Vega, A. (2018). Portales educativos: la producción de materiales didácticos digitales. @tic Revista d’Innovació Educativa, 20, 89-97.
Huertas, P. (2021). La digitalización educativa en educación infantil. eco. Revista Digital de Educación y Formación del profesorado, (18), 1-18.
López, S., Martín, S., & Vidal, M.I. (2021). Análisis de aplicaciones móviles dirigidas a la infancia: características técnicas, pedagógicas, de diseño y contenido. Revista Iberoamericana de Educación, 85(1), 81-100. https://doi.org/10.35362/rie8514013
Marín, D., Santana, P. J., & Castro, M. M. (2021). Escuela Digital: estrategias y materiales didácticos digitales en Educación Infantil y Primaria. Revista Iberoamericana de Educación, 85(1), 9-13. https://doi.org/10.35362/rie4179-
Mur, L. (2016). La nueva brecha digital. El futuro de las nuevas tecnologías en Primaria desde la formación del Profesorado. REIFOP, 19(2), 301-313. https://doi.org/10.6018/reifop.19.2.189561
Page, D. (2016). The surveillance of teachers and the simulation of teaching. Journal of Education Policy, 32(1), 1-13. https://doi.org/10.1080/00313831.2018.1434825
Pardo, I., Waliño-Guerrero, M. J., & San Martín, A. (2018). La “uberización” de los centros escolares: reestructuración del trabajo pedagógico mediante las plataformas digitales de contenido. Educatio Siglo XXI, 36(2), 187-208.
Peirats, J., Gallardo, I. M., San Martín, A., & Cortés, S. (2015). Los contenidos curriculares digitalizados: Voces y silencios en el ámbito editorial. Educatio Siglo XXI, 33(3), 39-62. http://dx.doi.org/10.6018/j/240801
Peirats, J., Gallardo I. M., San Martín, A., Cortés, S., López, M., Martí, T., Romero, M., & Waliño, M. J. (2016). Protocolo para la evaluación y elección de materiales curriculares digitalizados. http://hdl.handle.net/10550/53577
Porter, J. (2018). Entering Aladdin’s cave: Developing an app for children with Down syndrome. Journal of Computer Assisted Learning, 34(4), 429-439. https://doi.org/10.1111/jcal.12246
Ramírez, E., Cañedo, I., Orgaz, B., & Martín. J. (2021). Evaluar competencias digitales en Educación Infantil desde las prácticas de aula. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (61), 37-69. https://doi.org/10.12795/pixelbit.85580
Rodríguez, J., Bruillard, E., & Horsley, M. (Eds.) (2015). Digital Textbooks, What’s New? IARTEM Servizo de Publicacións USC.
Rodríguez, J., & Rodríguez, N. (2016). Revisión de la investigación publicada sobre el libro de texto digital en revistas, publicaciones y congresos internacionales de referencia. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 20(1), 9-31.
San Martín, A., & Peirats, J., (2018). Controversias en la transición del libro de texto en papel y electrónico a los contenidos digitales. RED. Revista de Educación a Distancia, 56(5), 1-17. http://dx.doi.org/10.6018/red/56/5
Sanabria, A. L., Álvarez, Q., & Peirats, J. (2017). Las políticas educativas en la producción y la distribución de materiales didácticos digitales. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(2), 63-77. https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.2.63
Santana, P. J., Eirín, R., & Marín, D. (2017). Análisis y evaluación de portales institucionales en España. Los casos de Canarias, Galicia y Valencia. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(2), 29-48. https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.2.29
Troseth, G. L., Russo, C. E., & Strouse, G. A. (2016). What’s next for research on young children’s interactive media? Journal of Children and Media, 10(1), 54-62. https://doi.org/10.1080/17482798.2015.1123166
Vidal, M. I., Vega, A., & López, S. (2019). Uso de materiales didácticos digitales en las aulas de Primaria. Campus Virtuales, 8(2), 103-119. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/516
Vidal, M. P. (2015). Medios, Materiales y Recursos Tecnológicos en la Educación Infantil. RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 4(1), 161-188.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published by Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation are subject to Creative Commons Attribution-Nocomercial-NoDerivatives 4.0 International License, whose complete text can be consulted at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode. Thus, copying, distribution, public communication, derivative works and commercial use of content are permitted as of the aforementioned issue provided that the source and the author of the text are cited.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permits for images that are subject to copyright.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.