Impact of the use of technological resources on academic performance
DOI:
https://doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i2.4956Keywords:
Open educational resources, Scientific information, Academic achievement, Mathematics, ReadingAbstract
The use of educational resources in the classrooms has been highlighted by the research on Effective Teaching as one of the key factors that enhance the quality of teaching. The aims of this research is to describe the use that Secondary Education students give to technological resources inside and outside the school and determine the relationship between the use of technological resources within the school and the academic performance of students in Mathematics and Reading. To do so, it's been conducted a secondary exploitation of the PISA 2015 database, which include the data of 6,736 students from 201 compulsory secondary education schools in Spain. Multilevel analyzes are used as a method of data analysis. The results indicate that technological resources are present in the students' day-to-day activities both outside and inside the schools, and that the use of email, the connection to the Internet and the use of the computer generate improvements in the academic development of students in Mathematics and Reading. The commitment to quality education is linked to the use of technological resources, therefore, it is essential that the adjusted use of technological resources be strengthened in all schools.
Downloads
Metrics
References
Agodini, R., Dynarski, M., Honey, M. y Levin. D. (2003). The effectiveness of educational technology: Issues and recommendations for the national study. Washington, DC: Mathematica Policy Research Inc
Aldama, C., Pozo, J. C. (2016). How are ICT used in the classroom? A study of teachers’ beliefs and uses. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14(2), 253-286. https://doi.org/10.14204/ejrep.39.15062
Área, M. (2007). Algunos principios para el desarrollo de buenas prácticas pedagógicas con las TIC en el aula. Revista Comunicación y Pedagogía, 222, 42-47.
Ardila, M. (2011). Indicadores de calidad de las plataformas educativas digitales. Educación y Educadores, 14(1), 189-206.
Balanskat, A., Blamire, R. y Kefala, S. (2006). The ICT impact report: a review of studies of ICT impact on schools in Europe. Bruselas: European Communities.
Baztan, M. (2014). Los materiales didácticos digitales en la enseñanza no universitaria española. Valencia: Ediciones Universitat Politécnica de València.
Bonilla, P. J. S., Nemiña, R. E. y Suelves, D. M. (2017). Análisis y evaluación de portales institucionales en España. Los casos de Canarias, Galicia y Valencia. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(2), 29-48.
Cervini, R. (2009). Class, school, municipal, and state effects on mathematics achievement in Argentina: A multilevel analysis. School Effectiveness and School Improvement, 20(3), 319–340. https://doi.org/10.1080/09243450802664404
Creemers, B.P.M. (1994a). The effective classroom. Londres: Cassell.
Fernandez-Miravete, A. D. (2018). La competencia digital del alumnado de Educación Secundaria en el marco de un proyecto educativo TIC (1:1). EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 63, 60-72. https://doi.org/10.21556/edutec.2018.63.1027
Gairín Sallán, J. y Mercader, C. (2018). Usos y abusos de las TIC en los adolescentes. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 125-140. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.284001
Garrison, M. y Bromley, H. (2004). Social contexts, defensive pedagogies, and the (mis)uses of educational technology. Educational Policy, 18(4), 589-613. https://doi.org/10.1177/0895904804266643
Genlott, A. A. y Grönlund, Å. (2016). Closing the gaps–Improving literacy and mathematics by ict-enhanced collaboration. Computers & Education, 99, 68-80. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.04.004
Gil, J. M. y Padilla, P. (2016). La competencia digital en la educación secundaria: ¿dónde están los centros? Aportaciones de un estudio de caso. New Approaches in Educational Research, 5(1), 60-66.
Hammond, M. (2014). Introducing ICT in schools in England: Rationale and consequences. British Journal of Educational Technology, 45(2), 191-201. https://doi.org/10.1111/bjet.12033
Huertas Montes, A. y Pantoja Vallejo, A. (2016). Efectos de un programa educativo basado en el uso de las TIC sobre el rendimiento académico y la motivación del alumnado en la asignatura de tecnología de educación secundaria. Educación XX1, 19(2), 229-250.
Lizasoain, L. y Joaristi, L. (2012). Las nuevas tecnologías y la investigación educativa. El análisis de datos de variables categoriales. Revista Española de Pedagogía, 15(251), 111-130.
Marqués, P. (2013). Impacto de las TIC en la educación: Funciones y limitaciones. Revista de Investigación 3Ciencias, 2(1), 1-15.
Monahan, T. (2005). Globalization, technological change, and public education. Londres: Routledge
Murillo, F. J. (2007). Investigación iberoamericana sobre eficacia escolar. Bogotá: Convenio Andrés Bello.
Murillo, F. J., Martínez-Garrido, C. y Hernández Castilla, R. (2011). Decálogo para una enseñanza eficaz. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(1), 6-27.
Martínez-Garrido, C. y Murillo, F. J. (2016). investigación iberoamericana sobre enseñanza eficaz. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(69), 471-499.
Paiva, J. (2005). ICT uses in educational context: Some data and reflections on portuguese reality. Interactive Educational Multimedia, 11, 27-37.
Pantoja, A. y Villanueva, C. (2015). Mejoras del conocimiento de la cultura propia y del otro tras la aplicación de un programa basado en las TIC. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 133-148. https://doi.org/10.6018/rie.33.1.191591
Pérez, A. I. y Sola, M. (2006). La emergencia de buenas prácticas. Sevilla: Junta de Andalucía.
Reedy, G. (2008). PowerPoint, interactive whiteboards, and the visual culture of technology in schools. Technology Pedagogy and Education, 17(2), 143-162. https://doi.org/10.1080/14759390802098623
Reynolds, D., Creemers, B., Nesselrodt, P. S., Shaffer, E. C., Stringfield, S. y Teddlie, C. (Eds.). (2014). Advances in school effectiveness research and practice. Londres: Elsevier. https://doi.org/10.1016/c2009-0-14863-8
Sánchez-Antolín, P. y Blanco-García, M. M. (2016). La política educativa TIC de la Comunidad de Madrid (España): La perspectiva del profesorado. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(1), 45-58.
Scheerens, J. (2013). Un meta-análisis de estudios de eficacia escolar. Revista de Educación, 361, 1-25.
Scheerens, J. y Bosker, R.J. (1997). Foundations of educational effectiveness. Oxford: Pergamon.
Selwyl, N. Potter, J. y Cranmer, S. (2000). Primary pupils’ use of information and communication technologies at school and home. British Journal of Educational Technology, 40(5), 919-932. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2008.00876.x
Sosa, M.J., Peligros, S. y Dionisio Díaz, M. (2010). Buenas prácticas organizativas para la integración de las TIC en el sistema educativo extremeño. Teoría de la Educación en la Sociedad de la Información, 11(1), 148-179.
ValverdeBerrocoso, J. y SosaDíaz, M. J. (2014). Centros educativos ecompetentes en el modelo 1:1. El papel del equipo directivo, la coordinación TIC y el clima organizativo. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 18(3), 41-62.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published by Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation are subject to Creative Commons Attribution-Nocomercial-NoDerivatives 4.0 International License, whose complete text can be consulted at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode. Thus, copying, distribution, public communication, derivative works and commercial use of content are permitted as of the aforementioned issue provided that the source and the author of the text are cited.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permits for images that are subject to copyright.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.