Análisis de motivación de los estudiantes de inglés como segunda lengua en el contexto mexicano

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i1.8713

Keywords:

Language, Learning, Motivation, University students

Abstract

This research looks motivation of students of English as a second language in the Autonomous University of Mexico State, UAEM Texcoco, in the framework of the Doctorate Science in Higher Agricultural Education that is taught at Chapingo Autonomous University, Mexico.  This analysis is the foundation of the research and is based on the characteristics of students and adapted to the context of a Mexican University. It takes advantage of techniques such as AMTB (Attitude Motivation Test Battery) of R.C. Gardner, to identify main factors that affect learning of a second language.

Results show that students are motivated by activities such as listening to music and conversations, but more so by getting a good job when they graduate. Furthermore, they feel discouraged because they lack adequate study techniques and are affected by negative past experiences.

Downloads

Metrics

PDF views
467
Jun 01 '21Jun 04 '21Jun 07 '21Jun 10 '21Jun 13 '21Jun 16 '21Jun 19 '21Jun 22 '21Jun 25 '21Jun 28 '215.0
| |
HTML views
116
Jul 2021Jan 2022Jul 2022Jan 2023Jul 2023Jan 2024Jul 2024Jan 2025Jul 2025Jan 202627
|
Twitter
7

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
94%
33%
Days to publication 
391
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

PFL

1 2 3 4 5
Not useful Very useful

Author Biographies

Carolina Guadalupe Alemán-Aguilar, Universidad Autónoma Chapingo

docente de asignatura Universidad Autónoma del Estado de México

Marcos Portillo Vázquez, Universidad Autónoma Chapingo

Profesor Investigador de la Universidad Autónoma Chapingo

Ingeniero Agrónomo.
• Especialista en Economía Agrícola.
• Maestría en Ciencias en Economía Agrícola.
• Doctorado en Ciencias Económicas.

Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (S N I) del Consejo
Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACyT)

References

Bandura, A. (1969). Principles of behavior modification. Holt, Rinehart y Winston.

Bardin, L. (1996). Análisis de contenido. Akal.

Bigge, M. (2014). Teorías de aprendizaje para maestros. Trillas.

Boza, C.A., y Toscano, C.M.O. (2012). Motivos, actitudes y estrategias de aprendizaje: aprendizaje motivado en alumnos universitarios. Profesorado. Revista del Currículum y Formación del Profesorado, 16(1), 125-142.

Çali?kan, I. (2014). A case study about using instructional design models in science education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 394-396.

Dale, H. (2012) Teorías del aprendizaje. Una perspectiva educativa. Pearson.

De la Fuente, J., & Justicia, F. (2004). Regulación de la enseñanza para la autorregulación del aprendizaje en la Universidad. Aula Abierta, 82, 161-171.

Diaz Barriga, F. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. McGraw Hill.

Dörnyei, Z. (2001). Teaching and researching motivation. Essex: Longman.

Dörnyei, Z. (2009). The L2 motivational self-system. In Z. Dörnyei &. E. Ushioda (Eds.), Motivation, language identity and the L2 self (pp. 9-42). Multilingual Matters.

Gardner, R.C., (2005). Integrative motivation and second language acquisition. University of Western Ontario.

Gardner, R.C. (2010). Motivation and second language acquisition: The socioeducational model. Peter Lang.

Gardner, R.C., & Lambert, W.E. (1972). Attitudes and motivation in second language learning. Rowley

Guillen. F, F. Pérez-Luzardo. J, & Arnaiz. P (2013) Relación Entre Motivación y Optimismo Disposicional en Aprendices de Inglés como Lengua Extranjera en un Contexto Universitario. Revista de Educación, (Ext.), 104-128. http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2013-EXT-243

Grünewald, A. (2009). La motivación de los alumnos en la clase de lengua extranjera. Resultados de una investigación empírica en el contexto del uso de las tecnologías de comunicación e información. Pulso, (32). 75-94.

Hernández, R. (1994). Metodología de la investigación. Mc Graw-Hill.

IMCO (2015). Inglés es posible: Propuesta de una agenda nacional. https://imco.org.mx/wp-content/uploads/2015/04/2015_Boletin_Ingles_es_posible.pdf

Kabir, S.M.S. (2016) Basic Guidelines for Research: An Introductory Approach for All Disciplines. Book Zone Publication

Koontz, H., & Weihrich, H. (1999). Administración, una perspectiva global. McGraw Hill.

Llanes Ordóñez, J., Méndez-Ulrich, J.L., & Montané López, A. (2021). Academic motivation and satisfaction among students of education: an international perspective. Educación XX1, 24(1), 45-68, http://doi.org/10.5944/educXX1.26491

Lovato, C. (2011, November 8-10) Motivation in Second Language Acquisition - Gardner’s Socio-Educational Model [Conference presentation]. 9a. Muestra Académica UNIMEP, São Paulo, Brasil. http://www.unimep.br/phpg/mostraacademica/anais/9mostra/4/443.pdf

Madrid, D. (1999) La investigación de los factores motivacionales en el aula de idiomas. Grupo Editorial Universitario.

Navarro, B.M (2008). Dos casos para el estudio de la evolución de la motivación en el estudiante de inglés. CAUCE, Revista Internacional de Filología y su Didáctica, (31), 231-257.

Ordorica, D. (2010). Motivación de los alumnos universitarios para estudiar inglés como lengua extranjera. En Lea Lenguas en Aprendizaje Auto dirigido. Revista Electrónica de la Mediateca del CELE-UNAM, 3(2). http://cad.cele.unam.mx/leaa/cnt/año 03/num01/Nombre del archivo/0302a04.pdf

Oxford, R. (1999). Relationships between second language learning strategies and language proficiency in the context of learner autonomy and self-regulation. Revista Canaria de Estudios Ingleses, (38), 109-126.

SEP (2010). Orientaciones para la enseñanza de inglés en el bachillerato general. México.

Woolfolk, A.A. (2010). Psicología educativa. Pearson.

Yau. H.L.T. (2013). The motivation of learners of English as a foreign language revisited. Published by Canadian Center of Science and Education. International Education Studies. 6(10), 90-101.

Published

2021-06-01

How to Cite

Alemán-Aguilar, C. G., & Portillo Vázquez, M. . (2021). Análisis de motivación de los estudiantes de inglés como segunda lengua en el contexto mexicano. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(1), 31–39. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i1.8713

Issue

Section

Articles
Crossref
2
Scopus
0
Emiliya Mihaylova Kaisheva, Dobrinka Radoynova, Yolanda Zayakova (2018)
Possibilities for more accurate prediction of thermal injury severity and determination of its impact on the body using the Abbreviated Burn Severity Index. Scripta Scientifica Medica, 50(3), 20.
10.14748/ssm.v50i3.5136
Bo Sun, Juan Yang, Zhijie Liang (2025)
How music facilitates second language (L2) learning: a systematic review from 2002 to 2022. Innovation in Language Learning and Teaching, 19(2), 155.
10.1080/17501229.2024.2350490