Between recall and return. Memory and history of a ghost in A Ghost Story (David Lowery, 2017)

Authors

  • Víctor Iturregui-Motiloa Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.v0i20.7622

Keywords:

Ghosts, memory, time, death, horror, narratology.

Abstract

This article studies the concept of memory in the movie A Ghost Story. This work by David Lowery presents a ghost covered by a sheet, condemned to saunter in the realm of the living. We are interested in answering the question of how the film represents some ideas related to time, death and recall. In this ghostly story some of the recurring motives of fantasy and horror genre can be identified. However, these common places are reinterpreted and framed in a romantic drama with a complex narrative structure. In addition, the nature of the story implies certain problems related to the temporality of the cinematographic image. Hence, we are interested in studying the processes of significance and persuasion that make the misadventures of this wandering spectre bealivable. To do so, two methodologies will be used: narratological analysis and film analysis. Specifically, we will rely on the concepts of order, duration and frequency coined by Gérard Genette, located in specific sequences of the film.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Víctor Iturregui-Motiloa, Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

- Degree in Audiovisual Communication in University of the Basque Country/Euskal Herriko Unibertsitatea. Master in Criticism and Philosophical Argumentation in Universidad Autónoma de Madrid. Currently PhD Researcher in Social Communication at the University of the Basque Country/Euskal Herriko Unibertsitatea.

- Department of Audiovisual Communication and Advertising. Faculty of Social Sciences and Communication. University of the Basque Country/Euskal Herriko Unibertsitatea. Leioa, Spain.

References

Aumont, J. & Marie, M. (1990). Análisis del film. Barcelona: Paidós.

Acevedo Nieto, J. & Marcos Ramos, M. (2018). Tren de Sombras: An Aesthetic of Memory. L'Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 26?-54.

Casetti. F. & Di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.

Eliade, M. (1985). El mito del eterno retorno. Arquetipos y repetición. Madrid: Alianza.

Gaudreault, A. & Jost, F. (1995). El relato cinematográfico. Barcelona: Paidós.

Genette, G. (1989). Figuras III. Barcelona: Lumen.

Grainge, P. (2003). Introduction. Memory and popular film. Manchester University Press, 1-21.

Leandro-Hernández, L. (2018): Escribir la realidad a través de la ficción: el papel del fantasma y la memoria en «Cuando hablábamos con los muertos», de Mariana Enríquez. Brumal, Vol. VI, n.º 2 (otoño), 145-164.

Leutrat, J.L. (1999). Vida de fantasmas. Lo fantástico en el cine. Valencia: Ediciones de la Mirada.

López-Aparicio I. & Sánchez Ruiz, J. (2008). La memoria: una estructura para la creación. Arte, Individuo y Sociedad vol. 20, 21-42.

Lovecraft, H.P. (1989). El horror en la literatura. Madrid: Alianza.

Luque, F. (2013). Tiempo, memoria, imagen: Sans soleil de Chris Marker. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía nº7, 209-240.

Fioretti, L. (2012). Sarduy-Derrida: cenizas de la escritura o la escritura como ceniza. Una lectura sobre la memoria y el olvido. Escritura e imagen Vol.8, 209-226.

Meana-Martínez, J.C. (2017). La imagen de la muerte: reflexiones sobre su representación. Arte, individuo y sociedad 29(2): 317-332

Mitry, J. (1978). Estética y psicología del cine. 2. Las formas. Madrid: Siglo XXI.

Roas, D. (2011) Tras los límites de lo real, una definición de lo fantástico. Málaga: Páginas de Espuma.

Rosset, C. (1993). Lo real y su doble. Barcelona: Tusquets.

Sartre, J.P. (1976). Lo imaginario. Psicología fenomenológica de la imaginación. Buenos Aires: Editorial Losada.

Sedeño, A. (2016). Imaginarios del cuerpo y la memoria del cine contemporáneo: reflexiones sobre el cine de Miguel Gomes y Joao Pedro Rodrigues. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, nº 13, 267-280.

Todorov, T. (1982). Introducción a la literatura fantástica. Barcelona: Ediciones Buenos Aires.

Turim, M. (1998). Flashbacks in film. Memory and history. Nueva York: Routledge.

Zizek, S. (2011). El acoso de las fantasías. Madrid: Akal.

Zubiaur Gorozika, N. E. (2019). La reconstrucción de la memoria contra la irreversibilidad del tiempo. Reescrituras del melodrama en el cine de Juan José Campanella. Revista Signa 28, 1601-1631.

Zunzunegui, S. (2016). La mirada cercana. Microanálisis fílmico. Santander: Shangrila.

Published

2020-01-30

How to Cite

Iturregui-Motiloa, V. (2020). Between recall and return. Memory and history of a ghost in A Ghost Story (David Lowery, 2017). Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (20), 453–477. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.v0i20.7622

Issue

Section

Miscellany